2020-07-31, 01:27
Medlem
kristerzs avatar
Vad är det Wilmas far har gjort? eftersom inte Wilma ville bo där?
Samt detta märkliga förhör med Hanna.

Sid 641 -642 Olofsson Bergqvist, Hanna
Vad är det du vill berätta om Wilma?
- Det är mest hennes barndom jag vill ta upp. Efter jag sett att det är Tishko som är
misstänkt, *svartmarkerad text*

Du nämner i skrivelsen att Wilma är utseendefixerad och hon har påverkats av hennes
pappa och farmor. Vad vill du förtydliga genom detta?

- Det är att hon aldrig går ut utan smink. Tishko har knappt inte sett henne utan smink
och hon går inte ut när det regnar eller blåser eller snöar. Då stannar hon henna för hon
inte vill förstöra sminket och håret.

I skrivelsen så berättar du att Wilma berättat för dig *svartmarkerad text*
Vad vet du om detta och när var det?

- Det var när hon var typ 12-13 år kanske 14 år. Det var några år sedan. *svartmarkerad text*
?

- *svartmarkerad text* Det vet jag inte, det enda jag vet . *svartmarkerad text*
Vet du ?

- Nej, det vet jag inte.

Du har även nämnt någon *svartmarkerad text* vad var det för något?
- Det var också när hennes pappa hade druckit. Det var på kvällen. Wilma gick ner till
tv:n vid soffan i vardagsrummet. *svartmarkerad text*

Var hon ensam då eller var det fler?
- Då var hon ensam.

Har hon anmält något av dessa händelser till polisen?
- Nej, det har hon inte. Ingenting. Jag kanske ska säga att hennes syster Emelie och
Wilma, när de är hos hennes mamma en gång, hade *

Kan det vara så att någon mer förtjänar att skaka galler??
Citera
2020-07-31, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ja och därför framstår det ju som patetiskt att thisko ska bestämma över om brottsofferjouren ska punga upp eller inte.
Han har inte ett smack med det å göra.
Han ska hålla käft och sitta finkan.

Jag är helt enig, känns som att detta system borde ses över. Har hört att man har ett helt annat system i Norge, där får brottsoffret pengar av staten, så jagar staten och driver in pengar från gärningsmannen.
Citera
2020-07-31, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slampen
Jag är helt enig, känns som att detta system borde ses över. Har hört att man har ett helt annat system i Norge, där får brottsoffret pengar av staten, så jagar staten och driver in pengar från gärningsmannen.
Tycker inte det här förfarandet att brottsoffren själva skall kräva gärningsmannen på skadestånden är värdigt en rättsstat som säger sig sätta offren i första rummet och det förvånar mig att det inte har blivit reviderat. Har inte studerat bakgrunden till det men det verkar vara något som levt kvar och ramlat mellan stolarna

Överhuvudtaget är hela systemet med brottsofferjouren ett stort misslyckande. Att som offer ha kraften att skicka kravbrev till personen som utsatt dem för t.ex. övergrepp är ytterligare en förnedring. Gärningsmannen har väl bara i undantagsfall pengar till skadeståndet. Att då gå via kronofogden och till sist, om inget finns att ta, snällt be brottsofferjouren om allmosor kan vara förödande för offrens ekonomi eftersom jouren inte tar hänsyn till nivåerna domstolen utdömt utan har egna tariffer. Läste om efterlevande som fich 50 000:- av de 270 00:- domstolen beslutat.

Och att den dömde skall betala in 800:- till brottsofferjouren är ju bara patetiskt. 800:- när staten oftast ställer upp med advokatkostnaderna för dem som kan uppgå till miljoner.

Nåja, detta är väl ordentligt OT och hör väl hemma i någon annan avdelning men blir bara så djävla frusterad när jag tänker på det.
Citera
2020-07-31, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag har i bakhuvudet att Wilmas kvarlevor legat på vinden nämligen, där vovven markerade. Och jag tror han hämtade dessa kvarlevor under den där måndagen då han var hemma fem gånger. Det finns ingen anledning att han åkte hem fem gånger under en arbetsdag. Och det är därför jag med en dåres envishet hävdar min historia om kvarlevor och vind. Jag tror också att han dumpat dessa i olika soprum hos brukare.

