Citat:
Ursprungligen postat av
slampen
Jag är helt enig, känns som att detta system borde ses över. Har hört att man har ett helt annat system i Norge, där får brottsoffret pengar av staten, så jagar staten och driver in pengar från gärningsmannen.
Tycker inte det här förfarandet att brottsoffren själva skall kräva gärningsmannen på skadestånden är värdigt en rättsstat som säger sig sätta offren i första rummet och det förvånar mig att det inte har blivit reviderat. Har inte studerat bakgrunden till det men det verkar vara något som levt kvar och ramlat mellan stolarna
Överhuvudtaget är hela systemet med brottsofferjouren ett stort misslyckande. Att som offer ha kraften att skicka kravbrev till personen som utsatt dem för t.ex. övergrepp är ytterligare en förnedring. Gärningsmannen har väl bara i undantagsfall pengar till skadeståndet. Att då gå via kronofogden och till sist, om inget finns att ta, snällt be brottsofferjouren om allmosor kan vara förödande för offrens ekonomi eftersom jouren inte tar hänsyn till nivåerna domstolen utdömt utan har egna tariffer. Läste om efterlevande som fich 50 000:- av de 270 00:- domstolen beslutat.
Och att den dömde skall betala in 800:- till brottsofferjouren är ju bara patetiskt. 800:- när staten oftast ställer upp med advokatkostnaderna för dem som kan uppgå till miljoner.
Nåja, detta är väl ordentligt OT och hör väl hemma i någon annan avdelning men blir bara så djävla frusterad när jag tänker på det.