2020-07-31, 18:01
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag menar eftersläpningen i C-19.
Mitt inlägg handlade om dödsfall utan fastställt datum.
Det är inte samma sak som eftersläpning av dödsfall.
Jag har öht inte uttalat mig om eftersläpningen av dödsfall i covid-19 eller övriga dödsfall. Inte heller har jag sett någon uppskattning av antalet sådana dödsfall.
Citera
2020-07-31, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Stod i nästan varje tidning som säljs idag. Köpte inte den så såg inte fin texten.

Men rubriken var Danmark öppnar för ALLA i Sverige
Info
Applicable from Saturday 1. August 2020 00.00

NB. Sweden meets the criteria of being an ’open’ country and for that reason people with a permanent residence in Sweden can travel into Denmark with a worthy purpose or documentation of a minimum of six nights’ stay. For people with a permanent residence in the border region it still applies, that they are allowed to travel into Denmark regardless of purpose.
https://politi.dk/en/coronavirus-in-denmark/travelling-in-or-out-of-denmark/is-my-country-open-or-banned
Citera
2020-07-31, 18:10
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jag har inte förvanskat! Men du håller alltså inte med dig själv? Poängen är att denna Corona beter sig nästan precis som en influensa som begränsats genom restriktioner. Giesecke Tegnell och Jag hade alltså rätt.
Det har du visst det:

Du klipper ut text så att det ser ut som om jag menar att viruset är som en influense.

Här är det du citerade/klippte ut och svarade på. Märk väl bokstaven J som inte finns i mitt original inlägg. Den har du skrivit till.

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
JVi visste ju helt säkert att viruset betedde sig som en influensa

Detta skrev du:
Ja så är det en influensa som man försöker hindra genom restriktioner = klustersmitta.
Citera
2020-07-31, 18:14
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Nu kan alla se vilken fulciterare du är! Du är galen.

Citat:
JVi visste ju helt säkert att viruset betedde sig som en influensa

Nibiru2011:
Ja så är det en influensa som man försöker hindra genom restriktioner = klustersmitta.

Citat:
Ja och vi var till och med 3 stycken i klassen från början. The UK, Holland och Sverige. När så de bägge andra beslöt sig för att skolka stannade vi kvar som den siste gossen Ruda.

Vi trodde i vår enfald att det var bättre att vara ensam i klassen än tillsammans med våra vänner på upptåg ute i världen. Vi visste ju helt säkert att viruset betedde sig som en influensa och därför måste vi följa reglerna. De två andra gossarna insåg tidigt att det bästa var att agera först och upptäcka sen.

Citat:
Vill du sluta klippa i människors inlägg och förvanska det som skrivs? Du håller på så hela tiden, vilken tönt du är. Att du behöver göra så säger ju väldigt mycket om vem du är.

Du klipper i mitt inlägg ovan så att detta blir kvar - Vi visste ju helt säkert att viruset betedde sig som en influensa - du tänkte t om ändra mitt Vi till ett Jag eftersom du glömde radera J innan mitt V i ditt original inlägg.

Sedan använder du det för att svara på?!?! Sluta med det, du är ju sjuk i huvudet.

Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jag har inte förvanskat! Men du håller alltså inte med dig själv? Poängen är att denna Corona beter sig nästan precis som en influensa som begränsats genom restriktioner. Giesecke Tegnell och Jag hade alltså rätt.
Citera
2020-07-31, 18:17
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vojne vojne..

Tegnell tog höjd när han beställde fågelinfluensavaccin. Det var inte bra.
Sen lärde han sig en läxa o reserverade vaccin mot C19 som skulle räcka för 4milj svenskar. Det var inte bra.
Nu tar man återigen höjd och beställer medicin för 10.000 möjligt svårt sjuka. Det var ju inte bra. För då uppfattas detta snarare som ett mål istället för en försiktighetsåtgärd.

Inte lätt att vara alla till lags. Hur man än gör blir någon orolig/ledsen/förbannad..

