2020-07-31, 21:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Ska det vara så jäkla svårt inte hyckla om sanningen?

UW spelade med charaderna om hennes sjukdom. Hans oförmåga att se Lena utanför ett romantiskt skimmer var en förutsättning att för henne att sjunka djupare in i hypokondrin.
UW hade många möjligheter och tillfällen att sätta stopp för henne iom. ammälningar och slagsmål med barnen som borde fått honom att kompromisslöst valt att ställa sig på barnens sida.

Hade hon förlorat vårdnaden av barnen och adekvat terapi och medicinering och inte Mitrazapin vilket istället förvärrade hennes sjukdom hade hon troligen levt idag. Det var många medgörare som spelade med hennes undergång.

Det var inte SD hon valde. Lena valde sjukdomen vilket hon hade behövt fått hjälp med att förstå. SD var en av många utlösade faktorer. Du gör samma misstag som Lena om du inbillar dig att SD och inte sjukdomen var hennes problem .

Att Hypomani kommer smygande och kan successivt blir starkare ibland under flera år. Vilket gör det ännu svårare att upptäcka, för omgivningen vilket illustreras av tokskallarna som kallade henne en frisk fläkt.

Det är en skymf mot LW att strunta i hennes problem för att man själv har beröringsskräck över att ge henne skuld i sin egen död. Fy för den lede..usch,
Dock är dom få vilka hon gjorde så brutalt illa att det motiverade dom 17 våldsamma slagen.
SD är inte en av dom,

Och hur kan 17 våldsamma slag anses motiverade?

Du anser att mord är motiverat i det här fallet med tanke på vad?

Vilka är de ”få”?

Vad har Lena gjort mot de ”få” som kan anses vara så förskräckligt att mordet var motiverat?
Citera
2020-07-31, 21:59
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
LW hade inte kraften att ta sig ur förhållandet och HD har det definitivt inte.
Det hjälpte inte ens att SD satt inlåst flera månader.
HD kan inte ta sig ur.
Hon får antagligen leva därför att hon kan styras och är lydig, det är skillnaden mellan SD:s två kvinnor.
Den dag HD verkligen vill bryta sig loss lever hon lika farligt som LW.
Undrar om hon inser det?

Jag är inte så säker på att hon är så oskyldig. Hon såg överlycklig ut från dag ett som LW försvann. Och lika lycklig ser hon ut idag.

Jag glömmer inte att hon faktiskt varit häktad, misstänkt för mord eller medhjälp till mord.

Jag glömmer inte: "Jag hoppas att hon är död!"

Jag glömmer inte: "Nej, hon får leva"

Inte heller glömmer jag: "Där HD pekar, där gräver SD".

Men OM hon verkligen är helt oskyldig, vilket jag inte tror, så kan man undra vilken far hon egentligen har: "Alla kan ju göra ETT misstag". Och hur dum hon i så fall är som vittnade FÖR SD´s skull? Och som stannar kvar med ett stort lyckligt leende.

Nej, jag synar hennes kort...

Och är inte säker på om hon verkligen klarar av att skydda sina barn när det väl gäller. Jag har inte sett några som helst tecken på det. De är med i mordplaner som SD sätter samman när de är små. De förhörs a la Strösselförhöret och får pappas näve i väggen bredvid sig när de är 8 år, så hårt att både väggen och SD skadas. HD lallar vidare som om inget har hänt...

Jag glömmer heller inte att inte en enda från SD´s familj vittnade (till hans fördel, eller alls för den delen). Eller var med på rättegången överhuvudtaget?

#TeamÅsaHiding

Det lyckliga paret HD och SD 7/6-20: https://forumbilder.com/i/rXuH
Senast redigerad av Fröken_Sverige 2020-07-31 kl. 22:15.
Citera
2020-08-01, 12:25
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Jag är inte så säker på att hon är så oskyldig. Hon såg överlycklig ut från dag ett som LW försvann. Och lika lycklig ser hon ut idag.

Jag glömmer inte att hon faktiskt varit häktad, misstänkt för mord eller medhjälp till mord.

Jag glömmer inte: "Jag hoppas att hon är död!"

Jag glömmer inte: "Nej, hon får leva"

Inte heller glömmer jag: "Där HD pekar, där gräver SD".

Men OM hon verkligen är helt oskyldig, vilket jag inte tror, så kan man undra vilken far hon egentligen har: "Alla kan ju göra ETT misstag". Och hur dum hon i så fall är som vittnade FÖR SD´s skull? Och som stannar kvar med ett stort lyckligt leende.

Nej, jag synar hennes kort...

