2020-07-30, 11:58
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Wilma's föräldrar (i synnerhet mamman) är liberalismskadade. När man går runt och tror att alla ska få tycka vad de vill och göra vad de vill, ja då slutar det upp så här att ens egen dotter blir styckmördad av en kurd förr eller senare (eller mördad av en neger, som i Patrick Opiyo fallet). Det finns nämligen konsekvenser av att liberalism ger kvinnor total frihet att knulla med vilka snubbar som helst. Normala föräldrar, sunda föräldrar, hade sett rött så fort dottern kom hem med en kurd.

Nu kan man ju tro att Wilma bara hade lite otur med val av pojkvän, men när även storasystern var nära att bli dödad av hennes pojkvän (och lever nu under skyddad identitet), ja då är det helt klart föräldrarna som är problemet här; de har inte gett deras döttrar en seriös uppfostran där de får lära sig att hålla sig till bra män. Både Wilma och hennes storasyster hade kunnat behöva arrangerade äktenskap eller någon liknande lösning.

Problemet var såklart inte att Tishko var 21 och hon 15 när de började dejta. Visst, den här åldersskillnaden är väl lite problematisk så sett, men hade det varit en vanlig svensk pojkvän så hade det kunnat rätt funka bra. Problemet är att Tishko är kurd. Även om Tishko själv var lika gammal som Wilma så hade det liksom inte gjort det acceptabelt för honom att dejta henne.

Sedan kan jag förstå Wilma att hon inte ville bo hos farsan. Ingen vettig människa orkar bo ute på landet liksom. Problemet här är att Wilma's mamma lämnade henne strandad hos och beroende av en kurdisk mördare.

Vad som dock slår mig efter att ha lyssnat igenom de olika avsnitten på Rättegången-kanalen på YouTube, är hur ingen brydde sig om Wilma. Det var liksom inte bara hennes mor som försummade Wilma, utan även hennes grannar som hörde bråket och när Wilma skrek ett "hjärtskärande skrik" och därefter total tystnad (vilket för alla människor med tresiffrig IQ innebär mord), men valde att inte ringa polisen. Sedan sågs och hördes tydligen bilar utanför lägenheten med "tunga trappsteg" enligt FUP, ändå ringde inte grannarna snuten. Det här är verkligen ett "var man för sig" samhälle där solidaritet, medkänsla och liknande koncept är helt frånvarande.

Jaha, så Tishko är en Slemani kurd? Ser faktiskt ut som en sådan också.

Håller med. Har också tänkt hur oengagerade grannarna var. Hur fan kan man inte ringa polisen om man hör hjärtskärande skrik...
Citera
2020-07-30, 11:58
Bannlyst
En fråga. Att huvudet på Wilma som hittades hos irakiern i dennes hem var det som bestämde straffets längd?
Citera
2020-07-30, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slampen
Jag kanske har fel, men bygger inte systemet på att "enbart den som har pengar kan betala en skuld", denna "stackars pojke" har ju såklart inga pengar, och kommer aldrig själv kunna betala. Diverse skadestånd och så går väl inte staten in och betalar? Närstående och familj brukar väl få en liten summa av brottsofferjouren, som alla våldsbrottslingar, döms att betala typ 800 kr till när de blir dömda.

Ja och därför framstår det ju som patetiskt att thisko ska bestämma över om brottsofferjouren ska punga upp eller inte.
Han har inte ett smack med det å göra.
Han ska hålla käft och sitta finkan.
Citera
2020-07-30, 12:00
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Sluta klanka på W's anhöriga. Tror du inte att folk har tillräckligt med vånda i hennes släkt än att du ska leka moralpredikare??? De var en normal Svensson-familj med lite issues/trubbel som vilken familj som helst ... Gjort är gjort. Inte fasiken struntade familijen i Wilma - men VEM hade ens fattat att T ... INTE var frisk? Förmodligen inte någon. För då hade de hämtat hem W med tvång helt enkelt ...

ALL skuld ligger på förövaren. Punkt!

Det är ingen vanlig vilken familj som helst. De sket i sin dotter. Systern visste t.o.m. om vad som pågick och hade det varit jag hade jag gått till polisen direkt!
Citera
2020-07-30, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymaalko
En fråga. Att huvudet på Wilma som hittades hos irakiern i dennes hem var det som bestämde straffets längd?

Det var en starkt bidragande orsak.
Citera
2020-07-30, 12:01
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Men är det inte så att likhunden fr Tyskland bara markerar vid att ett lik funnits, finns där. Inte blod. Lik har en särskild doft.