Jag skriver ju i mitt inlägg, det fetade, att man tar höjd. Det betyder väl inte att jag menar det du insinuerar?
Citera
2020-07-31, 18:17
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Du glömde visst att alla som kan jobbar hemma och i en allt mer tjänstetung ekonomi så är det betydligt fler som kan göra det idag än för bara 10 år sedan.
Det reducerar kostnaden rejält eftersom det räcker att en förälder kan arbeta hemifrån, eller att det finns äldre syskon som kan passa de yngre.

Så sluta tramsa med en massa hittepå beräkningar.

Så, jag konstaterar bara att du inte är så kunnig varken i nationalekonomi eller värdeskapande och hur vår BNP är uppbyggd, och så lämnar vi det där. Du är säkert duktig på annat.
Citera
2020-07-31, 18:18
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Låter bra, det så kallade "Köttberget" ska bort och om, klena "lallare" får hjärtproblem så kanske de, med tiden, försvinner dem också.

Du verkar inte ha förstått konsekvensen av studien...

Inte frågan om klena "lallare".

Det var 78% oberoende av tidigare krämpor. Det gäller begåvningsklena som dig också.
Citera
2020-07-31, 18:25
Medlem
TaxenSixtens avatar
Covidutbrott på Hurtigruten.
Citera
2020-07-31, 18:29
Medlem
Hehe. Pandemirebellerna i Västerbotten visar vägen. Låga dödstal, 0,8 per 10 000 invånare, är inte tur utan skicklighet. De har inte släpat fötterna efter sig som FHM.

Regionens överläkare i vårdhygien Anders Johansson säger att det finns flera anledningar till att Västerbotten har så få döda i covid-19.

– Vi har varit snabbare än Folkhälsomyndighetens riktlinjer. Snabbhet är oerhört viktigt i en sådan här pandemi, säger han.
Intensiv smittspårning
Anders Johansson säger att personal inom vård och omsorg i Västerbotten tidigt uppmanades att stanna hemma i minst sju dagar med två dagars symptomfrihet, medan Folkhälsomyndigheten under två månaders tid hade policyn att man bara behövde vara hemma två dagar utan symptom.
– Vi har också smittspårat väldigt intensivt inom kommunal omsorg. Vi har speciellt utbildade sjuksköterskor som har smittspårat sju dagar i veckan sedan i mars, säger Anders Johansson.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/kraver-battre-rutiner-efter-pandemin

Rubriken i Johanssons debattartikel i Läkartidningen”Inte enbart en slump att Västerbotten har få döda i covid-19” kan knappast kommit till av en slump den heller. Tror att det är en pik mot FHM som enligt GDn Johan Carlson låter slumpen styra. Om det är Johansson eller Läkartidningen som satt rubriken låter jag vara osagt.

