2020-08-01, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Bra talat! Bästa sansade inlägget på mycket länge bland alla dessa irrationella j-la alarmister som kör japansk hikikomori på statens bekostnad och vill se alla under lockdown. Vi rationella jobbar och betalar skatt, för jävligt dock att alla fjantar här tar del av mina skattemedel.

Hej, jag arbetar och betalar skatt med, tackar som frågar.
Det kan ju vara så att ni inte känner er hemma i diskussionen för att ni helt enkelt rycker på axlarna om människor dör. Då har ni en helt annan utgångspunkt än många i den här tråden.
Många här vill att man ska skydda människor och undvika att så många blir sjuka och eventuellt dör, men däremot har lite olika syn på vilka metoder som kan vara bäst för detta.
Att vara likgiltig är inte en egenskap för alla svenskar som arbetar, men det förstår du nog själv innerst inne. Är det inte så att du bara är lite sur av någon anledning idag och då vill kasta ur dig lite random, ogenomtänkta skällsord?
Citera
2020-08-01, 20:22
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Ok. Så vad säger din prognos efter tre miljoner då? Tar det tvärstopp då?
Det är ju i princip omöjligt att säga. Som jag tidigare påpekade är linjär algebra ganska brutal eftersom den inte tar hänsyn till att folk faktiskt ändrar beteende (och att virus muterar och påverkas av UV och annat svårbedömt), så det går inte att applicera i det här fallet. Jag har svårt att se att det skall sluta på över 2 miljoner döda det här året, men anser det lika troligt att det slutar på över 1.5 miljoner.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

För nästa år vågar jag inte ens gissa eftersom jag är helt övertygad om att vi har ett vaccin. Samtidigt är jag osäker dels på effekterna av de vacciner som är under utveckling men i SYNNERHET på hur viruset kommer förändras.
Citera
2020-08-01, 20:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Som tur är har de storebror i öster som närmsta referens så i det ljuset är misslyckandet rena succén. Vilken tur att Sverige var så groteskt usla på att skydda sina gamla.
Allt är relativt som bekant. De borde väl skicka ett tackbrev till Sverige om de har någon skam i kroppen.
Jo, men om man nu ska ställa folk till svars för så många döda så är ju att det finns de som är värre inget försvar.

Det var ju dödsfallen i det egna landet de hade ansvar för att förhindra, hur andra har misslyckats i sina länder är inte relevant.

Annars kan ju Tegnell också peka på andra länder.
Citera
2020-08-01, 20:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Hur kan du vara så säker på det?
Ledde studenten och demonstrationerna här i Sverige till ökade inläggningar och dödsfall??
Restauranger och tunnelbanor är fulla - har det lett till att siffrorna gått upp?

Ja, det gjorde de ju:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/okad-smittspridning-bland-unga-efter-studentfirande

Restauranger är inte ett så stort problem, så länge som man sitter still på lite avstånd. Och inte blir för full, så man börjar lalla omkring och böja sig över folk och andas i deras ansikten.

Tunnelbanan verkar inte heller sprida så mycket; det är samma där att det funkar så länge som folk sitter still och håller avstånden. Dessutom är man inte där så lång stund, så även om någon som sitter mitt emot är asymptomatisk spridare, så hinner man inte andas in så många virus på 5-10 minuter.

Vid (oorganiserade) demonstrationer blir det mycket kroppskontakt och skrik...
Citera
2020-08-01, 20:36
Medlem
Citat:
Hej bullen, du önskar lockdown, du vill svälta ihjäl barn i miljontals? Döda hundratals miljoner yrken pga Agdas 95e jordsnurr. Dra du åt helvete jävla egoist

Så sur. Svar: Nej, jag vill inte svälta ihjäl barn eller döda hundratals miljoner yrken. Däremot tycker jag det vore en bra idé att idka försiktighetsprincip i höst när smittspridningen med stor sannolikhet kommer att öka igen. Skulle det bli värre än hur det var under våren så kommer det att få mycket stora konsekvenser. En viktig sak med att försöka begränsa smittspridningen starkt under hösten är att man t.ex kan ge den vanliga sjukvården tid att arbeta en stund. Att sätta vanlig sjukvård på pause i ett halvår har ökat redan stora sjukvårdsköer. Det hade varit bra att kunna få tid att beta av från den en stund.
Citera
2020-08-01, 20:39
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det gjorde de ju:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/okad-smittspridning-bland-unga-efter-studentfirande

Restauranger är inte ett så stort problem, så länge som man sitter still på lite avstånd. Och inte blir för full, så man börjar lalla omkring och böja sig över folk och andas i deras ansikten.