Och är inte säker på om hon verkligen klarar av att skydda sina barn när det väl gäller. Jag har inte sett några som helst tecken på det. De är med i mordplaner som SD sätter samman när de är små. De förhörs a la Strösselförhöret och får pappas näve i väggen bredvid sig när de är 8 år, så hårt att både väggen och SD skadas. HD lallar vidare som om inget har hänt...

Jag glömmer heller inte att inte en enda från SD´s familj vittnade (till hans fördel, eller alls för den delen). Eller var med på rättegången överhuvudtaget?

#TeamÅsaHiding

Det lyckliga paret HD och SD 7/6-20: https://forumbilder.com/i/rXuH
Allting du skriver håller jag med dig om.
Ingenstans skrev jag att HD är oskyldig.

SD manipulerade LW och deras förhållande blev helt destruktivt.
LW ändrade personlighet så att varken hon själv eller vännerna kände igen henne.
Allt berodde enligt mig på SD:s manipulationer.

HD är utsatt för samma manipulationer och har varit det i 20 år.
Antingen kan hon inte frigöra sig eller också vågar hon inte därför att hon vet vad SD är kapabel till.
Hon är antagligen inte öppen med sina problem på samma sätt som LW, utan vänder dem inåt istället, och mår psykiskt dåligt.

Min åsikt är också att hon har deltagit i mordet på ett eller annat sätt.
Frågan är hur mycket hon bara har varit ett redskap för SD och hur mycket fri vilja hon hade kvar efter alla år med SD.
På samma sätt som LW inte kunde ta sig ur relationen så kan inte HD det heller.
Hon viker ner sig i stället för att ta konflikter och är ett lydigt redskap för SD.

På samma sätt som LW skulle ha behövt "avgiftas" från sin relation med SD, behöver HD också det.

Ju mer jag läser om HD desto mer ser jag hennes roll ungefär som barnflickan i Knutby som faktiskt manipulerades till att begå mord.
Ett mord begick hon och ett till mord försökte hon begå.
Barnflickan i Knutby var så manipulerad att hon dömdes till rättspsykiatrisk vård.

Filmerna om Knutby är mycket intressanta.
De visar hur inte bara en eller två personer kan manipuleras bortom allt fönuft.
Hela församlingens ledarskikt lät sig manipuleras och det blev ännu värre efter mordet och efter all negativ publicitet.
https://www.svtplay.se/video/27081981/uppdrag-granskning-knutby/uppdrag-granskning-knutby-sasong-1-himmelens-drottning?start=auto
Citera
2020-08-01, 12:34
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:

LW ändrade personlighet så att varken hon själv eller vännerna kände igen henne.

Antingen kan hon inte frigöra sig eller också vågar hon inte därför att hon vet vad SD är kapabel till.
Hon är antagligen inte öppen med sina problem på samma sätt som LW, utan vänder dem inåt istället, och mår psykiskt dåligt.

Frågan är hur mycket hon bara har varit ett redskap för SD och hur mycket fri vilja hon hade kvar efter alla år med SD.
Hon viker ner sig i stället för att ta konflikter och är ett lydigt redskap för SD.

På samma sätt som LW skulle ha behövt "avgiftas" från sin relation med SD, behöver HD också det.

Ju mer jag läser om HD desto mer ser jag hennes roll ungefär som barnflickan i Knutby som faktiskt manipulerades till att begå mord.
Barnflickan i Knutby var så manipulerad att hon dömdes till rättspsykiatrisk vård.

De visar hur inte bara en eller två personer kan manipuleras bortom allt fönuft.
Hela församlingens ledarskikt lät sig manipuleras och det blev ännu värre efter mordet och efter all negativ publicitet.
https://www.svtplay.se/video/27081981/uppdrag-granskning-knutby/uppdrag-granskning-knutby-sasong-1-himmelens-drottning?start=auto
Jag håller också med om allt men jag tycker man kan använda ordet "manipulerad" lite oftare.
Hellre en gång för mycket än en gång för lite.
Jag tror också att HD och resten av släkten är skyldiga. SD sa ju att bara han vet om han är mördaren
men det är ju bara en bagatell som man inte bör hårdgranska så noga.
Bara SD vet och alla är skyldiga.
Citera
2020-08-01, 12:41
Medlem
Citat:

H är den som bestämmer i det dolda? S kan ha mördat på anstiftan av H. Han har vikt ut o in på sig för henne år efter år? Hon verkade inte vilja vara mamma o S var beredd att döda barnen o henne för att hon ville det. Han lyder henne blint? När hon inte ville ha sex fick han tillåtelse att hålla sig med älskarinna så länge hon tillät det? Big Problem uppstod för att S blev kär?