Johansson räknar upp 3 saker som varit viktiga för Västerbotten.
1. Personal har inte skickats tillbaka till äldreboenden och vårdavdelningar i smittsamt skede. Vi har sedan den 16 mars haft en implementerad och fungerande »stanna hemma från jobbet«-policy både i regionvård och i kommunal vård/omsorg. Personal med misstänkt eller verifierad covid-19 har varit hemma från jobbet minst 7 dagar med minst 2 dagars symtomfrihet. Det avvek under 2 månader från nationell policy, där det bedömdes räcka med 2 dagars symtomfrihet fram tills de nationella rekommendationerna ändrades den 14 maj.
2. Aktiv smittspårning med snabba interventioner. Spridningsmönstret vid covid-19 präglas av att en liten andel smittade står för en stor del av smittspridningen [2]. Vårdhygien Västerbotten har 7 dagar i veckan samarbetat med Smittskydd Västerbotten, primärvårdsläkare och arbetsledare inom kommunal vård/omsorg. Smittspårning, telefonintervju med den smittade, omedelbara interventioner och många platsbesök inom vård/omsorg har lönat sig. Fel arbetssätt på en vårdenhet har snabbt justerats, och lärdomen har spridits till andra enheter. Denna smittspårning har med stor sannolikhet också haft effekt på samhällsnivå. Vi har säkerställt att alla med laboratorieverifierad covid-19, även utanför vård/omsorg, snabbt fått förhållningsregler och blivit personligt informerade. Smittkedjor mellan kluster av smitta inom vård/omsorg och samhällssmitta har varit vanliga. Ett nära samarbete med kliniskt mikrobiologiskt laboratorium har varit värdefullt eftersom det, särskilt i början, krävdes ständig och svår avvägning mellan provtagning för smittspårning och annan analyskapacitet. Det finns stöd för att smittspårning av den sort vi utfört på fler än 50 vårdenheter, med omedelbar och riktad provtagning av boende och personal för att identifiera kluster av många samtidigt smittade, är avgörande för att kontrollera covid-19 [3].
3. Tydligt vårdhygieniskt ledarskap med starkt fokus på personalskydd.
Vi har systematiskt strävat efter full öppenhet och informationsspridning om vikten av skyddsutrustning och skyddsåtgärder. Utan stort förtroende hos personalen fungerar inte snabb implementering av smittförebyggande åtgärder tillräckligt bra i stora organisationer. Brister har funnits, men arbetsgivarna har varit öppna med att mycket har varit okänt om covid-19 och att kunskap om smittvägar och risker varit ofullständiga. En förtroendeskapande komponent har varit att från start använda munskydd tillsammans med visir enligt WHO:s modell. Det infördes i svenska nationella rekommendationer den 25 juni. Vi har också från start använt ett fysiskt säkerhetsavstånd på minst 2 meter, inte minst 1 meter som i nationella rekommendationer. Det har varit ett sätt att till liten praktisk kostnad skapa större förtroende, särskilt i kommunal vård/omsorg.

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/07/inte-enbart-en-slump-att-vasterbotten-har-fa-doda-i-covid-19/

Jag skulle lägga till punkt 4. I Umeå huserar rebellerna som inte hoppade på flockimmunitetsvagnen som beordrats av FHM utan de har tagit smittskyddet på allvar. Fredrik Elgh verkar där exempelvis. Om man ska utlokalisera sig från Stockholm så är det kanske dit man ska flytta.
Citera
2020-07-31, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Covidutbrott på Hurtigruten.

Och norskarna hanterar det klockrent!
Citera
2020-07-31, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Hehe. Pandemirebellerna i Västerbotten visar vägen. Låga dödstal, 0,8 per 10 000 invånare, är inte tur utan skicklighet. De har inte släpat fötterna efter sig som FHM.

Regionens överläkare i vårdhygien Anders Johansson säger att det finns flera anledningar till att Västerbotten har så få döda i covid-19.

– Vi har varit snabbare än Folkhälsomyndighetens riktlinjer. Snabbhet är oerhört viktigt i en sådan här pandemi, säger han.
Intensiv smittspårning
Anders Johansson säger att personal inom vård och omsorg i Västerbotten tidigt uppmanades att stanna hemma i minst sju dagar med två dagars symptomfrihet, medan Folkhälsomyndigheten under två månaders tid hade policyn att man bara behövde vara hemma två dagar utan symptom.
– Vi har också smittspårat väldigt intensivt inom kommunal omsorg. Vi har speciellt utbildade sjuksköterskor som har smittspårat sju dagar i veckan sedan i mars, säger Anders Johansson.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/kraver-battre-rutiner-efter-pandemin

Rubriken i Johanssons debattartikel i Läkartidningen”Inte enbart en slump att Västerbotten har få döda i covid-19” kan knappast kommit till av en slump den heller. Tror att det är en pik mot FHM som enligt GDn Johan Carlson låter slumpen styra. Om det är Johansson eller Läkartidningen som satt rubriken låter jag vara osagt.