Ditt bakhuvud verkar inte helt tomt, har också haft funderingar kring vinden. Förutom hundarnas intresse för densamma, verkar vinden varit en känslig plats för denne yngling.

Att inte hundarna markerade i bilen behöver inte betyda att kroppsdelar inte fraktats. Om de varit omsorgsfullt förpackade är det inte säkert de lämnat något doftavtryck.

Om det var brukares soprum som var måltavlor kanske är en öppen fråga. Hans mobilrörelser har väl kollats under aktuella resor. Detta borde ge aktuella adresser för dumpningsplatser.
Citera
2020-07-31, 02:50
Medlem
OM nu T har haft hjälp att frakta bort kroppen är väl det troligaste att det stannat inom familjen. Är väl bara de han kan få till hjälp. Men att någon i hans släkt skulle sköta det helt själv håller jag för helt uteslutet. Jag menar, de kan inte gå till affären och köpa en höna utan att vara en eller två fulla bilar. Nåja...

Kanske fundera på vad pappa-T har för kompisar? Och det är väl en illuster samling har jag förstått. Han har väl några han hänger med som kanske inte skulle vara svårbedda mot en generös ersättning. Att han skulle göra det själv tror jag inte på.
Citera
2020-07-31, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halteper
Tycker inte det här förfarandet att brottsoffren själva skall kräva gärningsmannen på skadestånden är värdigt en rättsstat som säger sig sätta offren i första rummet och det förvånar mig att det inte har blivit reviderat. Har inte studerat bakgrunden till det men det verkar vara något som levt kvar och ramlat mellan stolarna

Överhuvudtaget är hela systemet med brottsofferjouren ett stort misslyckande. Att som offer ha kraften att skicka kravbrev till personen som utsatt dem för t.ex. övergrepp är ytterligare en förnedring. Gärningsmannen har väl bara i undantagsfall pengar till skadeståndet. Att då gå via kronofogden och till sist, om inget finns att ta, snällt be brottsofferjouren om allmosor kan vara förödande för offrens ekonomi eftersom jouren inte tar hänsyn till nivåerna domstolen utdömt utan har egna tariffer. Läste om efterlevande som fich 50 000:- av de 270 00:- domstolen beslutat.

Och att den dömde skall betala in 800:- till brottsofferjouren är ju bara patetiskt. 800:- när staten oftast ställer upp med advokatkostnaderna för dem som kan uppgå till miljoner.

Nåja, detta är väl ordentligt OT och hör väl hemma i någon annan avdelning men blir bara så djävla frusterad när jag tänker på det.

Problemet är att vi lever i ett vänstersamhälle där gärningsmannen alltid sätts i första taget.
Citera
2020-07-31, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Jag tänker påpekandet varje gång jag finner behov av det i tråden då man inte gör så här mot ett barn. Varför skall jag vara tyst? Det var ju tystnaden som dödade henne.
Nej jag hoppas de lider rejält av skuld och inte bara sorg. Låter hårt men de är delaktiga i Wallet död. Han har ju fått livstid och det är kunder mesta man kan kräva. Deras straff är skuld och jag tycker inte synd om dem.
Självklart är det vuxenvärldens bristande förmåga att förstå sina barn, som bidrog till att Wilma slutade sitt unga liv -mördad och lemlästad på skändligaste sätt.
Förhoppningsvis kan någon endaste förälder vakna upp genom detta mordfall, och inte låta sina barn leva i nån låtsas vuxen värld.
När man läst Wilmas o pojkvännens sms-kontakter, så förstår varje normal mänska att dessa unga tu inte var redo för vuxet-sambo-liv. De skulle båda behövt bo med sina föräldrar.
Citera
2020-07-31, 03:40
Medlem
.
Då var första kapitlet klart i detta ärende. En enig tingsrätt dömde Tishko till livstids fängelse. Det var dessutom en välformulerad dom, vilken blir svår att kringgå vid en ev. överklagan.

