2020-07-31, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, det här handlar om antikroppar.

Att det är dubbelt så mycket smitta i Tensta kan vi inte med säkerhet säga:
OM SIFFRORNA
Uppgifterna rör bekräftat smittade som provtagits när de tagits in på sjukhus, eller på grund av anställning inom vården. Siffrorna har inhämtats innan Region Stockholm skalade upp testningen.

Om antalet smittade på ett postnummer är nio eller färre lämnar Region Stockholm inte ut en exakt siffra. Därför står det <10.

Smittat antal över 10 markeras med röd prick, 9 eller färre med svart.
https://www.expressen.se/nyheter/qs/koderna-avslojar-har-smittas-flest/
Nu förstår jag inte hur du menar. Tensta har fler dödsfall. Man har i flera månader haft uppfattningen att utanförskapsområden är mer drabbade.

Om det inte handlar om smitta för Björn Olsen, utan om vilka som utvecklar antikroppar, var kommer då kluster in i bilden? Är det jämn smittspridning, men antikroppskluster?

Dessutom tror jag inte Björns poäng är att viruset sprids i kluster p.g.a. befolkningsfaktorer. Det är ju närmare vad Tom Britton säger? Björns poäng är väl att det finns något hos själva viruset, bortom hudfärg, ålder och socioekonomi, som gör att det sprids i kluster?
Citera
2020-07-31, 12:47
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Inte funkar? Hur har du fått för dig att lockdowns inte funkar? Det finns väl hur många bevis som helst på att lockdowns har en dramatisk effekt på smittspridningen?
Det finns inga bevis alls för man kan inte både stänga ner och inte stänga ner ett och samma samhälle och jämföra. Det går bara inte, inte utan parallella universa, och då måste man kunna samla in info från båda dessa för att kunna jämföra. Det är en omöjlighet. Tyvärr.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag tror att det största misstaget som myndigheterna gjorde, i Sverige, var att vänta alldeles för länge med åtgärder. Det skrev jag tidigt i tråden.

De andra Nordiska länderna var snabbare och har nu en bättre situation.

+1
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Såg ett japanskt inslag halvt om halvt gjort med glimten i ögat, om att språket kan spela en roll.
Sa man ”Ge mig pennan” på engelska spreds partiklar mer än om man sa det på japanska ...
Inte omöjligt. Det kanske är därför det sprids mer i Tensta.

Man borde kolla om det är lägre incidens bland de som kommunicerar med teckenspråk.
Citera
2020-07-31, 12:48
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Vilka skulle de mellanvägarna vara?

Sverige och hel del länder i Asien.
Citera
2020-07-31, 12:50
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Bra gräv, det får man säga.

Oerhört intressant.
Att viruset inte skulle vara "luft"-buret, utan "ozon"-buret är ju smått obehagligt. Men det skulle förklara varför man i Kina redan i Mars mätte upp virushalter i luften.

Intressant.
Om kineserna kunde mäta upp virus "live" i luften betyder det att utrustningen då kan selektera mellan vanliga partiklar och aerosoldroppar med innehållandes virus som då "rider" på partikeln/aerosolen.

I så fall finns ju möjligheten att skruva till en analysator som i realtid kan mäta i luften och då varna !!!
Tänk att ha en sådan i fickan när man åker blå buss i city....

Tar tacksamt emot länken om du har den kvar på kinesmätningen av luften.

EDIT:!!
Nu har man faktiskt fått fram en realtids-analysator som mäter luften och varnar inom 2-3 sekunder !
Nyheten släpptes så sent som den 20/7-och har inte snappats upp av MSM.....
Principen är väldigt lik vanliga gasmätare och kylgas-analysatorer som man köper för några hundringar.
Frågan blir hur snabbt man kan massproducera denna analysator. Då jag själv använder analysatorer dagligen gissar jag att "analyshuvudet" har en livslängd på 3-400 tim innan man måste köpa nytt.
Principen är ett instrument med liten fläkt som suger in luft och sen mäter på luften på olika sätt beroende på partiklar eller på gaser.

Här är länken:
https://www.thailandmedical.news/news/breaking-healthcare-innovations-northeastern-university-boston-develops-sensor-that-can-detect-sars- cov-2-coronavirus-particles-in-the-air
Senast redigerad av vinland 2020-07-31 kl. 13:41.
Citera
2020-07-31, 12:50
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Inte omöjligt. Det kanske är därför det sprids mer i Tensta.

Man borde kolla om det är lägre incidens bland de som kommunicerar med teckenspråk.

Månadens långskott?
Citera
2020-07-31, 12:51
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det finns inga bevis alls för man kan inte både stänga ner och inte stänga ner ett och samma samhälle och jämföra. Det går bara inte, inte utan parallella universa, och då måste man kunna samla in info från båda dessa för att kunna jämföra. Det är en omöjlighet. Tyvärr.
Det är en omöjlighet att "samla in info från båda dessa"?

Ok.

Herregud...jag orkar snart inte längre...
Citera
2020-07-31, 12:54
Medlem
Om man kollar på överdödlighet per capita från Mars, hur står sig Sverige då? (Jämfört med plats 8 i covid 19 död per capita, Peru har precis gått om oss.

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Citera
2020-07-31, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag tror att det största misstaget som myndigheterna gjorde, i Sverige, var att vänta alldeles för länge med åtgärder. Det skrev jag tidigt i tråden.

De andra Nordiska länderna var snabbare och har nu en bättre situation.

Det är möjligt, men strategin var ju att int överbelasta vården, så utifrån det var tajmingen rätt. Men en fråga kvarstår, hur mycket smitta startade resp. land med. Om inflödet var x ggr högre i Sverige blir det ju en annorlunda situation.
Citera
2020-07-31, 13:00
Medlem
ganglere2s avatar
Nedstängning är tydligen effektivt.

Citat:
Line Vold: Vi stängde ned verksamheter tidigt.
Totalt 255 dödsfall i Norge.

Citat:
Norges Folkhälsomyndighet: Därför dör färre här än i Sverige

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/norges-folkhalsomyndighet-darfor-dor-farre-har-an-i-sverige

Fast det tror inte Sveriges guru Tegnell på.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anders-tegnell-om-de-senaste-sex-manaderna
Citera
2020-07-31, 13:01
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut

Njae, inte ozon-buret, en ozonmolekyl är alldeles för liten. Däremot kan viruset transporteras via partiklar.

https://abcdust.net/how-large-is-a-corona-virus-virion-compared-to-the-mp10-2-5/

Jag är jävligt förvånad att ingen av de 1000-tals forskare som nu analyserat Covid-19 ner till atomer sen början av Mars, inte har tagit en elektronmikroskop och svept av vanliga sketna smutspartiklar för att se förekomsten av Covid-19 virus på själva partikel och räkna på hur frekvent detta kan ske i områden med hög nedsmutsning typ Lombardien som i princip badar i luftföroreningar.

Eller kan det vara så jävligt att forskarna har fått "rekommendationer" att inte gräva för mycket i detta, det är mycket stora ekonomiska intressen inom luftföroreningar som inte lär gilla ett samband mellan Covid-19 och ordinära luftföroreningar.

Det är ju allmänt känt att kineserna kör med ffp2 eller 3 när dom knatar på stan för att luften är så skitig, det har dom gjort långt innan Coronan ens var upptäckt, men då har dom inte täckt ögonen, det är där som den stora detaljen ligger, och förmodligen FHM:s sista halmstrå att klanka ner på munskydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in