Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Exakt.
Att viruset var säsongsbundet var något som vi icke-alarmister försökte banka in tidigare i våras. Eftersom det uppenbarligen är bättre att låta viruset propagera under sommaren, när det sprids långsammare och immunförsvaret är bättre. Och spara befolkningens tolerans för en eventuell lockdown till hösten, istället för att bränna allt krut i början.
Men nejdå, viruset skulle slås ner hårt, sen är det borta för alltid, hette det.
Nu har alarmisterna adopterat vårt argument om säsongsbundenhet, för att använda det emot Sverige istället. Nu menar man att Sveriges strategi är sämre, för vi går in i hösten med fler fall, osv. och ”har inte samma vana” som våra grannländer av smittbekämpning, så vi står handfallna menar man.
Samma sak gäller för övrigt vaccin. Vi icke-alarmister tjatade hela våren om att vaccin 1) Kommer ta tid. 2) Inte kommer vara säkert nog för icke risk-grupper. 3) Kanske inte kommer ge bra/lång nog immunitet. Av de här skälen är det bättre att göra som Sverige, och försöka hantera pandemin omedelbart, genom att bygga upp ett naturligt immunförsvar i den starkare delen av befolkningen, och hålla tummarna för vaccin som en mer långsiktig lösning.
Men nejdå, vaccin skulle vi ha redan i september, och alla skulle vaccineras, sen skulle Sverige stå som en fåntratt.
Nu har alarmisterna adopterat våra varningar om vaccinet, och använder det på olika sätt emot oss. Nu heter det att man blir inte immun av vaccinet, så då blir man inte immun av att ha sjukdomen heller (inte ens en kortare tid, i deras värld). Därför måste man slå ner viruset helt, och hålla ställningarna i all framtid.
Det är väldigt tydligt vilka det är som är vetenskapsförnekarna i den här såpan. Sverige använder vetenskapliga fakta för att snida fram en strategi. Resten av världen agerar i rädsla och panik, och slänger in lite vetenskaplig cherry-picking, när det passar som skrämselpropaganda för deras valda linje.
Om det är säsongs betonat är ju inte jätte lätt att veta då det finns andra faktorier som kan spel roll. Som att smittan sprider sig svårare utomhus. Jag tror att de stängda skolorna spelar stor roll, liksom att folk är ledig från jobbet. Nu träffar man sin familj och vänner ofta utomhus. Innan träffade man dagligen 50 om inte mer personer inomhus, på skolor och arbetsplatser. En sådan sak kan ju också spela stor roll samt att barn åkte skolbuss och vuxna och ungdomar tog lokaltrafik.
När det gäller vaccin är jag skeptisk sedan Tegnells förra runda. Tror säkert att jag inte är ensam om det.
Är allt verkligen så vitt och svart. Att alla som tycker att vi kunde gjort mer har en klunga med åsikter som vi all dela och de som tycker att vi gjort tillräckligt har en annan klunga med åsikter. Hela den idén är ju fruktansvärt fördomsfull.
Är vi inte alla unika och har våran egen uppsättning åsikter som även kan förändras.
Jag menar, jag tror att vi liksom Norge borde ha en plan hur vi ska klara hösten, för jag kan se att det kan smälla på när skolor öppnar osv. Men om det visade sig att det inte behövdes och att det var ok att ”sitta stil i båten” så kommer jag vara glad för det. Jag kommer ändra min åsikt om hösten och inte intala mig att det gick åt skogen.