2020-08-02, 17:02
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Du är ju extremt förvirrad.

Du medger att det har varit 5 554 dödsintyg med covid-19, och om jag förstår ditt tidigare inlägg korrekt så håller du med om att det har dött 5 200 personer mer än de senaste 5 årens genomsnitt under perioden 16e mars till 20e juli.

Men samtidigt vill du få det till att vi inte kan säga något om överdödlighet, och att vi möjligen har underdödlighet.

Sätt dig nu ner 30 minuter och tänk igenom det här innan du skriver ytterliggare ett förvirrat inlägg.

Bäste, JedanProblem!
Du verkar vara helt slut i huvudet.
Jag skrev följande för en stund sedan
Citat:
Om man tittar på den preliminära statistik över det totala antalet dödsfall i Sverige fram till den 12 juli så handlar det inte om en överdödlighet på 5200 personer jämfört med ett normalår.
Jag förstår att det inte passar in i ditt narrativ.
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Jag länkar återigen SCB:s preliminära statistik för innevarande år:
http://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/folj-preliminar-statistik-om-dodsfall/

Edit: Den som tittar på statistiken i länken kommer att se att Sverige hade en period av underdödlighet under årets första månader. Sedan brakade pandemin loss och dödligheten ökade ordentligt. Vi hade överdödlighet i riket under en period. Därefter avtog antalet döda peŕ vecka och sedan en tid tillbaka har riket som helhet underdödlighet.
Senast redigerad av DoraF 2020-08-02 kl. 17:24.
Citera
2020-08-02, 17:07
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bracv
Det är med sorg i ögonen jag läser lammens skriverier. Dom vill ha mask,vaccin,chip,social distansering, krossade familjer och annat som följer med.

Här kan ni se antalet döda sista 6åren Januari-Juni. Det viktigaste är döda på 100tusen invånare. Även våra nordiska grannar är med, ingen större förändring sista 6 åren.
https://www.facebook.com/100001053782330/posts/3321455141232913/?d=n

Dom som säger”men det är bara munskydd”
https://twitter.com/karluskap/status/1278790185728303112?s=21

World economic forum gick igår ut men en video på hur det kan se ut i framtiden, detta som vi varnat om men då har lammen kallat de för konspirationsteorier. Detta är den största psyop som vi människor utsatts för, stöttepinne 9/11 med hästlängder.
https://twitter.com/wef/status/1288882047017254912?s=20
Ja fy fan - munskydd alltså.. Jag kom hem med munskydd på häromdagen faktiskt. Kärringen fick fnatt och lämnade mig direkt efter den incidenten. Tänk vad mycket munskyddsondska som spider sig runtom i världen - med tvång som oundvikligen leder till skillsmässor. Tur att vi bor i det sista fria landet i världen där denna ovetenskapliga dynga inte har fått genomslag.

Det är fan ingen som ska säga till mig att jag ska använda munskydd. Vad härnäst? Ska staten tvinga tvätta händerna efter att jag varit på toaletten liksom?
Citera
2020-08-02, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Hur får du fram 5200 som överdödlighet?

De senaste fem åren justerat för population ger 3800 hittills i år (SCBs officiella dödlighetssiffror, i.e. nästan 2000 av våra COVID-kladdade dödsfall hade hänt ändå).

Nej nej nej. Alla som dött av ”covid” hade naturligtvis levt ett evigt liv. Ingen dör någonsin. Det är lustigt hur dödligheten för precis alla andra vanliga sjukdomar sjunker samtidigt som dödligheten i ”covid” ökar dramatiskt. Skulle bli väldigt intressant och se dödligheten summerat 2020. Gissar på 1000 mer än ett ”snittår” vilket mltsvarar standardavvikelsen.
Citera
2020-08-02, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bracv
World economic forum gick igår ut men en video på hur det kan se ut i framtiden, detta som vi varnat om men då har lammen kallat de för konspirationsteorier. Detta är den största psyop som vi människor utsatts för, stöttepinne 9/11 med hästlängder.
https://twitter.com/wef/status/1288882047017254912?s=20
Man kan ju hoppas att det är en parodi. Å andra sidan, så som många här resonerar är den personliga integriteten ett litet offer för att rädda livet på multisjuka äldre-äldre och fetknoppar.
Citera
2020-08-02, 17:17
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Bäste, JedanProblem!
Du verkar vara helt slut i huvudet.
Jag skrev följande för en stund sedan

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Jag länkar återigen SCB:s preliminära statistik för innevarande år:
http://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/folj-preliminar-statistik-om-dodsfall/
Tack för länken - det är precis den datan vi får överdödlighet av 5 200 ifrån. Uppenbarligen är du inte smart nog att klura ut hur man gör det (det är ju trots allt en Excelbok med flera flikar, så kanske inte jättelätt).

