2020-07-31, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
De har erfarenhet från krisreaktioner, arbete med barn och föräldrar, rättsmedicin samt återkopplar till forskning vid barnamord.

Att förkasta sådan erfarenhet ihop med forskning ch kalla den löjlig säger väl mer om dig.

Men du kanske gillar konspirationer, intriger och förtal bättre?
Typ som Höglunds bok.

Hrrm.. jag förkastar verkligen inte psykiatrisk expertis på något sätt, utan säger att DE har inte träffat föräldrarna. De kan klart ha teorier utifrån kunskapsbas etc men likväl har de ingen aning, lika lite som du och jag. Det går inte att fastställa depressioner på döda, så oavsett blir det spekulativt. Klart man kan anta att de inte var lyckliga, men vad exakt som fick bägaren att slutligen rinna över vet ingen.
Citera
2020-07-31, 22:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimekko74
Hrrm.. jag förkastar verkligen inte psykiatrisk expertis på något sätt, utan säger att DE har inte träffat föräldrarna. De kan klart ha teorier utifrån kunskapsbas etc men likväl har de ingen aning, lika lite som du och jag. Det går inte att fastställa depressioner på döda, så oavsett blir det spekulativt. Klart man kan anta att de inte var lyckliga, men vad exakt som fick bägaren att slutligen rinna över vet ingen.
Nej, lika lite som nån annan i denna tråd har de träffat föräldrarna, lika lite som Höglund.

Jag diskuterade däremot erfarenhet och forskning.

På bas av vad som skett, av två suicidala föräldrar med två sjuka barn som då inte såg nån framtid pga sjukdomssituationen.
Nåt som pågått i flera år.

Resten framkom vid PT.
Hårt ansatta, allt fokus har varit på just detta.

Vilket däremot de med insyn beskrivit via förhör. De som kände familjen.
Då har man med andra ord en bakgrundshistoria som bas.

Vad som fick bägaren att rinna över, nån trigger beskrevs inte.
Däremot blev Moa sjuk, sängliggande på hösten, vilket torde vara en sambandsorsak.
Under utredning med preliminärdiagnos på hösten, med ME diagnos i december.

Att Moas lidande och diagnos är en akut kris i en redan pågående mångårig kris är troligt.

Det går att dra slutsatser om depression retroaktivt, vilket redan är nämnt via RMV, vilket sker mer frekvent utanför Sverige.
Senast redigerad av develi 2020-07-31 kl. 22:21.
Citera
2020-07-31, 22:29
Medlem
Ja, Moas insjuknande måste ha varit ytterligare en pålagring, i en familj redan i kris.
Djupa depressioner kan ge en psykos. Det som talar mot det är att det verkar som familjen fungerade in i det sista. Samtidigt så vet man ju att i de fall en person har bestämt sig för att suicidera, kan de förefalla må rätt skapligt. Dessutom var föräldrarna intelligenta och det gör att de förstår att hålla ihop sig och inte rasa.
Citera
2020-08-01, 06:36
Medlem
develis avatar
Såg ett inlägg av en slump som berörde mig ur olika aspekter.
Dels av värme, dels av medkännande och dels med tanke på Moa och Agnes.
För att deras läkare nämndes. Den som Höglund misstror, attackerar och anmäler till IVO.
Bombarderar med upprepade frågor likt attackerna mot rektor och anhöriga.

Trots att han meddelar att han inte kan uttala sig då sekretessen för att skydda barnen består bortom döden - nåt som diskuterats här utifrån att barnen är skyddade även i FUP.
Den sk gigantiska mörkläggningen och hemlighetsmakeriet..

Hennes smaklösa beteende äcklade mig jag läste boken (tack till den som bistod så jag slapp sponsra den gamla hyenan..).

En överläkare, barnneurolog och docent. Utan att arbeta mer spetsinriktat på en av ME-klinikerna vet jag inte vem som skulle kunna nå den kunskapsnivån.
Inte är det barnläkaren som är med och anmäler E iaf, då jag antar det är Reimer som ger "sakkunnigutlåtande" om ME, trots att han aldrig ens sett ett barn med ME.

Vilket jag antar även är läkaren som uttalar sig på hennes blogg då det är hans sedvanliga hätska klappjakt som kan skådas där också.
Höglund visste minsann att flickorna fått vård där:
"De hade alltså överlämnat sina barn till läkare som inte följde vedertagna medicinsk-etiska principer. Föräldrarna i Bjärred hade låtit sig luras av vad som kan liknas vid kvacksalveri."

Hanna hade ju gjort tummen upp för att rädda Gottfriesliniken.

Här har det ju gapats om ME-lobbyn i tid och otid, i huvudsak har tre personer varit drivande (Solglittret, missan och rapytt).

