2020-08-02, 16:06
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Är du medveten om att Sveriges grundlag inte tillåter utlysande av ett allmänt utegångsförbud för landets befolkning?
Den lookdown som andra länder gjort och gör är inte möjlig i Sverige.
De har inte haft utegångsförbud i Danmark, Norge eller Finland.
Citera
2020-08-02, 16:08
Medlem
Citat:
Är du medveten om att Sveriges grundlag inte tillåter utlysande av ett allmänt utegångsförbud för landets befolkning?
Den lookdown som andra länder gjort och gör är inte möjlig i Sverige.

You think other countries haven’t been in the same situation? They found ways around it, Sweden can too.
Citera
2020-08-02, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det finns så lite evidens för detta "ARDS", att det inte oroar mig alls.

Dock är det mer troligt, att en eller två doser inte kommer att räcka, för att man förlorar antikropparna igen efter ett halvår eller ett år. Så vi får nog bereda oss på, att gå och ta boosterdoser varje höst i framtiden... Att helt utrota det nya viruset, kommer inte att gå - utan vi får leva med det.
Nja ARDS är en realitet. Däremot vet jag inte hut stor andel, av de som kräver sjukhusvård som får denna komplikation. Enligt en infektionsläkare jag pratade med drabbas många av atelektaser som kan utvecklas till ARDS, vid covid-19. Han kunde inte då ange någon procentsats för detta.

Jag skulle tro att de flesta som kräver respiratorvård för covid-19 lider av ARDS.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Acute_respiratory_distress_syndrome
Citera
2020-08-02, 16:09
Avslutad
”Din blodgrupp kan öka risken för Covid-19. Studier från fyra länder pekar på att blodgruppen påverkar risken att bli allvarligt sjuk i covid-19:

* Risken högre för vissa.
* En blodgrupp har mindre risk.

Redan plus-kund? Logga in här
99,00 kr per månad”

Thanks!

Ja, jag vet hur man tar reda på det, tycker ändå det är sjukt irriterande att kvällspressen konstant ända sedan start utnyttjar gamla och sjuka och väljer ut nyheter just när det handlar om riskgrupper.

Det finns väl mängder av andra klickrubriker man kan försöka casha in på än sjukdomar. Folk verkar ju annars villiga att betala för nya rubriker som handlar om vad Anders Tegnell har sagt...
Citera
2020-08-02, 16:10
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Var i grundlagen är det omnämnt?
Medborgarnas grundläggande fri- och rättigheter återfinns i regeringsformen.
När det gäller den svenska strategin är bl a paragraf 8 i kapitel 2 central:

Citat:
Var och en är gentemot det allmänna skyddad mot frihetsberövanden. Den som är svensk medborgare är även i övrigt tillförsäkrad frihet att förflytta sig inom riket och att lämna det
Citera
2020-08-02, 16:11
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Vad menar du när du skriver "överdödlighet från corona"?
Finns det någon normal dödlighet från covid-19 eller vad menar du?

Hur har du kommit fram till att överdödligheten under 2020 i Sverige fram till den 12 juli är 5200 personer?
Kan du visa oss hur du räknat och vilka uppgifter du använt?
Eller killgissar du bara?

Om man tittar på den preliminära statistik över det totala antalet dödsfall i Sverige fram till den 12 juli så handlar det inte om en överdödlighet på 5200 personer jämfört med ett normalår.
Jag förstår att det inte passar in i ditt narrativ.

Lustigt nog länkades den här artikeln för en stund sedan:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/50PLdb/professorn-1-000-aldre-har-dott-i-onodan
Har Thomas Lindén från Socialstyrelsen också helt fel?

Jag har aldrig påstått att det inträffade några dödsfall i covid -19 under januari, februari och första halvan av mars.
Jag har heller aldrig påstått att vi inte hade någon överdödlighet under mars och april. Tvärtom kan alla se att jag skrev att vi hade en period av överdödlighet tidigare under året.
Du är ju hopplös. Jag kastar verkligen pärlor åt svin här, men låt gå då på en söndagseftermiddag.

För det första så handlar det om antal totala dödsfall i SCBs data. Detta kan man betrakta som objektivt - det behövs ingen dödsattest som säger "covid-19" , utan det enda vi jämför är hur många som dog varje dag under 2020 och de senaste 6 åren.

Om du inte tror att det har varit en överdödlighet på 5 200 jämfört med genomsnittet de sista 5 åren pga covid, vad har du då för förslag på vad orsaken var? Var det mycket skjutningar på ålderdomshem i år som tidningarna inte skrivit om? Åldringar som handlar knark, blivit osams och skjutit varandra?

För att visa på hur orimligt det är att "spä ut" data genom att avsiktligen titta på fel period som du vill göra - tänk på följande scenario:

Vi vill veta hur många svenskar som förlorade livet i Estoniakatastrofen. Vi har bara tillgång till data från SCB från 1994. Vi noterar att 28e september så stack plötsligt antal döda i sverige upp från 200 per dag till 700 per dag, men det ignorerar vi.

Under hela 1994 dog det 73 000 svenskar enligt SCB - så då drar vi väl slutsatsen att inga svenskar i Estoniakatastrofen. Case closed is DoraFs lilla värld.
Citera
2020-08-02, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
But this is the duality of the thread. While you believe that due to the seasonality of the virus, we should wait until after summer to lock down — which is not something that sounds illogical on paper – I believe we should have looked into lockdowns in the spring as well.