Om liket legat bland sängkläderna markerar hunden. Står utförligt i fupen om hur lång tid en död person måste ligga för att hunden skall markera.
Hunden markerar väl i sovrummet men inte i vardagsrummet tex.
Citera
2020-07-30, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Det är ingen vanlig vilken familj som helst. De sket i sin dotter. Systern visste t.o.m. om vad som pågick och hade det varit jag hade jag gått till polisen direkt!
Mamman visste också - syrran beskriver ju att mamman visste väldigt mycket om hur W hade det i relationen. Det är en sak att försöka tvinga en 17-åring att göra slut, eller att flytta hem - det är ju jättesvårt om W kanske var både trotsig och bestämd. Men det är en helt annan sak att vägra sin minderåriga dotter att flytta hem. Vilket mamman gjorde - och det med vetskap om att dottern blev psykiskt misshandlad i Tishkos hem.
Citera
2020-07-30, 12:04
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det har du helt rätt i. Men JAG tror att om W känt sig välkommen hos mamma, när som helst, så kanske det inte gått så här illa. Det har vittnats om att W flyttat tillbaka till honom för att hon inte haft nån annanstans att ta vägen, och därmed blivit utsatt än mer, med mammans goda minne. Den utsatthet som Linda var VÄL medveren om.

Ws mamma tyckte det var dåligt av T att ha trekant med Ws kompis. Inte själva handlingen, den sa hon inget om. Bara att det inte var så klokt att välja just Hanna.

Exakt! Vilket är sjukt att man som förälder inte frågat om Trekanten och om hon överhuvudtaget ville ha den och hur det kommit på tal.
Hade föräldrarna gjort som föräldrar bör agera hade detta aldrig hänt. Han våldför och misshandlar henne psykiskt och fysiskt i två år. Det hade kunnat stoppats. Även om grannarna ringt när de hörde bråken hade polisen mest troligt kunnat stoppa ett mord.
Citera
2020-07-30, 12:05
Medlem
Citat:

Synd att mamman började bry sig för sent.
Citera
2020-07-30, 12:08
Medlem
CS128s avatar
Citat:

Du får tycka vad du vill liksom jag gör. Du verkar inte förstå vad Poliser har för arbetsuppgifter - jag har en av mina söner som arbetar som polis - det är inte inom deras arbetsområde/arbetsuppgifter. Däremot har Socialtjänsten det inom sitt arbetsområde.
Citera
2020-07-30, 12:09
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Hon var minderårig Wilma MEN hon var 17 år - Ok? En 17-åring kan vara precis lika jobbig som underbar ... eller hur? Har du barn själv? Tonåringar? DÅ - vet du det. Det finns saker som är maskade i FUP och det verkar ha att göra lite om W's mammas förhör/utfrågningar. Av det maskade kan vi nog alla förstå att något var jobbigt i familjen. Som troligtvis INTE har förorsakat W's död - för den är T själv skyldig till - MEN att ngt inte var som alla andra Svensson's familjer. Själv har jag funderat på om W's småbröder kanske antingen var sjuka/sjukliga eller/och kanske är barn med bokstavskombination = rätt krävande barn. Men helt okej som barn oavsett - men - jobbigt läge. Så går MINA tankar ... och kanske att de inte orkade att ta till sig Wilma just då pga av det? De förstod inte hur illa det var hos W och T helt enkelt och mer eller mindre tänkte: Det löser sig nog. De har kärleksgnabb men det går nog över ... För HADE de förstått hur illa det faktiskt var - vilket W INTE berättade för sina föräldrar - då hade de nog helt klart reagerat. DET tror jag iaf!

Fast de visste ju han utsatte henne för våld så något vanligt gnabb är det inte.
Och det sägs ju i förhör med någon. Minns inte vem att Wilma ville umgås och träffa sina bröder men inte fick.
Mamman skall ha ångest resten av sitt liv för detta. Man överger aldrig sitt eget kött och blod.
Citera
2020-07-30, 12:12
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymaalko

Om du har läst domen på 92 sidor - så förstår du nog att det var helheten sammantaget av förloppet av gärningen. Man har förstått att W har misshandlats och sedan har hon dött - oklart exakt vad som var/är dödsorsaken eftersom kroppen inte har återfunnits. Men att dödsorsaken har kommit efter att hon har misshandlats grovt - samt griftefriden dvs styckning av kroppen. Misshandelsförloppet har inte gått fort och det innebär lång/längre tid/stund och hon har lidit svårt under den tiden och troligtvis haft svår dödsångest. Drav domslutet om livstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in