2020-08-13, 13:09
Medlem
NirvanAs avatar
Finland rekommenderar nu munskydd vid exempelvis kollektivtrafik, när ska Sverige få tummen ur?

Eller sitter det i att Sverige inte har något lager av skyddsmaterial?
Citera
2020-08-13, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Joda munskydd går mycket väl att använda om man har skägg. Jag har skägg och ett eget skydd som jag brukar använda då jag jobbar med något dammigt. Det består av en dubbelvikt filtduk och i den har jag en näsklämma som passar precis till min ansiktsform. Jag knyter den runt hela huvudet. Alltså knuten är i nacken.
Klart man kan göra en specialvariant men hur många gör det?
Citera
2020-08-13, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Kanske vi kan be dom gräva sin egen grav och välja kista redan nu?
Det är för sent för det nu. De har redan påbörjat sin resa till dödens rike.
Citera
2020-08-13, 13:13
Moderator
Chantres avatar
Att förbjuda rökning kommer att göra att smittotalen går ned enligt WHO. När följer Sverige efter?

Citat:
Den spanska regionen Galicien inför rökförbud på gator och uteserveringar där det inte garanterat går att hålla två meters avstånd till andra människor. Ett liknande förbud övervägs även i fler regioner i landet.
Citat:
Världshälsoorganisationen WHO har slagit fast att det är troligt att rökare löper högre risk förr att smittas av viruset eftersom rökningen i sig innebär att man vidrör läpparna med fingrarna.
https://www.sydsvenskan.se/2020-08-13/galicien-infor-rokforbud-mot-corona

Snus borde vara samma riskmoment för ökad smitta.
Citera
2020-08-13, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Klart man kan göra en specialvariant men hur många gör det?
Vi som har skägg kommer antagligen få utveckla en specialare. Tills vidare fungerar min bra.

Dom som har koll på skydden använder två (eller tre). I mitt fall blir det automatiskt två lager filt.

Annars om det hade funnits köpa hade jag gärna testat lite..
Citera
2020-08-13, 13:19
Medlem
Citat:
Jag kan tillägga att munskydd också ökar avståndet mellan människor. När jag har munskydd på mig tar folk ett steg åt sidan.
Jag använder munskydd när jag handlar.

Min erfarenhet också. Brukar ha munskydd då jag åker kollektivt. Blir ett tomrum runt mig. Mycket effektivt.

Ångrade att jag inte hade munskydd då jag handlade igår. En trevlig invandrare kom fram för att fråga om råd kring prylar som jag höll på att lassa i vagnen. Ställde sig alldeles för nära mig. Annars brukar folk hålla avstånd ganska bra.

Inte konstigt att invandrare blir sjuka då de inte klarar av att efterfölja enkla instruktioner. En trevlig invandrartjej kom fram precis då man hade gått ut med att man inte ska skaka hand i våras, men nej hon ville skaka hand. Häromdagen kom hon fram igen och ställde sig nära och utövade sin yttrandefrihet knappt en halvmeter från mitt ansikte. Jag drog.
Citera
2020-08-13, 13:20
Medlem
Citat:
Vi som har skägg kommer antagligen få utveckla en specialare. Tills vidare fungerar min bra.

Dom som har koll på skydden använder två (eller tre). I mitt fall blir det automatiskt två lager filt.

Annars om det hade funnits köpa hade jag gärna testat lite..
Använder en del således tre sådana "specialare" som du använder?
Citera
2020-08-13, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Fast vänta lite nu!
Vi har väl enligt er, aldrig haft nedstängt.

Er?
Det kan väl diskuteras om vi har någon nedstängning eller inte, fotbollslandslaget håller nog inte med om ditt påstående men ja, jämfört med resten av världen så har vi väl inte haft någon nedstängning.

Citat:
Du menar att vi kommer bibehålla en nedstängning som aldrig ägt rum?

Feltolkning. Fundera en stund till så kanske du förstår vad som krävs för att påstående du citerar bli korrekt.
Citera
2020-08-13, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Finns t.ex. en artikel här som modellerar detta.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.27.20081893v3

Gäller både heterogenitet över hur mottagliga och rörliga personer är. De som är mest sårbara eller har mest kontakter (och därför så klart också kan smitta flest) smittas därför först i större utsträckning. I modellen här kan tröskeln för kraftigt bromsad smittspridning vid naturlig smittspridning sjunka från 60-70 procent ned till 15 procent om det finns en mycket stor heterogenitet... 15 procent med antikroppar kan mycket väl vara 45 procent lägre smittspridning om de 15 procenten står för 45 procent av den möjliga spridningen.

Vid vaccinationer gäller så klart den högre siffran eftersom du där räknar med att du vaccinerar en slumpvis utvald del av befolkningen.
Ett intressant citat ur din artikel:

Variation in infectiousness was critical to attribute the scarce and explosive outbreaks to superspreaders when the SARS-CoV-1 emerged in 2002 (9), but infectiousness does not respond to selection as susceptibility or exposure do. Models with individual variation in infectiousness perform equivalently to homogeneous versions when implemented deterministically (Figure S21).

De som pratar om "superspridare som ger en klustersmitta" kan alltså stoppa upp det påhittet någonstans.

Om man har variationer i smittsamhet mellan olika individer (superspridare) så ger datormodeller exakt samma resultat som om man har en helt homogen smittsamhet. Det vill säga, man får en jämn smittspridning över hela samhället.

För att uppnå en heterogen smittspridning måste man ha individuella variationer i mottaglighet för smitta. Även känt som immunitet.
Senast redigerad av aw 2020-08-13 kl. 13:45.
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Skulle gärna se en källa på ditt fantastiska påstående.
Källa på vad? Det handlade om en relativt oseriös diskussion kommet av ett inlägg jag gjorde om att hälften av de som varit sjukhusinlagda i Norge fortfarande inte tillfrisknat.

https://www.nrk.no/osloogviken/fire-...ona-1.15119057
”Svarene indikerer at halvparten av alle som blir sykehusinnlagte sliter med åndenød og tung pust. Like mange føler seg så slitne at de har problemer med dagligdagse aktiviteter. ”

Jag undrade då över om hur många detta rör i Sverige. Det borde ju rimligtvis handla om tusentals. Många är ju unga eller relativt unga utan tidigare sjukdomar. När dessa personer inte klarar av att ens hämta posten utan att få andnöd, vad sker om de återinfekteras. Enligt FoHM är vi immuna i ett halvår, en del av dessa personer har nu varit sjuka i 5 månader. Självklart vet vi inte vad som kommer att se, men det känns en smula oroande, inte sant.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Använder en del således tre sådana "specialare" som du använder?

Ja det är många som använder special-skydd. Särskilt när det varit en bristvara. Dock har jag inte koll på hur alla människor gör. Nu har det blivit obligatoriskt i många länder.
Citera
2020-08-13, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Att förbjuda rökning kommer att göra att smittotalen går ned enligt WHO. När följer Sverige efter?

https://www.sydsvenskan.se/2020-08-13/galicien-infor-rokforbud-mot-corona

Snus borde vara samma riskmoment för ökad smitta.
Lättast sätter att få bort nikotinet är nog att höja inköpsåldern med ett år varje år för nikotininköp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in