2020-07-31, 10:44
Medlem
Villianlols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Det var Forsberg som orsakade straffen Ibrabimbobitch fick.

Forsberg bidrog alltså i praktiken med 2 mål i det första mötet och var minst lika viktig.

Det här är bara ännu ett exempel på vilken uppblåst statistik och betydelse man kan få när man varit förste straffskytt i alla sina lag.

Ska vi ha i åtanke vem som fixade straff, frispark, assist osv så kan man ju hålla på i all oändlighet. Man är inte förste straffskytt utan anledning, det är något man förtjänar att vara.
Citera
2020-07-31, 10:56
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villianlol
Ska vi ha i åtanke vem som fixade straff

Rätt viktigt vem som fixade straffen ja. Finns en anledning till att John Guidetti aldrig varit i närheten av sin målproduktion i Feyenoord. Han slog extremt många straffar då.

Citat:
Man är inte förste straffskytt utan anledning, det är något man förtjänar att vara.

Ah, du menar genom att handgripligen stjäla straffar från den förste straffläggaren?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/a2bvnA/har-stjal-han-kims-straff
Citera
2020-07-31, 11:20
Medlem
Synd bara att Forsberg är en betydligt sämre och mer ojämn spelare. Kunde ju blitt nåt av'n en tag där.
Citera
2020-07-31, 11:30
Medlem
Citat:
Ska vi ha i åtanke vem som fixade straff, frispark, assist osv så kan man ju hålla på i all oändlighet. Man är inte förste straffskytt utan anledning, det är något man förtjänar att vara.

Precis så. Zlatan har (2018) bättre conversion rate än både Messi och Ronaldo och ligger i den absoluta toppen historiskt sett, så det vore ren idioti att låta någon annan ta straffarna. Men eftersom det tydligen bara är spelmål som räknas enligt någon här måste vi förbise straffmål (Ronaldos världsledande 130-ngt-sådana kan vi också diskvalificera i efterhand. Framför allt har inget av dem varit avgörande) i bedömningen av spelarnas prestationer.
Senast redigerad av Baast 2020-07-31 kl. 11:33.
Citera
2020-07-31, 11:46
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Tar vi bort Forsbergs mål i den första matchen på Friends så hade den slutat 1-1, Zlatan målskytt. Den andra matchen slutade 2-2 tack vare Zlatans två mål. bortamålsregeln gällde. Pressen gjorde helt rätt med andra ord.

Emil Forsberg låg bakom tre av de fyra målen. Ett gjorde han själv, ett annat gjordes via en straff som han fixat medan ett annat gjordes via en frispark som han fått med sig. Om man vill så kan man lägga till att Forsberg fixade den hörna som ledde till det första målet i returmötet. Han var alltså inblandad i varenda mål som gjordes vilket inte var fallet när det gäller narcissisten. Du får naturligtvis runka dig fördärvad över att narcissisten gjorde tre mål i samband med tre fasta situationer men du kan inte bortse från den person som låg bakom samtliga dessa fasta situationer.
Citera
2020-07-31, 11:59
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baast
Precis så. Zlatan har (2018) bättre conversion rate än både Messi och Ronaldo och ligger i den absoluta toppen historiskt sett, så det vore ren idioti att låta någon annan ta straffarna. Men eftersom det tydligen bara är spelmål som räknas enligt någon här måste vi förbise straffmål (Ronaldos världsledande 130-ngt-sådana kan vi också diskvalificera i efterhand. Framför allt har inget av dem varit avgörande) i bedömningen av spelarnas prestationer.

Straffmål räknas också men rent allmänt så håller jag spelmål högre än straffmål. Det tror jag att alla, inklusive narcissisten, gör.
Citera
2020-07-31, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Straffmål räknas också men rent allmänt så håller jag spelmål högre än straffmål. Det tror jag att alla, inklusive narcissisten, gör.

I så fall är tex Ronaldos målrekord för Juventus denna säsong föga imponerande, då en tredjedel varit straffar. Dvs - han har fått många gratislägen till skänks efter andras förarbete.
Citera
2020-07-31, 13:18
Medlem
Villianlols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Emil Forsberg låg bakom tre av de fyra målen. Ett gjorde han själv, ett annat gjordes via en straff som han fixat medan ett annat gjordes via en frispark som han fått med sig. Om man vill så kan man lägga till att Forsberg fixade den hörna som ledde till det första målet i returmötet. Han var alltså inblandad i varenda mål som gjordes vilket inte var fallet när det gäller narcissisten. Du får naturligtvis runka dig fördärvad över att narcissisten gjorde tre mål i samband med tre fasta situationer men du kan inte bortse från den person som låg bakom samtliga dessa fasta situationer.

