Citat:
Ursprungligen postat av
Vasterasaren1
Bättre.
Det handlar inte om alla ord utan specifika sådana som stigmatiserar större grupper av människor, inte enskilda individer.
Där missar du att det är godtyckligt vad som stämplas som en "större grupp", medan individer däremot har objektiv existens. Betydelsen av detta förstärks av internet där individer som stämplar några ord som "kränkande" var utbyter sina påståenden mellan sig och får för sig inom sitt internetnätverk att inget av de orden får användas. Sedan kan de godtyckligt hitta något som de påstår sig ha gemensamt och kalla sig för en "grupp", varefter de påstår att alla ord någon av dem kallade för "kränkande" skulle "stigmatisera" hela deras grupp. Sedan kan det nätverket smälta ihop med andra nätverk på internet som på liknande sätt har tagit fram andra listor med ord de vägrar använda, och slopar alla ord som finns på någon av listorna. När de även har hittat några egenskaper de påstår att hela deras sammanslagna nätverk skulle ha gemensamt kan de påstå att alla de orden "stigmatiserar" hela deras "stora grupp".
Före internet kunde liknande saker ske på torg och caféer men hade då mindre spridning. Därav att vissa godtyckliga avgränsningar av "grupper" fanns redan då. Till exempel är hela konceptet "etnicitet" påhittat då det bygger på vilka egenskaper individer som påstår sig vara "kränkta" har hittat på att de skulle ha gemensamt, inte på faktiska likheter. Ett exempel är när personer från delar av Afrika långt från de hamnar i Västafrika som den atlantiska slavhandeln utgick från påstår sig vara "kränkta" av "stigmatisering av svarta" i USA, trots att ingen fördes över Atlanten från där de bor och deras DNA inte liknar personer från de delarna av Västafrika mer än en europé eller kines gör (samma DNA-skillnader som gör klassifikationen "negroid" vetenskapligt meningslös gör förstås hela klassifikationen "svart" meningslös). På liknande sätt vore det bara löjligt om jag skulle utge mig för att tillhöra samma "grupp funktionshindrade" som fick autismdiagnoser förr i tiden, då de som fick det förr hade låg synaptisk täthet medan jag har hög synaptisk täthet och individer med sådan hjärnstruktur inte stämplades som "handikappade" på den tiden.