Varför bryr du dig ens om att diskutera coronavirus om du inte har någon vilja att lära dig och ta in nya idėer? Du är inte trovärdig - jag har skrivit i den här tråden sedan slutet av januari, och har fått rätt om många saker. Du verkar mest vara intresserad av Blondinbellaskvaller.
Citera
2020-08-02, 17:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Intressant att man här nämner dag 11. Vi har ju varit inne på dag 10. Iaf har mina vänner som jobbar på IVA sagt det.

Vad händer då?

Antikroppar börjar bildas... Scary!
Citera
2020-08-02, 17:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Man kan ju hoppas att det är en parodi. Å andra sidan, så som många här resonerar är den personliga integriteten ett litet offer för att rädda livet på multisjuka äldre-äldre och fetknoppar.

Det gäller ju bara en begränsad tid. Och det är inte precis som att myndigheterna har beställt fram viruset. INGEN önskade det här.
Citera
2020-08-02, 17:26
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
I believe they only become less deadly after they blow through a population. The youth will then grow up with some immunity to this virus which eventually becomes a seasonal HCoV virus. But I also believe this is a long-term generational solution, and not something we should count on happening anytime soon.

But I could be completely wrong about all of this. I just don’t see why it would be selectively pressured to change an outcome that has no real effect on transmission.
Nej, men vi får hoppas på det. Jag är som sagt djupt skeptiskt till vacciner då det finns en klar immunopatologisk komponent med SARS-CoV-2. Det verkar t.o.m. som att alla coronavirus bråkar med människans immunförsvar. Det är helt klart den vanligaste orsak till att man dör i COVID19 att immunförsvaret inte riktigt kan hantera smittan hos vissa individer. Hos de mindre farliga HCoV-virus vi ser lyckas de ständigt att runda immunförsvaret med mindre mutationer.

Jag tror att det är vägen ur denna pandemi, att SARS-CoV-2 tyglar sig, speciellt när det gäller överreaktionen hos immunförsvaret hos de otursföljda so dör eller blir allvarligt sjuka. Då blir viruset bara en av alla andra virus omkring oss. Men det är ju klart, att det kan gå åt andra hållet kanske i nästa runda och då ligger vi dåligt till.
Citera
2020-08-02, 17:27
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Antikroppar börjar bildas... Scary!
Just precis exakt. You catch my drift!

Men sedan om det är ADE eller inte vet vi inte. Men det är ditt eget immunförsvar som dödar dig.
Citera
2020-08-02, 17:38
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi har ju fyra HCoV-virus sedan tidigare.
Nej. Vi har sex.

1. HCoV-OC43
2. HCoV-HKU1
3. HCoV-229E
4. HCoV-NL63
5. MERS-CoV
6. SARS-CoV

Och nu således det sjunde:
7. SARS-CoV-2
Citera
2020-08-02, 17:46
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Bra att du backar delvis. Då är vi nästan överens.
Det finns dock självklart även poäng i att testa folk utan symptom som man vet har träffat smittade personer. För att bryta smittkedjor.

Jag har aldrig sagt att det är dåligt att testa, men jag ser ingen poäng i att testa symtomfria personer som ej heller varit i kontakt med sjuka. Att testa vårdpersonal är bara vettigt för att förhindra eventuella utbrott.

Min poäng är att till skillnad från en del andra här, så ser jag det som ett gott tecken att testningen gått ner eftersom det tyder på att inte lika många har behov av det.
Citera
2020-08-02, 17:49
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Min poäng är alltså att huruvida det går upp eller ner inte tycks bero på masker eftersom det vänt och gått ner så kraftigt utan ett maskpåbud i sikte. Det hänger alltså inte på maskerna, utan de utgör för vissa en laddad symbol mer än något annat. Det finns alltid personer utan förmåga till abstrakt tänkande som kräver konkreta visuella symboler av det slaget. Viruset är osynligt, masken är synlig. Den blir som en tröstande snuttefilt i en orolig tid. Och alla måste ha en för att annars tar oron för detta fåtal människor överhanden och blir alltför överväldigande.

Det finns också risk att se munskydd som en falsk trygghet.

Som sjukvårdspersonal har jag använt mig av olika masker beroende på situation i mitt arbete, och kan säga att de flesta munskydd man ser folk gå omkring med inte är särskilt säkra. Privat har jag aldrig använt munskydd utan håller hellre avstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in