• 8
  • 9
2020-07-30, 23:54
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Shit, snacka om idiotkonstruktion. Nej det såg jag inte - antog att du inte visste. Spara dunken - du får adblue för halva priset om du tankar från pistol istället för att köpa på dunk. 10-liters dunkarna brukar dock komma med en tratt som motsvarar pumpmunstycket, att hälla utan pip kommer bli riktigt söligt..

Åk in till mercedes och fråga hur de brukar fylla på.

AdBlue på dunk är väl renare än på pump? Jag brukar spara en dunk som jag sen fyller lite grann med den köpta 10-liters dunken. Blir då inte lika jobbigt att hälla i tanken. Men kanske smart att tanka från pistol i den tomma dunken istället. 10-liter AdBlue kostar 179 kr. Dock är det ju inte mycket i det stora loppet. 10 liter räcker till drygt 4000 mil. Kostar alltså 4 öre milen att köpa på dunk.
Citera
2020-07-30, 23:58
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
AdBlue på dunk är väl renare än på pump? Jag brukar spara en dunk som jag sen fyller lite grann med den köpta 10-liters dunken. Blir då inte lika jobbigt att hälla i tanken. Men kanske smart att tanka från pistol i den tomma dunken istället. 10-liter AdBlue kostar 179 kr. Dock är det ju inte mycket i det stora loppet. 10 liter räcker till drygt 4000 mil. Kostar alltså 4 öre milen att köpa på dunk.

Samma produkt, tror inte den ena är bättre än den andra. Adblue är lite av färskvara så jag antar att pump har större rotation om man tankar på ett truckstop, samma som med bränsle?

https://www.swedol.se/adbluepg-1006409.html 95+moms, tror biltema tar ungefär samma.
Citera
2020-07-31, 03:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Men prova lyft en 10 liters dunk och häll ner innehållet i en 2,5 cm rund springa till tanken som sitter i golvet.
Du framstår som lite trångsynt när du hela tiden fokuserar blint på problem istället för att försöka hitta lösningar, du kan hälla över vätskan i en petflaska till exempel eller mindre dunke eller vattenkanna eller ställa dunken på taket och använda hävert för att slanga ned vätskan....det finns 1000 och åter 1000 sätt att göra det enklare som inte behöver kosta särskilt mycket pengar.
Citera
2020-07-31, 09:21
Moderator
Citat:
Jag betalade 105:- för 14-15 liter nånting, när jag fyllde min bil från pump, i bagaget ... Gjorde jag fel då tro, fick jag smutsig Adblu och förstörde jag systemet när jag var så våghalsig?
Citera
2020-07-31, 09:56
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Jag betalade 105:- för 14-15 liter nånting, när jag fyllde min bil från pump, i bagaget ... Gjorde jag fel då tro, fick jag smutsig Adblu och förstörde jag systemet när jag var så våghalsig?

Har man inte råd att betala 4 öre milen ska man nog inte köra bil. Det dyraste alternativet är oftast det bästa.
Citera
2020-07-31, 10:00
Moderator
Citat:
Har man inte råd att betala 4 öre milen ska man nog inte köra bil. Det dyraste alternativet är oftast det bästa.
Helt riktigt, vill du ha ännu bättre, dyrare, Adblu så vänd dig till din märkesverkstad så kan du säkert få så bra kvalitet som 40-50 öre milen, tänk vad bra det blir då!
Citera
2021-04-24, 15:16
Medlem
gammal tråd

Varför måste man fylla i en viss mängd vad händer om jag fyller en liter när det står fyll 6-7 liter?

Någon som vet vad som menas här, låter lagligt
https://www.mestmotor.se/automotorsp...lue-dieselbil/
Gå inte på AdBlue-bluffen – så sparar du tusenlappar

Många moderna dieselbilar kräver så kallad AdBlue-vätska för att rena avgaserna. Enligt kemikalieföretaget Total tredubblas förbrukningen av AdBlue för 2019 års dieslar. Kostnaden kan uppgå till en halv miljard kronor per år – och den drabbar de redan hårt malusbelastade bilägarna. Men du kan komma betydligt billigare undan – helt riskfritt!
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in