Johansson räknar upp 3 saker som varit viktiga för Västerbotten.
1. Personal har inte skickats tillbaka till äldreboenden och vårdavdelningar i smittsamt skede. Vi har sedan den 16 mars haft en implementerad och fungerande »stanna hemma från jobbet«-policy både i regionvård och i kommunal vård/omsorg. Personal med misstänkt eller verifierad covid-19 har varit hemma från jobbet minst 7 dagar med minst 2 dagars symtomfrihet. Det avvek under 2 månader från nationell policy, där det bedömdes räcka med 2 dagars symtomfrihet fram tills de nationella rekommendationerna ändrades den 14 maj.
2. Aktiv smittspårning med snabba interventioner. Spridningsmönstret vid covid-19 präglas av att en liten andel smittade står för en stor del av smittspridningen [2]. Vårdhygien Västerbotten har 7 dagar i veckan samarbetat med Smittskydd Västerbotten, primärvårdsläkare och arbetsledare inom kommunal vård/omsorg. Smittspårning, telefonintervju med den smittade, omedelbara interventioner och många platsbesök inom vård/omsorg har lönat sig. Fel arbetssätt på en vårdenhet har snabbt justerats, och lärdomen har spridits till andra enheter. Denna smittspårning har med stor sannolikhet också haft effekt på samhällsnivå. Vi har säkerställt att alla med laboratorieverifierad covid-19, även utanför vård/omsorg, snabbt fått förhållningsregler och blivit personligt informerade. Smittkedjor mellan kluster av smitta inom vård/omsorg och samhällssmitta har varit vanliga. Ett nära samarbete med kliniskt mikrobiologiskt laboratorium har varit värdefullt eftersom det, särskilt i början, krävdes ständig och svår avvägning mellan provtagning för smittspårning och annan analyskapacitet. Det finns stöd för att smittspårning av den sort vi utfört på fler än 50 vårdenheter, med omedelbar och riktad provtagning av boende och personal för att identifiera kluster av många samtidigt smittade, är avgörande för att kontrollera covid-19 [3].
3. Tydligt vårdhygieniskt ledarskap med starkt fokus på personalskydd.
Vi har systematiskt strävat efter full öppenhet och informationsspridning om vikten av skyddsutrustning och skyddsåtgärder. Utan stort förtroende hos personalen fungerar inte snabb implementering av smittförebyggande åtgärder tillräckligt bra i stora organisationer. Brister har funnits, men arbetsgivarna har varit öppna med att mycket har varit okänt om covid-19 och att kunskap om smittvägar och risker varit ofullständiga. En förtroendeskapande komponent har varit att från start använda munskydd tillsammans med visir enligt WHO:s modell. Det infördes i svenska nationella rekommendationer den 25 juni. Vi har också från start använt ett fysiskt säkerhetsavstånd på minst 2 meter, inte minst 1 meter som i nationella rekommendationer. Det har varit ett sätt att till liten praktisk kostnad skapa större förtroende, särskilt i kommunal vård/omsorg.

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/07/inte-enbart-en-slump-att-vasterbotten-har-fa-doda-i-covid-19/

Jag skulle lägga till punkt 4. I Umeå huserar rebellerna som inte hoppade på flockimmunitetsvagnen som beordrats av FHM utan de har tagit smittskyddet på allvar. Fredrik Elgh verkar där exempelvis. Om man ska utlokalisera sig från Stockholm så är det kanske dit man ska flytta.

Vi får dock inte glömma att universitetet har varit nedstängt under våren, varav många studenter förflyttade sig till sin hemort som inte är Umeå. Det har varit en betydande minskning i befolkning som rör sig i den staden som är regionens största stad och en studentstad. Jag tror det kan bli risk för kluster även i Västerbotten i höst när universitetet åter öppnar igen. Särskilt som man talar om att den våg med smitta som kommer nu kan komma och ske främst genom unga vuxna.
Citera
2020-07-31, 18:40
Medlem
Citat:
Nu kan alla se vilken fulciterare du är! Du är galen
Du gillar visst att upprepa dig och dina tokigheter mer än att diskutera kärnfrågan nämligen hur detta överdrivna tokhypade Coronavansinne har kunnat uppstå och hur i hvete folk kunnat gå på det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in