2020-07-31, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Apropå sk ”samhällsnytta”,Gröna Lund skapar arbetstillfällen, människor som jobbar där betalar skatt, skatten går bla till att betala lön till de sk hjältarna i vården.
Helt onödig verksamhet.
Bättre att de som jobbat där gör nåt produktivt istället.
Citera
2020-07-31, 13:19
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.expressen.se/kvallsposten/hogsta-siffran-sedan-i-maj-kravet-stoppa-oppnandet/

De verkar ha fått problem på andra sidan kanalen.
Ja och nu uppmanar sundhetsministeriet till munskydd i kollektivtrafiken.
Citera
2020-07-31, 13:20
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Haha 🤣 Du lämnar walkover. Tack, då vet vi det.

Personligen har jag noll intresse av att diskutera enbart utifrån "tro, förmodan och tyckande" så som du gör.
Så vitt jag vet använder inte SCB eller andra "normalintervall" när det gäller befolkningsstatistik och dödsfall per år.

Till skillnad från dig kan jag motivera varför vi sannolikt kommer att se ett hack i kurvan gällande medellivslängd. Med hack avses att antingen kommer det att ske en liten minskning eller bli status quo.
Det som har hänt i år är att ett antal personer dött lite i förtid, vilket ger hacket i kurvan. De hade ändå dött av andra orsaker senare under året. Detta framgår av den preliminära statistiken för årets första del.

När det gäller dödstalet för året kan man redan nu slå fast att det kommer att bli avsevärt mycket högre än förra året, men skillnaden kommer att bli mindre om man jämför med perioden 2015-2020. Enligt den senaste, preliminära statistiken från SCB är överdödligheten för innevarande år hittills avsevärt mycket lägre än de knappt 6000 personer som hittills avlidit av covid-19.
Om en 87-åring dör i förtid i covid19 under 2020 så drar det upp medellivslängden en aning, eftersom det bara är på grund av att de dör just i år som de räknas in i årets medellivslängd. Därför har det spekulerats i att pandemin till och med kan öka årets medellivslängden. Medelåldern på de som dör i covid19 i Sverige ligger hur som helst mycket nära var medellivslängd, så ingen större effekt är att vänta, och det blir svårt att avgöra om en liten förändring beror av covid eller något annat.
Citera
2020-07-31, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Nedstängning är tydligen effektivt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/norges-folkhalsomyndighet-darfor-dor-farre-har-an-i-sverige

Fast det tror inte Sveriges guru Tegnell på.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anders-tegnell-om-de-senaste-sex-manaderna

Nu är det plötsligt inte den dryga miljonen sportlovsresenärer från hyperinfekterade - Italien/Österrike som var orsaken utan helt andra resenärer.

Tegnell påstår att Italien-resenärerna smittspårades...imponerande i så fall. Vi har nu inte bara världens största olösta mordutredning i Sverige utan även världens största smittspårning på kortast tid.

Att vi återigen låter folk resa fritt till 'röda' länder utan vare sig karantän eller smittspårning bekymrar dock inte Tegnell i nuläget.

All kritik rinner av AT som vatten på en gås.

Dunning-Kruger effekten har nog aldrig bevisats så tydligt som i fallet med vår svenske statsepidemiolog.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-07-31 kl. 13:24.
Citera
2020-07-31, 13:22
Medlem
Citat:
Mångdubbelt fler än jämförbara länder.
Nej inte alls. Norge och Finland är inte jämförbara länder och de räknar dessutom annorlunda.
Citera
2020-07-31, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej inte alls. Norge och Finland är inte jämförbara länder och de räknar dessutom annorlunda.

Så vitt jag vet så fungerar de fyra räknesätten på samma sätt i alla de nordiska länderna.

Försök åtminstone att hålla dig till sanningen.
Citera
2020-07-31, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja och nu uppmanar sundhetsministeriet till munskydd i kollektivtrafiken.

Norge gör väl likaså, fast underförstått genom att deras "FHM" nu lagt upp instruktioner på hur man använder munskydd korrekt.

Citera
2020-07-31, 13:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Haha 🤣 Du lämnar walkover. Tack, då vet vi det.

Om man aldrig har varit anmäld till någon tävling så behöver man inte göra det.

Citat:
Personligen har jag noll intresse av att diskutera enbart utifrån "tro, förmodan och tyckande" så som du gör.
Så vitt jag vet använder inte SCB eller andra "normalintervall" när det gäller befolkningsstatistik och dödsfall per år.