Jag tror att båda kan vara farliga för sig, sina barn o andra.
Citera
2020-08-01, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Hämskt. LWs förvirring är också total. Hon inbillar sig att hon analyserar ngt och därmed är insiktsfull och har rätt. Men det är bara ett sätt att hålla sig flytande inom bubblan. Hon sjunker som en sten. ”So far so good”.

Det är rätt ynkligt att hennes vänner inte försökte få henne ur det där. Man är uppenbarligen inte vuxen för att det står nåt anant än tjugo år i passet. Allt bygger på ett grandiost felslut. Låt vara att han fortsätter dyka upp när det passar honom, och ställer krav när det passar honom. Men hennes förvirring är anmärkningsvärd. Hon vill å det bestämdaste ha ett förhållande med honom i vilket han inte alls deltar. Och för att den ekvationen inte ska gnissla på tok för uppenbart så ska HD fördömas och förgöras. Typ. Det är långt lidet. Det är svart. Bläcksvart.

Ord är inte rätt och slätt meningsbärande av sig själva. Det kan verka så men det är inte så.

Korrekt analys! Att Jenny, som Lena sitter och anförtror sig åt dessutom är verksam psykolog i Skottland, är också anmärkningsvärt. Istället för att tala klarspråk med Lena, stödjer hon henne, och tar hennes parti istället för att spegla vad hon ser. Att Lena är förvirrad. Att Lena har slutat leva ett eget självständigt liv och istället har snärjt in sig i Davidssons äktenskap.

Att Lena recenserar en narcissistisk psykopats beteende, som hon samtidigt önskar en gemensam framtid med. Jenny skulle förslagsvis exempelvis kunna nämna det självdestruktiva i hela saken, för Lena, om Lena verkligen var hennes vän, som hon brydde sig om.

Även om Jenny inte kan klandras för Lenas död, så hoppas jag att mina vänner ville bistå och konfrontera mig, istället för att stödja mig, om jag själv tappat kompassen i livet.

Jag tror Lena mördades av en människa som saknade grundläggande respekt för henne och andra människor. Som ljög, manipulerade och kände sig hög i sin maktberusning. Lena spelade med i hans spel under många år, samtidigt som hon genomskådade honom, och hade obekväm information för att avslöja densamme. Hon blev en för aktiv aktör i Davidssons sörja. Hon ville själv vara en bricka i spelet, en del av deras misär, en viktig bit, som inte fick nonchaleras som betydelselös och oviktig.

Hon missförstod faran eller så fick hon en kick av att leka med elden? Att backa bort var inte hennes melodi. Föll hon, planerade hon ta honom med sig i fallet. Tror hon meddelat honom den saken, så han var införstådd. Ungefär så. Tror mördaren knackade på fönstret, när hon satt framför datorchatten. De skulle pilla med någon cache, det fick duga som utlockningsbete. Det var ett målmedvetet, planerat val, av andra tänkbara. Men det bedömdes som avgörande det säkraste som skademinimering vid återföreningsförsök med exfru.

Uppenbarligen hade L en skatt av mindre förskönande och mer komprementterande bildmaterial på mördaren och sig själv och deras inbördes samkväm. Bara en sådan sak. Så låter det iallafall i chatten med Jenny. Perfekt som mordmotiv?
Citera
2020-08-01, 13:58
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det går inte förstå mordet och bortse från att Lema var en psykiskt sjuk människa som var besatt av att hitta någon att ge skulden för att hon gick ner sig likt en heroinist dom sista åren.

Lena gav fan i allting i sin upptagenhet av att utveckla sin Hypomani in absurdum. Hon hade flera som uppmuntrade henne att sjunka ännu djupare in i sin sjukdom. Ingen av dom hade mognaden att se Lenas problem precis så omoget negligerade av henne vilket görs posumt i tråden. Tänk om Lena hade haft riktiga vänner istället för lika trasiga individer som var lika blinda som henne själv. Ändlösa är dom vämjeliga kommunikationerna där Lena eggas att sjunka djupare i sitt elände.