Stackars föräldrar (se spoiler). Jag är dock glad att de hade en läkare med empatisk förmåga, som inte kränker och förtalar sjuka eller anhöriga.

Del av Es svar med tanke på huvudtemat att O varit drivande till isolering, beskriven som ett kontrollfreak, att han lurat skolan på falska intyg från Tyskland enligt missan et al.

Enligt uppgift från skolan var Moa delvis sängliggande pga ME.

"Jag tycker det vore lämpligt om man nu kan erbjuda Moa hemundervisning delvis, för perioder när hon inte orkar vara fullt i skolan. Jag kommer att återkomma med intyg om och när diagnosen är helt fastslagen."
Senast redigerad av develi 2020-08-01 kl. 07:02.
Citera
2020-08-01, 07:03
Medlem
https://www.adlibris.com/se/bok/morden-i-bjarred-och-andra-berattelser-om-foraldrar-som-mordat-sina-barn-9789188849397
Någon som läst denna? Värd pengarna?
Citera
2020-08-01, 07:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Svensson
https://www.adlibris.com/se/bok/morden-i-bjarred-och-andra-berattelser-om-foraldrar-som-mordat-sina-barn-9789188849397
Någon som läst denna? Värd pengarna?
Värt att sponsra Höglund?
Nej.
Enligt bloggen var hon ute efter scoop (pengar, uppmärksamhet vill säga), men misslyckades.

Den utgår från förutfattade meningar av författaren som ofta dragit felaktiga slutsatser.
True crime behärskar hon inte, det är bättre hon håller sig till sina egna tragedier i bokform.

Läs i tråden, finns länkar med citat och kommentarer.
Citera
2020-08-01, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Värt att sponsra Höglund?
Nej.
Enligt bloggen var hon ute efter scoop (pengar, uppmärksamhet vill säga), men misslyckades.

Den utgår från förutfattade meningar av författaren som ofta dragit felaktiga slutsatser.
True crime behärskar hon inte, det är bättre hon håller sig till sina egna tragedier i bokform.

Läs i tråden, finns länkar med citat och kommentarer.
Så det är mycket hennes egna historier och teorier?
Citera
2020-08-01, 07:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja du.. Det är copy paste från denna tråd.
Identiskt. Samma grundmall.

Allt från pianolektioner, via "åklagare i Bjärredfallet" till att ME är psykiskt i klassisk Reimer approach samt ifrågasättande om diagnostiseringen.
Mörkläggningar och tystnadsmurar.
O som handgripligen trippelmördare.

Samtidigt gnäller hon på fb i ett helt kapitel, Hahahaha!
Hon biter handen som föder henne.
Senast redigerad av develi 2020-08-01 kl. 07:50.
Citera
2020-08-01, 10:20
Medlem
Citat:

Läste boken och tyckte att den var tunn för att bestå av grävande journalistik. Det är nog många runtomkring händelsen som avböjt att tala med media.
Det som slår mig är hur anonyma flickorna var, tänker på sociala medier etc. De flesta tonåringar uppdaterar ju friskt. En annan sak jag tänker på är ju att när det händer något så här hemskt, el liknande så brukar det alltid vara någon ”som sjunger ut”, berättar hur det låg till, men här var det bara tyst..
Citera
2020-08-01, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marimekko74
Läste boken och tyckte att den var tunn för att bestå av grävande journalistik. Det är nog många runtomkring händelsen som avböjt att tala med media.
Så ingen ide att slänga ut 200 spänn på den alltså
Citera
2020-08-01, 11:47
Medlem
Nä inget nytt i den som du inte kan läsa här.
Citera
2020-08-01, 12:32
Medlem
Citat:
Så ingen ide att slänga ut 200 spänn på den alltså
Minst hälften av innehållet i den där boken är taget från tråden. Här är dessutom mer fakta än i boken, då Höglund gör något hon INTE bör göra i en dokumentär bok: lägger in sina egna värderingar och sina egna spekulationer i boken. Och ingen av de anhöriga ville tala med henne. "Jag har läst din blogg - nej, dig vill jag inte tala med" var det en som uttryckte sig. Så Höglunds rykte är inte gott.

Boken vilar på en pianolärarinnas iakttagelser. Hon undervisade Moa. Träffade Ms syster vid ett eller två tillfällen. Eller träffade - "såg" henne är väl bättre uttryckt. Likaså träffade hon mamma Hanna vid några tillfällen - men de pratade inte speciellt mycket. Ändå påstår pianolärarinnan att hon kände hela familjen mycket väl. Det låter som om hon var en del av familjen under många många år.

De enda riktiga fakta i boken verkar vara polisernas berättelser om vad de hittade och hur det såg ut i huset - som första på plats är deras iakttagelser värdefulla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in