I think locking down Stockholm and Göteborg would have saved a lot of those 6000+ lives, without affecting the every day life of Sweden as a whole. National lockdown would not have been required if regional lockdowns would have been considered. I remember a period of time in April where it seemed almost a given that Stockholm was going to lockdown, and then it didn’t. I wish they had.

My point being that I don’t think there’ll be an autumn/winter/spring lockdown regardless, at the same time I don’t think there’s enough people infected to slow down the virus from obtaining exponential growth in these months. I think no matter what strategy picked, the country would have been fatigued by this point like it already is. It’s going to be very hard to convince the people it’s time to stay vigilant again with social distancing and limiting travel and shopping trips as summer comes to a close.
Jag ser inte hur man skulle kunnat förhindra de där 6,000 dödsfallen.

Även om vi gått i lockdown samtidigt som Danmark, så hade vi ändå haft en högre dödlighet än dem. Sverige hade en mycket mer eftersatt äldrevård, fler invandrare, är mer decentraliserat, och hade en flygande start på pandemin tack vare en miljon sportlovsresenärer under den mest kritiska veckan. En miljon. En tiondel av Sveriges befolkning reste utomlands, precis då.

Danmarks dödlighet motsvarar drygt tusen döda i Sverige. Vi hade mycket väl kunnat landa på femtusen döda med lockdown. Hade det varit värt att byta den immunitet vi byggt upp, för att minska dödsfallen med en femtedel? Knappast. Då tänker man extremt kortsiktigt.
Citera
2020-08-02, 16:17
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Undra om det är munskydd eller pandemin i säg som gör att ansiktpillande minskar.

https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/article-abstract/2768767
Kanske en kombination? Jag vet iaf att jag tänker väldigt mycket på att inte pilla mig i ansiktet. Det är ju inte helt enkelt då det ibland sker utan att man är medveten om det.
Citera
2020-08-02, 16:17
Medlem
ganglere2s avatar
Mycket bra intervju med Björn Olsen. Läs gärna hela.

Han tar bl.a. upp betydelsen av att använda munskydd, hur msm går i regimens ledband och aldrig kritiserar eller granskar, avfärdandet av Sveriges enorma dödstal med att "det är bara äldre som dör" (som om deras liv är värdelösa) och mycket annat viktigt.

https://nyheteridag.se/bjorn-olsen-att-ha-munskydd-blir-en-altruistisk-handling/
Citera
2020-08-02, 16:18
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Yes, but this is what I mean. Evolutionary pressure on the virus was to become more infectious to bypass lockdowns, social distancing and so on. I think that’s where the pressure will remain.

I just don’t see any reason as to why a weaker strain would become dominant. The virus spreads before it becomes symptomatic and long before it becomes fatal — and it spreads quite easily.
Att viruset är mer infektiöst innebär nödvändigtvis att det är dödligare. Då det verkar som att man är som mest smittsam i pre-/asymtomatisk fasen så är det ju bättre för viruset att man förblir så.

Det har också visat sig helt naturligt att hos dem där COVID19 gått in i en allvarlig fas med IVA-vård att dessa är mindre smittsamma än vad man trodde tidigare. Man har t.o.m. ibland inte lyckats påvisa infektionen då den upphört i de övre luftvägarna.
Citera
2020-08-02, 16:22
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
De har inte haft utegångsförbud i Danmark, Norge eller Finland.
Det stämmer. Men de har haft andra inskränkningar av befolkningens rörelsefrihet som inte varit möjlig i Sverige.
Jag tänker t ex på förbudet mot inrikes resor i Norge eller isoleringen av Nylandsregionen (Helsingfors) i Finland.
I Danmark, Finland och Norge har regeringarna använt militär för att kontrollera att vidtagna åtgärder följs. Något sådant är heller inte möjligt. I Sverige byggde militären fältsjukhus. Det är mycket talande för synen på svensk militär i fredstid.

Citat:
You think other countries haven’t been in the same situation? They found ways around it, Sweden can too.
Tja, du nämnde lockdown.
Vilka åtgärder specifikt borde Sverige ha vidtagit men inte vidtog, menar du?
Citera
2020-08-02, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag ser inte hur man skulle kunnat förhindra de där 6,000 dödsfallen.

Även om vi gått i lockdown samtidigt som Danmark, så hade vi ändå haft en högre dödlighet än dem. Sverige hade en mycket mer eftersatt äldrevård, fler invandrare, är mer decentraliserat, och hade en flygande start på pandemin tack vare en miljon sportlovsresenärer under den mest kritiska veckan. En miljon. En tiondel av Sveriges befolkning reste utomlands, precis då.

Danmarks dödlighet motsvarar drygt tusen döda i Sverige. Vi hade mycket väl kunnat landa på femtusen döda med lockdown. Hade det varit värt att byta den immunitet vi byggt upp, för att minska dödsfallen med en femtedel? Knappast. Då tänker man extremt kortsiktigt.

I don’t think we would have landed at the roughly 7000-8000~ deaths we now have due to COVID if we had locked down at the same time as other countries. The number of deaths we have is a direct effect of allowing the virus to grow in the population to the proportions it did.

I believe saving 5000+ lives is an incredibly noble and necessary cause. Because I also don’t believe we’ve reached a level of immunity in the national population that will even slow the virus down when the R0 begins to rise again.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in