2020-07-31, 13:36
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Intressant.
Om kineserna kunde mäta upp virus "live" i luften betyder det att utrustningen då kan selektera mellan vanliga partiklar och aerosoldroppar med innehållandes virus som då "rider" på partikeln/aerosolen.

I så fall finns ju möjligheten att skruva till en analysator som i realtid kan mäta i luften och då varna !!!
Tänk att ha en sådan i fickan när man åker blå buss i city....

Tar tacksamt emot länken om du har den kvar på kinesmätningen av luften.
Kan för mitt liv inte minnas var jag hittade den artikeln där man hade uppmätt virus i luften i Wuhan. Det var tidigt i epidemin, under Wuhans värsta smittperiod. Fast jag är helt övertygad om att det rörde sig om aerosoler.
Citera
2020-07-31, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Så vitt jag vet så fungerar de fyra räknesätten på samma sätt i alla de nordiska länderna.

Försök åtminstone att hålla dig till sanningen.
Det gör jag. De räknar som sagt annorlunda mot oss vilket är ett skäl till den stor skillnaden i antal döda av och med C19
Citera
2020-07-31, 13:42
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Nu har Italienarna samkört väderdata med ozon-pm2,5 och covid-19.
Deras utredning påvisar att luftföroreningar/låg luftfuktighet i kombo med markozon accelererar covid-19 infektioner, då coronan:s "spikes" kan "rida" på smutspartiklarna....

https://reader.elsevier.com/reader/sd/pii/S0048969720335257?token=CD5352C1C143A6C36352AE23F9 FC0041C4D7FCF98D80F5BC701E25E70E02EB5EA7993DF56F76 4CAEF5D2BEA4A1B31954

Med den utredningen har vi då länk till en mall som beräknar uv och smitta:
https://www.dhs.gov/science-and-technology/sars-airborne-calculator?utm_source=hp_slideshow&utm_medium=web& utm_campaign=dhsgov

Sen kan vi då kolla på SMHI:s prognoser för marknära ozon:
https://www.smhi.se/vadret/luftkvalitet/marknara-ozon#ws=wpt-a,proxy=wpt-a

Kollar man sen in diverse mätstationer för PM 2,5 gällande luftföroreningar kan man ana ett samband.

Om vi ser till Tensta/Järva/Rinkeby så ligger dessa inom den U-sväng för motorväg E18 där det är ganska så skitig luft, sen torrt väder (låg rf) ihop med varierande ozon-mängder och partiklar hjälper då till i smittspridningen. (medan ozon i sig självt skadar virus vid högre nivåer)

Hade nu FHM samkört sitt test mellan Tensta och Södermalm, istället för Norra Djurgårdsstaden, där det knappast finns stora gator, hade de fått andra värden. FHM försökte ursäkta sig med antalet infödda svenskar för Djurgårdsstaden-men det är i princip samma för Södermalm, som dock har ökända Hornsgatan samt Söderleden/Götgatan m.fl.

Det känns alltså som om FHM riggade sin undersökning, för kan det nu bevisas till 100% att luftföroreningar accelererar smittan, blir munskydd i princip en nödvändighet, speciellt i områden med högre luftföroreningar.

Mycket intressant! Det var tidigt någon som påtalade sambandet mellan luftförorening och smitta.
Citera
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Kan för mitt liv inte minnas var jag hittade den artikeln där man hade uppmätt virus i luften i Wuhan. Det var tidigt i epidemin, under Wuhans värsta smittperiod. Fast jag är helt övertygad om att det rörde sig om aerosoler.

Du lär älska denna artikel - nu har man fått fram en realtids-analysator så sent som den 20/7 !!
https://www.thailandmedical.news/news/breaking-healthcare-innovations-northeastern-university-boston-develops-sensor-that-can-detect-sars- cov-2-coronavirus-particles-in-the-air
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Vad var det jag sa? Danskarna blir först ut med uppmaning att använda munskydd.

Danskarna uppmanas nu att använda munskydd i kollektivtrafiken vid trängsel
.

Enligt Sundhedsstyrelsen är man orolig över att fler människor återvänder till städerna och att trycket på kollektivtrafiken ökar.

"Det kan göra det svårare att hålla avstånd i många situationer, även om man försöker. Därför rekommenderar vi nu att du tar med ett munskydd i din väska i dessa situationer och sätter på det om det är svårt att hålla avstånd", säger Søren Brostrøm, Sundhedsstyrelsens direktör, i ett pressmeddelande.

Samtidigt framhålls att detta inte är ett krav utan en uppmaning. Inga böter kommer att delas ut om någon inte bär munskydd. Däremot står myndigheten, enligt Brostrøm, fast vid att munskydd i andra offentliga sammanhang fortfarande inte har någon effekt i nuläget.

