Citat:
Ursprungligen postat av
Waji
Skillnaden är rätt stor. De som säljer cigaretter tvingar ingen att välja deras produkter utan det upp till varje individ att bestämma. Att det är ett beroende är en sak men återigen så är det varje individs ansvar.
Det Tegnell gör är mord då han tar beslut som gör att folk dör och han tar inte beslut så fler dör. Det är en skillnad. Poängen är att många dör av Covid-19 pga av det är en hemsk sjukdom. Men Tegnell har gjort så fler att ha dött i onödan.
Vi är precis lika fria att undvika folk som kan vara på smitta. Kom ihåg att det inte alltid rätt rökförbud som idag. Nog skulle jag ha behövt säga upp mig för att slippa passiv rökning på arbetsplatsen, men det gjorde jag inte eftersom det skulle ha lett till en personlig katastrof just då. Samma sak gäller fortfarande barn, de kan inte bara rymma hemifrån för att slippa passiv rökning. Det skulle inte samhället acceptera, och det finns ingen lag mot att utsätta familjemedlemmar i beroendeställning för passiv rökning i hemmet. Och en gång rökskadad, alltid rökskadad. Det är allvarliga saker det här.
Så inte kan man väl säga att viruset är så himla annars? Man väljer själv. Kan man inte säga upp sig får man väl ta till tillräckligt med skyddsutrustning för att känna sig säker och/eller isolera sig. Det står var och en fritt! Det kanske blir obekvämt, men kom inte och säg att det är omöjligt, om det nu är så att man verkligen tycker att det är viktigare än allt annat.