Tunnelbanan verkar inte heller sprida så mycket; det är samma där att det funkar så länge som folk sitter still och håller avstånden. Dessutom är man inte där så lång stund, så även om någon som sitter mitt emot är asymptomatisk spridare, så hinner man inte andas in så många virus på 5-10 minuter.

Vid (oorganiserade) demonstrationer blir det mycket kroppskontakt och skrik...

Det skedde lokala ökningar bland studenterna själva, ja. Men det bidrog inte till IVA-inläggningar och ökade dödsfall.
Citera
2020-08-01, 20:40
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.facebook.com/unicefindia/videos/2705639699650303/

Måste lägga in den här söta info-filmen för barn om corona och munskydd, ifrån Unicef. Förmodligen för komplicerad för Tegnell dock, så det är ingen idé att skicka den till honom...
Citera
2020-08-01, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jo, men om man nu ska ställa folk till svars för så många döda så är ju att det finns de som är värre inget försvar.

Det var ju dödsfallen i det egna landet de hade ansvar för att förhindra, hur andra har misslyckats i sina länder är inte relevant.

Annars kan ju Tegnell också peka på andra länder.

Vilket AT ju mer än gärna gör...

Norskarna bör lära av Tegnell. Han är en mästare i desinformation och på att dribbla bort kritiska frågor genom att pladdra på om oväsentligheter som saknar vetenskapligt stöd. Och påstår någon något annat så hävda att du minsann inte sett något vetenskapligt stöd för ståndpunkten.
Citera
2020-08-01, 20:45
Medlem
Citat:
Pollen? Mögelsvamp och norsk lax. Det är dina fetischer visst? Nåja du har alltid fel så bara kul att höra dina krystade spådomar. Hur många skulle förresten dö på Åland sa du?

Go crash your boat. I don’t think I’m wrong, and this one is something that time will easily tell. I also haven’t brought up the Norwegian fish incident in China and I have no idea what you’re referring to with mold. You weird as fuck sometimes ngl.

200-300~ out of a population of 28,000 if herd immunity is to be reached naturally.
Citera
2020-08-01, 20:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Vilket AT ju mer än gärna gör...

Norskarna bör lära av Tegnell. Han är en mästare i desinformation och på att dribbla bort kritiska frågor genom att pladdra på om oväsentligheter som saknar vetenskapligt stöd. Och påstår någon något annat så hävda att du minsann inte sett något vetenskapligt stöd för ståndpunkten.
Ja, men frågan är hur de ansvariga ska ställas till svars för så många döda, inte vad de ansvariga ska göra när de ställs till svars.
Citera
2020-08-01, 20:50
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Go crash your boat. I don’t think I’m wrong, and this one is something that time will easily tell. I also haven’t brought up the Norwegian fish incident in China and I have no idea what you’re referring to with mold. You weird as fuck sometimes ngl.

200-300~ out of a population of 28,000 if herd immunity is to be reached naturally.

Men ingen har ju ens behövt uppsöka sjukvård på Åland. Du har ju noll koll, patetisk är du med dina spådomar
Citera
2020-08-01, 20:51
Medlem
"In countries with cultural norms or government policies supporting public mask-wearing, per-capita coronavirus mortality increased on average by just 8.0% each week, as compared with 54% each week in remaining countries."

https://www.researchgate.net/publication/342198360_Association_of_country-wide_coronavirus_mortality_with_demographics_testi ng_lockdowns_and_ public_wearing_of_masks_Update_June_15_2020
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in