Mani/Hypomai
Mani är den ena ytterligheten vid bipolär sjukdom. Under den maniska fasen känner man sig starkt upprymd, får massor av energi och blir uppfylld av idéer som måste genomföras, till vilket pris som helst. Livet rusar på och för omgivningen blir det svårt att hänga med i alla svängar. Det har beskrivits som att ”hjärnan blir som en rak och bilfri motorväg, inga hinder, det är bara att köra på”. Rastlöshet, dåligt omdöme och minskat sömnbehov är vanligt förekommande vid mani. Tankarna flyger iväg åt olika håll och personen ger sig in på lustbetonade aktiviteter som kan ge obehagliga konsekvenser (t ex köpgalenskap och sexuella felsteg). Ibland förekommer också irritation och aggressivitet. Manin är så uttalad att vanliga sociala aktiviteter och relationer till andra människor inte fungerar. Ibland förekommer också rent psykotiska symtom, som hallucinationer och vanföreställningar.

Hypomani varar under kortare tid men minst 4 dagar och är tydligt märkbar för omgivningen. Känslan av att känna sig starkare och friskare än vanligt dominerar. Man blir aktiv och driftig och det är inte helt ovanligt att hypomana personer är framgångsrika inom sitt område och blir även beundrade av omgivningen.

https://www.sjalvhjalppavagen.se/ungdom/bipolar-sjukdom/vad-ar-bipolar-sjukdom/ryggsack-bipolar-sjukdom/manihypomani/
---------------
Beskrivningen av Hypomani är så anmärkningsvärt träffande att man skulle kunna tro det är LW som ligger till grund för artikeln. Den beskriver allt från elakheterna och det utsvävande sexuella betendet vilket blev hennes död. Några mycket trångsynta har tom, förväxlat sjukdomen med att hon var en frisk fläkt vilket är det största av svek.

Lena var omåttligt gränslös elak och självupptagen mot dom som väckte starka känslor hos henne vilket innebar att hon serverade motivet på silverfat till dom hon gjorde mest illa.

Bland dom ingår inte MGM.

Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Korrekt analys! Att Jenny, som Lena sitter och anförtror sig åt dessutom är verksam psykolog i Skottland, är också anmärkningsvärt. Istället för att tala klarspråk med Lena, stödjer hon henne, och tar hennes parti istället för att spegla vad hon ser. Att Lena är förvirrad. Att Lena har slutat leva ett eget självständigt liv och istället har snärjt in sig i Davidssons äktenskap.

Att Lena recenserar en narcissistisk psykopats beteende, som hon samtidigt önskar en gemensam framtid med. Jenny skulle förslagsvis exempelvis kunna nämna det självdestruktiva i hela saken, för Lena, om Lena verkligen var hennes vän, som hon brydde sig om.

Även om Jenny inte kan klandras för Lenas död, så hoppas jag att mina vänner ville bistå och konfrontera mig, istället för att stödja mig, om jag själv tappat kompassen i livet.

Jag tror Lena mördades av en människa som saknade grundläggande respekt för henne och andra människor. Som ljög, manipulerade och kände sig hög i sin maktberusning. Lena spelade med i hans spel under många år, samtidigt som hon genomskådade honom, och hade obekväm information för att avslöja densamme. Hon blev en för aktiv aktör i Davidssons sörja. Hon ville själv vara en bricka i spelet, en del av deras misär, en viktig bit, som inte fick nonchaleras som betydelselös och oviktig.

Hon missförstod faran eller så fick hon en kick av att leka med elden? Att backa bort var inte hennes melodi. Föll hon, planerade hon ta honom med sig i fallet. Tror hon meddelat honom den saken, så han var införstådd. Ungefär så. Tror mördaren knackade på fönstret, när hon satt framför datorchatten. De skulle pilla med någon cache, det fick duga som utlockningsbete. Det var ett målmedvetet, planerat val, av andra tänkbara. Men det bedömdes som avgörande det säkraste som skademinimering vid återföreningsförsök med exfru.

Uppenbarligen hade L en skatt av mindre förskönande och mer komprementterande bildmaterial på mördaren och sig själv och deras inbördes samkväm. Bara en sådan sak. Så låter det iallafall i chatten med Jenny. Perfekt som mordmotiv?