Eftersom TR:s majoritet är lekmän hyste jag en oro för att T skulle få en lindrigare dom, med tanke på att dödsorsaken ej var fastställd. Antog att det skulle landa på 12-14 år, men det gläder mej att TR gjorde en klok helhetsbedömning.

Eftersom T:s kroppsspråk lyser av skuld och alla som har erfarenhet av liknande personligheter inser att en överklagan till HR torde vara meningslös. Nu kommer det trotts allt förmodligen bli en överklagan till HR. Om inte T har en ny jäkligt bra förklaring kommer TR:s dom att fastställas och T kommer att transporteras till Kumla för utprovning av ny svid.

Något tredje steg med överklagan till HD kommer inte att godkännas.
Citera
2020-07-31, 05:17
Medlem
Förstår verkligen inte er som fortfarande lurkar på om hans familj är inblandad, är det bara för att dom är blattar eller vad?
Det finns seriöst ingenting i utredningen som tyder på det och inte nog med det så var hela lägenheten fylld av Wilmas blod, spår och hennes huvud, så det säger ju sig själv att psykot agerat ensam.
Citera
2020-07-31, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag har i bakhuvudet att Wilmas kvarlevor legat på vinden nämligen, där vovven markerade. Och jag tror han hämtade dessa kvarlevor under den där måndagen då han var hemma fem gånger. Det finns ingen anledning att han åkte hem fem gånger under en arbetsdag. Och det är därför jag med en dåres envishet hävdar min historia om kvarlevor och vind. Jag tror också att han dumpat dessa i olika soprum hos brukare.
Ja Picasso2, det är ett rimligt händelseförlopp.
Citera
2020-07-31, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristerz
Vad är det Wilmas far har gjort? eftersom inte Wilma ville bo där?
Samt detta märkliga förhör med Hanna.

Sid 641 -642 Olofsson Bergqvist, Hanna
Vad är det du vill berätta om Wilma?
- Det är mest hennes barndom jag vill ta upp. Efter jag sett att det är Tishko som är
misstänkt, *svartmarkerad text*

Du nämner i skrivelsen att Wilma är utseendefixerad och hon har påverkats av hennes
pappa och farmor. Vad vill du förtydliga genom detta?

- Det är att hon aldrig går ut utan smink. Tishko har knappt inte sett henne utan smink
och hon går inte ut när det regnar eller blåser eller snöar. Då stannar hon henna för hon
inte vill förstöra sminket och håret.

I skrivelsen så berättar du att Wilma berättat för dig *svartmarkerad text*
Vad vet du om detta och när var det?

- Det var när hon var typ 12-13 år kanske 14 år. Det var några år sedan. *svartmarkerad text*
?

- *svartmarkerad text* Det vet jag inte, det enda jag vet . *svartmarkerad text*
Vet du ?

- Nej, det vet jag inte.

Du har även nämnt någon *svartmarkerad text* vad var det för något?
- Det var också när hennes pappa hade druckit. Det var på kvällen. Wilma gick ner till
tv:n vid soffan i vardagsrummet. *svartmarkerad text*

Var hon ensam då eller var det fler?
- Då var hon ensam.

Har hon anmält något av dessa händelser till polisen?
- Nej, det har hon inte. Ingenting. Jag kanske ska säga att hennes syster Emelie och
Wilma, när de är hos hennes mamma en gång, hade *

Kan det vara så att någon mer förtjänar att skaka galler??

Flera har tidigare i tråden spekulerat om pappan har sexuellt utnyttjat Wilma.
Citera
2020-07-31, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halteper

Det är bra att du skriver om detta så det kommer ut till allmänheten hur det fungerar. Dom flesta som inte varit brottsoffer har nog ingen aning om detta. Jag visste ingenting. Kan tänka mig, om man är brottsoffer och får klart för sig hur jobbigt detta verkar vara, känner att man står där med lång näsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in