2020-07-31, 21:40
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Denna artikel tycker jag var mycket läsvärd.

https://www.nytimes.com/2020/07/30/opinion/coronavirus-aerosols.html?referringSource=articleShare&fbclid= IwAR2GsgWUX6Ek-k36GF8lKGnJ-WkuA_BnD2Gcqz9K7wctC_1eTMK5dYt1tQU

Undrar om tjänstemännen på Folkhälsomyndigheten har läst den. Om man var osäker innan på huruvida munskydd hjälper mot Covid 19 så behöver man inte vara det längre. Man behöver heller inte fundera på om det är en droppsmitta.

Slutsatsen är att smittan överförs genom aerosoler och det räcker med att andas. Det finns också tester på hur mycket munskydd av olika typer hindrar dessa aerosoler från att överföras från person till person. Olika typer av munskydd ger olika typer av skydd, men alla skyddar.

Jag skulle vilja säga att FHM rekommendationer är helt otillräckliga. Speciellt i inomhusmiljö. Det räcker inte med att hålla armlängdsavstånd, eller ens 2 meter. Det krävs munskydd i slutna lokaler. Smittan kan hänga kvar i luften under lång tid. Utomhus är minst 2 meter till varandra ett bra riktmedel. Om alla bar minst N95/FFP2-masker inomhus skulle viruset få svårt att sprida sig.

Det här har å andra sidan varit känt på Flashback sedan februari. Det var nog första gången jag läste det här. Nu är det ändå bekräftat så långt det är möjligt.

Anmärkningsvärt att FHM inte uppdaterar på sin hemsida kan jag tycka. Kan heller inte förstå att de inte ändrar sina rekommendationer angående munskydd.

Kunde inte läsa hela artikeln (betalvägg), men man får väl ändå anse att det är lite mer trovärdigt att hålla sig till fakta från publicerade, peer-granskade forskningsrapporter, än artiklar i NYT eller vad som ”varit kännt på Flashback”.

Så sent som i början av april hade CDC i sin officiella information och i videos på YouTube fakta som sade att munskydd för allmänheten var rent av skadligt. CBS intervjuade deras företrädare i flera stater och WHO avrådde, alla av hälsoskäl men också av tillgångsskäl när det gällde de professionella maskerna.
Sedan måste de få fart på ekonomin och folk tillbaka till jobb och WalMart och då rekommenderar de munskydd utan att publicera forskningsrapporter.

Det står ju fortfarande alla fritt att ha mask, men det är inte fritt att gå ut om man tror sig vara sjuk, inte ens om man har mask på.

https://www.cbsnews.com/news/coronavirus-face-mask-symptoms-prevent-protect/
Citera
2020-07-31, 21:41
Medlem
Längesen man såg någon beräkning på antal döda. Blir det 6000 innan augusti?
Citera
2020-07-31, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Det är uppenbarligen inte ”same same” med tanke på omfattningen av smittan, jämför med SARS och MERS som referens. Visst finns det mänskliga coronavirus som enbart orsakar förkylning, men detta virus är mycket vassare
På vilka uppenbara sätt då?
Citera
2020-07-31, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Längesen man såg någon beräkning på antal döda. Blir det 6000 innan augusti?
Döda i vadå? De flesta som har dött i Sverige verkar ju inte ha dött av Corona uran mer med Corona om ens det.
Citera
2020-07-31, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
I många länder är det vanligt med munskydd på arbetet.
I flera länder i Sydostasien rekommenderar myndigheterna att man har på sig munskydd även i hemmet och det också vid t.ex. en vanlig förkylning.
Sedan ska det givetvis användas i offentliga miljöer.
Dom flesta blir smittade hemma eller på jobb?
Citera
2020-07-31, 21:51
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Rekordöknikgar lite titt som tätt trots att munskydd är obligatorisk på fler ställen än någonsin. Kanske fel ställen det är obligatoriskt på? Bör väl vara i hemmet och på arbetsplatsen?

Svaret är att viruset nu kommer i större koncentrationer per m3 luft = att munskydden inte räcker till om man enbart har munskydd och inte ögonskydd. Det många missar är att även ögonen är inkörsporten för smittan och måste också skyddas. Eftersom näsa och mun drar in luft är det naturligtvis första och andra väg för virus, sist kommer ögonen.

Man kan ana lite mer nu när man även har data på hur ozon och PM 10/luftföroreningar spelar in i smittspridningen.

Så när skolerna åter öppnar och folk kommer hem från semestern + hösten i antågande med sämre uv-strålning-kallare luft osv får vi åter en ny årlig period av olika virussmittor, problemet är att vi har kvar Covid-19 som är ett mycket robust virus, så stormvarning är utfärdad, t.om FHM är redan skitnödiga.
Citera
2020-07-31, 21:52
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Nu skrivs det in fler på IVA i Västra Götaland (0,3 pers/dag) än i Stockholm (0,1 pers/dag).
Det är väldigt låga siffror men ändå.

