Citat:
Ursprungligen postat av
slampen
Jag kanske har fel, men bygger inte systemet på att "enbart den som har pengar kan betala en skuld", denna "stackars pojke" har ju såklart inga pengar, och kommer aldrig själv kunna betala. Diverse skadestånd och så går väl inte staten in och betalar? Närstående och familj brukar väl få en liten summa av brottsofferjouren, som alla våldsbrottslingar, döms att betala typ 800 kr till när de blir dömda.
De 800kr de betalar till brottsofferjouren går bara till forskning och bidrag till ideell verksamhet inom området om jag förstått det rätt.
Om gärningsmannen är dömd för brottet och kan betala så måste han göra det, i många fall finns det ju ingen gärningsman heller.
I andra hand går försäkringsbolag in från målsägandes sida.
I tredje hand får målsägande ansöka om ersättning från brottsoffermyndigheten, då är det alltså staten som går in och betalar.
Gärningsmannen har absolut inget att säga till om i hur detta sköts, men jag kan ju hålla med om att han bör jagas tills varenda krona har betalats tillbaka som försäkringsbolag/staten fått stöta till med.
Men jag tror tanken är att ersättningen ska finnas för att just ersätta offret, och inte för att straffa gärningsmannen.