Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
Vad menar du när du skriver "
överdödlighet från corona"?
Finns det någon normal dödlighet från covid-19 eller vad menar du?
Hur har du kommit fram till att överdödligheten under 2020 i Sverige fram till den 12 juli är 5200 personer?
Kan du visa oss hur du räknat och vilka uppgifter du använt?
Eller killgissar du bara?
Om man tittar på den preliminära statistik över det totala antalet dödsfall i Sverige fram till den 12 juli så handlar det inte om en överdödlighet på 5200 personer jämfört med ett normalår.
Jag förstår att det inte passar in i ditt narrativ.
Lustigt nog länkades den här artikeln för en stund sedan:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/50PLdb/professorn-1-000-aldre-har-dott-i-onodan
Har Thomas Lindén från Socialstyrelsen också helt fel?
Jag har aldrig påstått att det inträffade några dödsfall i covid -19 under januari, februari och första halvan av mars.
Jag har heller aldrig påstått att vi inte hade någon överdödlighet under mars och april. Tvärtom kan alla se att jag skrev att vi hade en period av överdödlighet tidigare under året.
Du är ju hopplös. Jag kastar verkligen pärlor åt svin här, men låt gå då på en söndagseftermiddag.
För det första så handlar det om antal totala dödsfall i SCBs data. Detta kan man betrakta som objektivt - det behövs ingen dödsattest som säger "covid-19" , utan det enda vi jämför är hur många som dog varje dag under 2020 och de senaste 6 åren.
Om du inte tror att det har varit en överdödlighet på 5 200 jämfört med genomsnittet de sista 5 åren pga covid, vad har du då för förslag på vad orsaken var? Var det mycket skjutningar på ålderdomshem i år som tidningarna inte skrivit om? Åldringar som handlar knark, blivit osams och skjutit varandra?
För att visa på hur orimligt det är att "spä ut" data genom att avsiktligen titta på fel period som du vill göra - tänk på följande scenario:
Vi vill veta hur många svenskar som förlorade livet i Estoniakatastrofen. Vi har bara tillgång till data från SCB från 1994. Vi noterar att 28e september så stack plötsligt antal döda i sverige upp från 200 per dag till 700 per dag, men det ignorerar vi.
Under hela 1994 dog det 73 000 svenskar enligt SCB - så då drar vi väl slutsatsen att inga svenskar i Estoniakatastrofen. Case closed is DoraFs lilla värld.