Ser det likadant ut med antalet fall som testar positivt?
Citera
2020-07-31, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Hört uttrycket ”Hope for the best, prepare for the worst”? Jag vill inte chansa i onödan. Man kan inte veta långtidseffekterna av ett halvår gammalt virus.
Om läkemedelsverket annamar samma resonemang kan vi nog glömma vaccin till gemene man de närmaste 10 åren, eller hur lång tid som krävs för att veta vilka biverkningar vaccinet har i långtidsförloppet. Det verkar dock som att dem inte resonerar som dig, men däremot många andra som gör det, så det blir nog svårt att få majoriteten att vaccinera sig.
Senast redigerad av jerka11 2020-07-31 kl. 21:57.
Citera
2020-07-31, 21:55
Medlem
Om inte munskydd hjälper, hur argumenterar man för att hosta i armvecket funkar ?
Citera
2020-07-31, 21:55
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är det jag är rädd för inför hösten.
Fast nu är ju du i princip en levande kontraindikator - då du aldrig haft ETT ENDA RÄTT - och därför kan svenskar leva i förvissning om att ingenting kommer hända i höst. Det blir riktigt obehagligt om du däremot påstår att det är hur lugnt som helst.

Då bryter det ut COVID-19 kluster i varenda trappuppgång, skall du se.
Citera
2020-07-31, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Kunde inte läsa hela artikeln (betalvägg), men man får väl ändå anse att det är lite mer trovärdigt att hålla sig till fakta från publicerade, peer-granskade forskningsrapporter, än artiklar i NYT eller vad som ”varit kännt på Flashback”.

Så sent som i början av april hade CDC i sin officiella information och i videos på YouTube fakta som sade att munskydd för allmänheten var rent av skadligt. CBS intervjuade deras företrädare i flera stater och WHO avrådde, alla av hälsoskäl men också av tillgångsskäl när det gällde de professionella maskerna.
Sedan måste de få fart på ekonomin och folk tillbaka till jobb och WalMart och då rekommenderar de munskydd utan att publicera forskningsrapporter.

Det står ju fortfarande alla fritt att ha mask, men det är inte fritt att gå ut om man tror sig vara sjuk, inte ens om man har mask på.

Peer-granskade? Finns det någon vetenskaplig rapport om munskydds farlighet? Som dessutom är peer-granskad? Visa mig den. Det är kill- och gubbgissningar alltihopa. Det har inte funnits några pengar till sådana studier och då får "vetenskaparna" hitta på och det gör de.

Vad gäller forskningsläget i övrigt vad gäller corona idag är väldigt lite peer-granskad pga att man inte hunnit helt enkelt. Men trots det har det ackumulerats en massa kunskap som man kan utgå ifrån.

Och så det där med peers. Låter så fint men ju mindre ett vetenskapsområde är, och epidemiologi är inte så omfattande, desto mer diktatorisk området blir. Det utkristalliseras ett gäng gubbar, numera även gummor, som alla känner varandra och är beroende av varandra. De fina tjänsterna är få och det gäller att välja sin forskning noga för att komma ifråga längre fram. Mycket rövslickande peers där. Vem vill sticka upp mot sin professor?

Undrar om ens alla forskningsrapporter blir peer-granskade. Om jag var en smart forskare så skulle jag satsa på något nytt inte sitta korrläsa någon annans forskningsrapport. Det ger inte mig någon fin tjänst i framtiden att vara tvåa på bollen. Så många av de peers som granskar har inget bättre för sig, eller framtid.
Citera
2020-07-31, 21:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III

Ja, märkligt det där med betalväggen. Läste artikeln tidigare idag på mobilen och då var det ingen vägg. Nu går det bara att läsa delar av den. De hänvisar även till granskade forskningsrapporter i artikeln. Även WHO har ju svängt och rekommenderar munskydd i lokaler. Den brist som rådde i början av pandemin verkar till viss del ha klingat av nu. Jag tror tillverkare har kommit ikapp. Ett tag rådde rena ockerpriser på godkända munskydd, men sådant är inte riktigt läget nu. Det är fortfarande viss brist på munskydd av högsta klassningen, så de är väl till stor del förbehållna vården. FFP2, dvs näst högsta klassen kan man få tag i lite överallt. Kombinerar man dessa skydd med social distans så är det mycket bra.

Problemet är ju att det förekommer presymtomatisk smitta och asymtomatisk smitta. En del får dessutom väldigt lindriga symtom. Sedan har vi dem som skiter i att de smittar andra. Råkar man ut för någon av dessa kategorier om man besöker ett köpcentrum eller en butik är risken betydligt större att smittas om ingen bär munskydd, jmf med om alla bär munskydd. Inkl den smittade. Jag tycker det borde införas regler för munskydd i butiker, köpcentrum och kollektivtrafik. Ute på gatan däremot tror jag det är lite overkill. Vad gäller skolor är jag väldigt tveksam till ens om de borde öppna. Ska de öppna borde även eleverna utrustas med munskydd, men jag tror det blir svårt med efterlevnaden. Dessutom är det jobbigt att bära skydd under längre tid. Men det är verkligen inte bra att det sitter oskyddade personer hela dagar i stängda lokaler, där de riskerar att smitta både lärare och sedan när de kommer hem sina föräldrar. Föräldrar som kan tillhöra riskgrupp och dessutom i sin tur sprida smittan vidare på sina arbetsplatser. Vi måste få ett slut på smittkedjorna. Den lägre graden av smittspridning som vi upplever just nu borde helt klart vara önskvärt att hålla i under hösten. Jag tror det blir svårt med öppna skolor. Jag fruktar en andra våg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in