Citat:
Korrekt analys! Att Jenny, som Lena sitter och anförtror sig åt dessutom är verksam psykolog i Skottland, är också anmärkningsvärt. Istället för att tala klarspråk med Lena, stödjer hon henne, och tar hennes parti istället för att spegla vad hon ser. Att Lena är förvirrad. Att Lena har slutat leva ett eget självständigt liv och istället har snärjt in sig i Davidssons äktenskap.
Att Lena recenserar en narcissistisk psykopats beteende, som hon samtidigt önskar en gemensam framtid med. Jenny skulle förslagsvis exempelvis kunna nämna det självdestruktiva i hela saken, för Lena, om Lena verkligen var hennes vän, som hon brydde sig om.
Även om Jenny inte kan klandras för Lenas död, så hoppas jag att mina vänner ville bistå och konfrontera mig, istället för att stödja mig, om jag själv tappat kompassen i livet.
Jag tror Lena mördades av en människa som saknade grundläggande respekt för henne och andra människor. Som ljög, manipulerade och kände sig hög i sin maktberusning. Lena spelade med i hans spel under många år, samtidigt som hon genomskådade honom, och hade obekväm information för att avslöja densamme. Hon blev en för aktiv aktör i Davidssons sörja. Hon ville själv vara en bricka i spelet, en del av deras misär, en viktig bit, som inte fick nonchaleras som betydelselös och oviktig.
Hon missförstod faran eller så fick hon en kick av att leka med elden? Att backa bort var inte hennes melodi. Föll hon, planerade hon ta honom med sig i fallet. Tror hon meddelat honom den saken, så han var införstådd. Ungefär så. Tror mördaren knackade på fönstret, när hon satt framför datorchatten. De skulle pilla med någon cache, det fick duga som utlockningsbete. Det var ett målmedvetet, planerat val, av andra tänkbara. Men det bedömdes som avgörande det säkraste som skademinimering vid återföreningsförsök med exfru.
Uppenbarligen hade L en skatt av mindre förskönande och mer komprementterande bildmaterial på mördaren och sig själv och deras inbördes samkväm. Bara en sådan sak. Så låter det iallafall i chatten med Jenny. Perfekt som mordmotiv?
Att Lena recenserar en narcissistisk psykopats beteende, som hon samtidigt önskar en gemensam framtid med. Jenny skulle förslagsvis exempelvis kunna nämna det självdestruktiva i hela saken, för Lena, om Lena verkligen var hennes vän, som hon brydde sig om.
Även om Jenny inte kan klandras för Lenas död, så hoppas jag att mina vänner ville bistå och konfrontera mig, istället för att stödja mig, om jag själv tappat kompassen i livet.
Jag tror Lena mördades av en människa som saknade grundläggande respekt för henne och andra människor. Som ljög, manipulerade och kände sig hög i sin maktberusning. Lena spelade med i hans spel under många år, samtidigt som hon genomskådade honom, och hade obekväm information för att avslöja densamme. Hon blev en för aktiv aktör i Davidssons sörja. Hon ville själv vara en bricka i spelet, en del av deras misär, en viktig bit, som inte fick nonchaleras som betydelselös och oviktig.
Hon missförstod faran eller så fick hon en kick av att leka med elden? Att backa bort var inte hennes melodi. Föll hon, planerade hon ta honom med sig i fallet. Tror hon meddelat honom den saken, så han var införstådd. Ungefär så. Tror mördaren knackade på fönstret, när hon satt framför datorchatten. De skulle pilla med någon cache, det fick duga som utlockningsbete. Det var ett målmedvetet, planerat val, av andra tänkbara. Men det bedömdes som avgörande det säkraste som skademinimering vid återföreningsförsök med exfru.
Uppenbarligen hade L en skatt av mindre förskönande och mer komprementterande bildmaterial på mördaren och sig själv och deras inbördes samkväm. Bara en sådan sak. Så låter det iallafall i chatten med Jenny. Perfekt som mordmotiv?
Jag reagerar något (negativt) på ditt sätt att uttrycka det, som att Lena har snärjt in sig i Davidssons liv. För mig låter det som en skuldbeläggning på Lenas sida, medan SD (och HD) enbart förblir offer.
Som jag ser det så är Lena OCH SD insnärjda i varandra. SD har på inget vis lämnat Lena, utan styr henne med bestraffningar (iskyla) och kortare oförutsägbarare RT.
Inte ens SD verkar beskriva situationen så. Nu vill han förstås inte lägga fram en situation som ger ett motiv, så man kan kanske bortse från det. Bara en gång hörde jag honom flämta till liksom i förbigående att Lena var jobbig, men det spann han inte vidare på. Kanske försvaret kastade en orolig blick på SD när de hörde vad som var i antågande?
Inte heller J*enny beskriver situationen så:
A 150, sid 106.
"[...]Redan 2013 fanns Stefan i Lenas liv. Han hjälpte till med allt praktiskt och tog sig in i hennes
liv. Stefans fru var sjuk då. Lena och Stefan gjorde mycket tillsammans, de geocachade och
åkte längdskidor.[...] "
Jag förmodar att du har någon slags utbildning inom ämnet psykologi, som verkar vara ett stort intresse i den här tråden (kanske den enda tråden?). Jag får den känslan av dina analyser som många gånger är väldigt intressanta, även om jag inte håller med dig i allt. Även din inledande kommentar i detta inlägg "Korrekt analys! " får mig att tro att du besitter mer kunskaper än gemene man inom psykologi. Ändå kan jag tänka att hur vet vi att det är en helt korrekt analys?
J*enny och Lena har känt varandra länge. De har kommunicerat på många andra sätt än enbart genom messenger. de har träffats, de har prata på telefon. Vi vet helt enkelt inte allt. Vi vet inte allt för att varken säga att vi har hela sanningen och vi vet inte tillräckligt för att ställa en diagnos.