Jag har inga problem i att Forsberg var delaktig i målen. Det jag skrev var att Zlatan var den avgörande spelaren till av vi ens kom till EM, avgörande på så vis att han gjorde de avgörande målen som satte spiken i kistan. Sen kan du tjata hur mycket du vill om vem som ordnade fram en hörna eller inte, eller att Taco och Turbo ringt och lovat grabbarna tacos och Arboga 10.2 vid avancemang. Tror du skulle må bra av lite mer Ibra i ditt liv förresten.
Senast redigerad av Villianlol 2020-07-31 kl. 13:54.
Citera
2020-07-31, 15:01
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Visst, spelarna du nämner var bra. Men man kan ju inte att jämställa det med att spela för Italien, Frankrike och Holland, länder som Henry, Totti och Van Persie tagit VM-medaljer med. Taco hade inte ens platsat som skoputsare i dessa landslag. Gick åt helvete p.g.a. Zlatan då menar du? Eller kan en stor del av förklaringen ha att göra med att han varit omringad av klart mediokra medspelare i ett klart mediokert landslag? Situationen mot Senegal skapade Zlatan helt på egen hand, håller med om att han borde passat, men faktum är ändå att situationen inte ens hade uppstått om det inte vore tack vare Zlatan. Vem var den avgörande spelaren i kvalet mot Danmark som gjorde att vi ens kom till EM 2016? Hade vår käre Ibra spelat i ett bättre landslag så hade nog även han gjort en del mål längre fram i slutspelen.
Det är inte samma sak såklart, men det är inte spelare om hindrar en världsspelare från att göra rejäla avtryck i en turnering. Diego Forlans Vm 2010 är ett exempel, Stoichkov 1994 ett annat, Brian Laudrup 1992 ett tredje. Man behöver inte Italiens vm trupp 2002 för att lyckas.

Jag säger inte att det gick åt helvete pga Zlatan. Poängen är att det inte gick bra pga Zlatan. För att utmärka sig så skulle han ha lyft landslaget rejält.
Citera
2020-07-31, 15:40
Medlem
Zlatan har satt många straffar i sin karriär. Men den viktigaste missade han, mot Holland 2004. Tycker han har kommit undan med den missen, som var väldigt grov. Kändes dessutom ganska väntat att han skulle bomma straffen. Han hade väl haft en ganska dålig match? När jag tänker på Hollandsmatchen har jag inget minne från honom förutom straffmissen.
Citera
2020-07-31, 15:54
Medlem
Villianlols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Det är inte samma sak såklart, men det är inte spelare om hindrar en världsspelare från att göra rejäla avtryck i en turnering. Diego Forlans Vm 2010 är ett exempel, Stoichkov 1994 ett annat, Brian Laudrup 1992 ett tredje. Man behöver inte Italiens vm trupp 2002 för att lyckas.

Jag säger inte att det gick åt helvete pga Zlatan. Poängen är att det inte gick bra pga Zlatan. För att utmärka sig så skulle han ha lyft landslaget rejält.

Nu pratade vi ju inte om dessa spelare även fast du har rätt i att de gjorde stora avtryck i turneringar. Jag säger inte att det inte finns spelare som gjort större avtryck i turneringar än Zlatan.

Men vad är bra nog för att det ska betraktas som bra då? Tycker det är bra gjort när ett svenskt landslag ens lyckas ta sig till ett mästerskap. Svenska landslaget har inte direkt kryllat av världsstjärnor genom åren om vi säger så, utan istället spelare som Taco, Toivonen och Berg. Tror inte landslaget som tog sig till kvartsfinal i VM 2018 hade slagit ut ett Portugal i kvalet till VM 2014 med en Cristiano i hysterisk form. Eller Granen kanske hade neutraliserat CR7, vad vet jag, hehe.

Tror många Zlatan-hatare här i tråden i smyg inget hellre vill än att få en cykel med Zlatans autograf. Är ni snälla fram till jul vet man aldrig vad jultomten kommer med.
Senast redigerad av Villianlol 2020-07-31 kl. 16:51.
Citera
2020-07-31, 16:06
Avslutad
Binyam Tekeste tar över som vd för Unknown AB. Är det han som är omskriven i Zlatanboken som personen som ville köpa en klocka endast Zlatan kunde få tag i? De möttes virtuellt när de spelade Call of Duty.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in