Nu är jag förvisso ingen expert på området, men kan det ligga till så att man inom den frikyrkliga sfären är aningen mer benägen att ta till personliga samtal och terapi, istället för att i första hand rekommendera och förespråka läkarvård med anpassad medicinering som förebygger och lindrar diagnoser som bipolaritet etc.?
Citera
2020-08-01, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Nu är jag förvisso ingen expert på området, men kan det ligga till så att man inom den frikyrkliga sfären är aningen mer benägen att ta till personliga samtal och terapi, istället för att i första hand rekommendera och förespråka läkarvård med anpassad medicinering som förebygger och lindrar diagnoser som bipolaritet etc.?
Man kanske var det för 30 år sedan och mer i pingstkyrkan än i LWs sorts kyrka. Hade hon haft en bipolär psykos, skulle hon blivit inlagd och fått medicin. Men att det var så, tycker jag inte att ngt tyder på. Sådan sjukdom debuterar typiskt i 25 årsåldern eller tidigare.
Citera
2020-08-01, 15:17
Medlem
landbandys avatar
OM det kan ha varit så att L*ena hade någon slags manisk sida så är det nästan som att SD var den perfekta "personliga assistenten" för just henne ....
typ som när det skrivs en ansökan om att få personlig assistent ;då brukar det beskrivas med ord VAD som är utav stort intresse för den som söker en P.A.
Tex att den gillar att gå till simhus ,gå på cafe ,gå på sport-evenemang typ fotboll etc. ,få hjälp på minigolfbanan,åka på olika utflykter med bil osv.

Så SD gav L*ena goda impulser beträffande ivrig geocaching och sexuell aktivitet ,något som hon verkade behöva utifrån sin; enligt ER härinne ;problematik.....?

Något åt det hållet .
Hon verkade ha mycket extraenergi som tyvärr gjorde att hon tyckte UW var tråkig....
Sorgset eftersom det gick som det gick...

Kanske att det var ett försök ifrån UW ;att få henne att ändra sig i sitt beteende i vissa delar ,för barnens skull,när han talade med socialen om henne?
Vem vet ,hon kanske vägrade att ta hjälp utav läkarvården ?
Antar att utifrån hennes uppväxt så tog ALLT som var kritik väldigt hårt på hennes självkänsla och det var något som hon verkade kämpa för ända in i döden ,att få slippa bli bestämd över =att kunna klara sig dsjälv utan ett gäng "barnhemspersonal som bestämde vad hon skulle göra,tänka och utföra.?

(spekulation)
Senast redigerad av landbandy 2020-08-01 kl. 15:27.
Citera
2020-08-01, 15:26
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
H är den som bestämmer i det dolda? S kan ha mördat på anstiftan av H. Han har vikt ut o in på sig för henne år efter år? Hon verkade inte vilja vara mamma o S var beredd att döda barnen o henne för att hon ville det. Han lyder henne blint? När hon inte ville ha sex fick han tillåtelse att hålla sig med älskarinna så länge hon tillät det? Big Problem uppstod för att S blev kär?

Jag tror att båda kan vara farliga för sig, sina barn o andra.
Det kan vara som du skriver men jag tror nog mer på motsatsen.
SD manipulerar HD så att hon känner att hon har anstiftat mordet fast det är SD som har lagt orden i munnen på henne.
Fick han verkligen ha en älskarinna?

De här relationerna med SD är riktigt komplicerade och det går inte att se tydligt vem som manipulerar vem.
Citera
2020-08-01, 15:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Man kanske var det för 30 år sedan och mer i pingstkyrkan än i LWs sorts kyrka. Hade hon haft en bipolär psykos, skulle hon blivit inlagd och fått medicin. Men att det var så, tycker jag inte att ngt tyder på. Sådan sjukdom debuterar typiskt i 25 årsåldern eller tidigare.

Hon har ju dessutom gått i terapi och jag tvivlar på att ingen där skulle ha noterat att hon behövde läkarkontakt med utredning och medicinering.

Och hade hon fått en diagnos, då hade hon skrivit om det. Hon har ju många gånger själv undrat om hon hade någon diagnos. Lena kan ha blivit mer uppskruvad av sitt dåliga mående den sista tiden. Ibland kan man se att personer som alltid vill ha något att göra, eller inte klarar av att vara ensamma kan ha ett flyktbeteende. Att hela tiden göra något kan vara ångestdämpande.

Vad var det för piller man hittade hemma hos henne? Minns inte längre nu.
Citera
2020-08-01, 15:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det kan vara som du skriver men jag tror nog mer på motsatsen.
SD manipulerar HD så att hon känner att hon har anstiftat mordet fast det är SD som har lagt orden i munnen på henne.
Fick han verkligen ha en älskarinna?

De här relationerna med SD är riktigt komplicerade och det går inte att se tydligt vem som manipulerar vem.

Jag är benägen att tro att det är som du tror.
Har HD gjort något så är det för att SD har fått henne till det. Medvetet eller omedvetet.

Jag har ju själv tagit upp Knutbyflickan som en liknelse för hur HD kan ha agerat. Det är ganska obehagligt att läsa om hur SD får HD att tvivla på sig själv så hon tror mer på SD än sig själv. Tänk att ha varit utsatt för det i 20 års tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in