Det borde väl ha framgått från första början att det är jag som gör det. Det borde även stå klart för dig att jag väldigt tydligt i varje inlägg betonat att resultatet kommer i den officiella statistiken nästa år. Det kommer att tas fram uppgifter baserat på vedertaget sätt att räkna. Jag kan inte sitta i juli och göra dessa beräkningar varför jag nöjer mig med att berätta vad jag tror.

Citat:
Till skillnad från dig kan jag motivera varför vi sannolikt kommer att se ett hack i kurvan gällande medellivslängd. Med hack avses att antingen kommer det att ske en liten minskning eller bli status quo.

Bra då vet jag att du i alla fall inte tror på en liten ökning. Alltid något att hålla i minnet.

Citat:
Det som har hänt i år är att ett antal personer dött lite i förtid, vilket ger hacket i kurvan. De hade ändå dött av andra orsaker senare under året. Detta framgår av den preliminära statistiken för årets första del.

Ja där är vi i alla fall ense.

Citat:
När det gäller dödstalet för året kan man redan nu slå fast att det kommer att bli avsevärt mycket högre än förra året...

Då vore det spännande att veta vad som enligt dig är »avsevärt mycket högre«. Om det är låt säga 5000 så ligger det ju i så fall i mitt intervall.

Citat:
, men skillnaden kommer att bli mindre om man jämför med perioden 2015-2020.

Ja det är ju helt klart eftersom dessa siffror är kända och inget år mellan 2015 och 2018 låg under 90'.

Citat:
Enligt den senaste, preliminära statistiken från SCB är överdödligheten för innevarande år hittills avsevärt mycket lägre än de knappt 6000 personer som hittills avlidit av covid-19.

Ja, överdödlighet är inte lika med antalet döda.
Citera
2020-07-31, 13:28
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Om en 87-åring dör i förtid i covid19 under 2020 så drar det upp medellivslängden en aning, eftersom det bara är på grund av att de dör just i år som de räknas in i årets medellivslängd. Därför har det spekulerats i att pandemin till och med kan öka årets medellivslängden. Medelåldern på de som dör i covid19 i Sverige ligger hur som helst mycket nära var medellivslängd, så ingen större effekt är att vänta, och det blir svårt att avgöra om en liten förändring beror av covid eller något annat.
Här någon påstått att en större effekt på medellivslängden är att vänta 🤔?
Kan vi få källa?

2018 gick medellivslängden upp något trots att vi hade både en ovanligt svår influensasäsong och en ovanligt het sommar. Dödstalet för året var lite högre än normalt. Att medellivslängden ökade indikerar att det var människor i livets slutskede som gick bort.
Senast redigerad av DoraF 2020-07-31 kl. 13:56.
Citera
2020-07-31, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Nu är det plötsligt inte den dryga miljonen sportlovsresenärer från hyperinfekterade - Italien/Österrike som var orsaken utan helt andra resenärer.

Tegnell påstår att Italien-resenärerna smittspårades...imponerande i så fall. Vi har nu inte bara världens största olösta mordutredning i Sverige utan även världens största smittspårning på kortast tid.

Att vi återigen låter folk resa fritt till 'röda' länder utan vare sig karantän eller smittspårning bekymrar dock inte Tegnell i nuläget.

All kritik rinner av AT som vatten på en gås.

Dunning-Kruger effekten har nog aldrig bevisats så tydligt som i fallet med vår svenske statsepidemiolog.
Det är ganska lätt att kolla rna på det virus som drabbat Sverige och då kan man enkelt se vart liknade virus också spridits. Så Tegnell kan faktiskt backa upp sitt påstående och FHM har släppt en rapport om detta.
Citera
2020-07-31, 13:31
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja och anledningen till detta var att man siktade på flockimmunitet.

Att människor inte ser sambandet?
De ser säkert sambandet. Men som i allt annat (även här på FB) så handlar det om att slippa erkänna att man har fel. Man är till och med beredd att gå hur långt som helst för att slippa erkänna det.

Precis som här på FB.
Citera
2020-07-31, 13:32
Avslutad
Citat:
Jodå, det har tomtarna i FHM gjort.
Det är inte heller att vara efterklok när man sedan länge har kritiserat vansinnet.
Sluta ljuga. Alla som vill använda munskydd får göra det bäst de vill.

INGEN avråds från att använda munskydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in