Svt.se

Första nordiska landet har tagit steget, tror inte det är så långt bort för Norge heller. Kanske dröjer något snäpp längre för Finland då de inte öppnat lika mycket men tror åtminstone inte att de tvekar att införa det. Sverige sist på tåget igen, och om vi någonsin hoppar på tåget så kommer sannolikt stor skada redan vara skedd.
Citera
2020-07-31, 13:43
Avslutad
Skönt att se att ökningen av antal patienter på IVA i Stockholm verkade vara tillfällig och nu har vänt nedåt igen.
Citera
2020-07-31, 13:43
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Var står det att man avråder? Tegnell citeras t.o.m. i artikeln där han säger "vill man använda munskydd så finns bra instruktioner på nätet".

Låter inte som en avrådan.
Ge dig. Hur menar du att deras formulering skulle leda till att tolkas som något annat än att de faktiskt INTE rekommenderar munskydd?
Citera
2020-07-31, 13:44
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om man aldrig har varit anmäld till någon tävling så behöver man inte göra det.
Tävling?!? Så vitt jag vet är detta ett diskussionsforum.

Citat:
Det borde väl ha framgått från första början att det är jag som gör det. Det borde även stå klart för dig att jag väldigt tydligt i varje inlägg betonat att resultatet kommer i den officiella statistiken nästa år. Det kommer att tas fram uppgifter baserat på vedertaget sätt att räkna. Jag kan inte sitta i juli och göra dessa beräkningar varför jag nöjer mig med att berätta vad jag tror.
För att kunna göra gissningar värda att nämna måste man utgå från ett underlag. Det gör jag.
Om man framlägger sina gissningar i ett diskussionsforum är det rimligtvis för att man vill diskutera dem med andra användare. För att kunna diskutera meningsfullt behöver man också berätta hur man kommit fram till sina gissningar.
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Då vore det spännande att veta vad som enligt dig är »avsevärt mycket högre«. Om det är låt säga 5000 så ligger det ju i så fall i mitt intervall.

Jag har redan gett dig svaret. Det finns här i excelfilen:
http://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/folj-preliminar-statistik-om-dodsfall/

Citat:
Ja det är ju helt klart eftersom dessa siffror är kända och inget år mellan 2015 och 2018 låg under '90.
Haha 😁. Din cherrypicking är onekligen underhållande.
Varför bortser du till skillnad från SCB från förra året när du anger dödstal de senaste åren?
Citera
2020-07-31, 13:45
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Man kan ju få viruset från ytor,

väl därför handhygien är viktigt?

Jag gjorde en översikt om vad som sades om ytor i slutet på maj:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

WHO säger fortfarande 72 timmar på hårda ytor:

"How long does the virus survive on surfaces?

The most important thing to know about coronavirus on surfaces is that they can easily be cleaned with common household disinfectants that will kill the virus. Studies have shown that the COVID-19 virus can survive for up to 72 hours on plastic and stainless steel, less than 4 hours on copper and less than 24 hours on cardboard.

As, always clean your hands with an alcohol-based hand rub or wash them with soap and water. Avoid touching your eyes, mouth, or nose."
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/q-a-coronaviruses

FHM säger ingenting längre,

de har tagit bort informationen om kontaktsmitta från
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/

i Sverige smittar inte viruset via ytor.

EDIT: 72 timmar är 3 dagar.
Ja så är det ju men det sprids till övervägande del genom att man andas in viruset. Så har jag tolkat det iaf.
Citera
2020-07-31, 13:46
Medlem
Ventilationen är avgörande om coronaviruset är luftburet – speciellt när samhället återgår till det normala
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/07/31/ventilationen-ar-avgorande-om-coronaviruset-ar-luftburet-speciellt-nar-samhallet
Citera
2020-07-31, 13:47
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Du lär älska denna artikel - nu har man fått fram en realtids-analysator så sent som den 20/7 !!
https://www.thailandmedical.news/news/breaking-healthcare-innovations-northeastern-university-boston-develops-sensor-that-can-detect-sars- cov-2-coronavirus-particles-in-the-air
Snyggt! När får vi realtidsrapportering från alla större städer på samma sätt som man rapporterar luftföroreningar?

Helt genomförbart på ett par veckor.
Citera
2020-07-31, 13:47
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ge dig. Hur menar du att deras formulering skulle leda till att tolkas som något annat än att de faktiskt INTE rekommenderar munskydd?

Håller med dig. De rekommenderar inte munskydd.

Men de rekommenderar inte heller att inte använda munskydd, vilket skulle vara att avråda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in