2020-07-31, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Attans. Då kan vi nog inte hjälpa dig.
Det är lugnt! Jag vet uppenbarligen ändå mer än er.
Citera
2020-07-31, 22:38
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Skönt att vi börjar komma ner på normalare siffror.
Kan det vara partiell flockimmunitet som börjar kicka in?

Smittspridningen av dom förekommande influensavirusen ligger också på en mycket låg nivå nu. Tror du att det kan vara partiell flockimmunitet som börjar kicka in?

Min tolkning är en annan.
Citera
2020-07-31, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Semidiktaturen Vietnams "siffror" bör man nog ta med en näve salt.

Vad snackar du om, Tegnell är ju hjälte! Utan honom hade Sverige, precis som stora delar av omvärlden, också landat i en fullständigt hjärndöd och suboptimal hantering av corona.
Hade Vietnam gjort som Sverige hade de haft 55193 döda!
Jag tror folk i Vietnam hade blivit rädd för Sverige om de hade hört folk här kalla Tegnell för hjälte.
Citera
2020-07-31, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Smittspridningen av dom förekommande influensavirusen ligger också på en mycket låg nivå nu. Tror du att det kan vara partiell flockimmunitet som börjar kicka in?

Min tolkning är en annan.
Vart hittar du info om antal smittade och dödsfall i den vanliga säsongsinfluensa? Vore intressant att se samt jmf med covid.
Citera
2020-07-31, 22:49
Medlem
Underbart. Sveriges Radio svarar om censurpåståenden. FHM, regeringen, SR och alla skattebetalda verksamheter har blivit helt obegripliga. Väldigt stor yttrandefrihet, bah. Alltså med bara lite begränsningar, men inte som i diktaturer. SR menar att censurbegreppet ska bara användas när det gäller diktaturer, men att kalla SRs strykningar för censur är att urholka begreppet.

– Det är framför allt Socialstyrelsen och Region Stockholm, men det finns på alla nivåer, SKR, på kommunnivå. Det handlar om chefer i äldreomsorgen.

Bibi Rödöö, programchef för Sommar, säger att hon har svårt att förstå Yngve Gustafsons kritik.

– Hans kunskaper och åsikter kommer verkligen fram i programmet, och jag har därför lite svårt att förstå hans kritik. Jag vänder mig emot att kalla detta för censur för det urholkar innebörden i begreppet. Det råder censur i diktaturer. I Sverige har vi yttrandefrihet och sommarvärdarna har en väldigt stor yttrandefrihet.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7525188
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7525188
Citera
2020-07-31, 22:50
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Vart hittar du info om antal smittade och dödsfall i den vanliga säsongsinfluensa? Vore intressant att se samt jmf med covid.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/influensa-veckorapporter/aktuell-influensarapport/
Citera
2020-07-31, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/influensa-veckorapporter/aktuell-influensarapport/
Tack! Läste snabbt, men det verkar som den vanliga influensan stannade av tvärt i samband med covid restriktioner i mars. Dvs stoppades innan effekterna av sommaren, till skillnad från vanliga år. Det talar ju i så fall för att den kraftiga minskningen av covidfall samt inflensn inte berodde på "sommar effekten" utan beror på de restriktioner vi införde i mars vilka även ska gälla i höst.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Kunde inte läsa hela artikeln (betalvägg), men man får väl ändå anse att det är lite mer trovärdigt att hålla sig till fakta från publicerade, peer-granskade forskningsrapporter, än artiklar i NYT eller vad som ”varit kännt på Flashback”.

Så sent som i början av april hade CDC i sin officiella information och i videos på YouTube fakta som sade att munskydd för allmänheten var rent av skadligt. CBS intervjuade deras företrädare i flera stater och WHO avrådde, alla av hälsoskäl men också av tillgångsskäl när det gällde de professionella maskerna.
Sedan måste de få fart på ekonomin och folk tillbaka till jobb och WalMart och då rekommenderar de munskydd utan att publicera forskningsrapporter.

Det står ju fortfarande alla fritt att ha mask, men det är inte fritt att gå ut om man tror sig vara sjuk, inte ens om man har mask på.

https://www.cbsnews.com/news/coronavirus-face-mask-symptoms-prevent-protect/
Ingen betalvägg för mig🤷🏼‍♀️
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Vet inte hur mycket intresse skulle varit tillräckligt. Riots utanför apoteken? Räcker inte slutsålt på handsprit och pandemi som signal att det finns efterfrågan. Då jag var inne på apoteket och frågade så fanns andra där inne i samma ärende. En var ett pizzabud.

Vi har 3 apotek här. Inget hade något och visste inte när de skulle få in nåt heller. Konkurrens, my ass. På frågan om de inte kan koka ihop det själva så sa snärtan att vi gör inte sånt. Det var just det apoteken gjorde en gång i tiden. Kokade ihop allt möjligt. Men nu har de överskott på rynkkrämer. Man får vada genom rynkkrämer för att komma till hostmedicinen. Är det efterfrågan på sånt eller får de bättre betalt för sånt än för handsprit? Därav ointresse? Tycker det borde stiftas en lag att Ingrosso-bruden får ta hand om rynkkrämerna och apoteken det som tangerar sjukdomsprevention och mediciner.
Det var väl nåt affärsgeni som kom på att apoteken skulle satsa på lyxkonsumption för att göra vinst. Den fria marknaden tycks inte fungera så bra under pandemier. Vilken besvikelse för de som trodde att det var lösningen på allt.
Citera
2020-07-31, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Hade Vietnam gjort som Sverige hade de haft 55193 döda!
Tror du på det själv. Jag tror som sagt att Vietnams låga dödstal beror på att de är immuna efter att ha mumsat fladdermöss i många år och för att regimen ljuger såklart.
Citera
2020-07-31, 22:56
Medlem
LeeVans avatar
Citat:

Här kan du se hur dom vanligaste virusen beter sig här uppe i Norr.

Scrolla:
https://imgur.com/vNSlBxT
Citera
2020-07-31, 22:58
Medlem
Citat:
Tack! Läste snabbt, men det verkar som den vanliga influensan stannade av tvärt i samband med covid restriktioner i mars. Dvs stoppades innan effekterna av sommaren, till skillnad från vanliga år. Det talar ju i så fall för att den kraftiga minskningen av covidfall samt inflensn inte berodde på "sommar effekten" utan beror på de restriktioner vi införde i mars vilka även ska gälla i höst.
Kanske mer troligt att årets värsta influensa och c19 är en och samma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in