2020-07-30, 20:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Juli är inte slut ännu.
Eh, nej det är en dag kvar men jag undrar varför Tony DR fortsätter rapportera Danmark, Norge och Finland? Sveriges siffror går stadigt ner men hur kan Danmark, Norge och Finlands siffror förändras som motiverar rapportering vecka in och vecka ut mer än gå upp? Gör de det?
Citera
2020-07-30, 20:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kungen101
svälter du? Bor du ute på gatan? Eller vad har varit så hemskt?
nja bla så har en politiker i Uppsala gjort att jag inte kan tjäna några pengar fram till 1/1. Hans tanke är väl att man ska leva på kriminalitet. Och det är okej för mig. Ska jag göra bedrägerier så är det han som kommer bli offer.

Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
That’s a little too early to say, don’t you think?

Jag lägger mina pengar på att det inte blir en andra våg.
Citera
2020-07-30, 20:08
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Äntligen !!
Snacka jag längtat efter att några vetenskapare skulle samköra väder/UV-index med virus-data.
Förutom UV kan vi då räkna på marknära ozon som då påverkar viruset inomhus dit UV inte når.

Tar man nu och kollar i länken nedan för t.ex Stockhom, ser vi att på morgonen är UV-index 2, för att sen stiga till UV-index 6. På tabellen från Dhs ser vi då följande data vid 20C+ med 50% rf
Klockan 7 (UV-2) är halveringstiden på 50% för viruset 9.6min samt 32,1 min för 90%.
Klockan 12-14 (UV-6) är halveringstiden på 50% för viruset 3,7 min samt 12min för 90%
Snacka om dramatiska förändringar i livsbetingelser för viruset !!

Källa SMHI UV-index: https://www.smhi.se/data/meteorologi/uv-stralning/1.111602/1.111604/1.111606/1.7951
Källa Dhs: https://www.dhs.gov/science-and-technology/sars-airborne-calculator?utm_source=hp_slideshow&utm_medium=web& utm_campaign=dhsgov

Nu gäller det bara att hitta konverteringstabell mellan UV och markOzon-nivåer, typ som denna:
https://www.smhi.se/vadret/luftkvalitet/marknara-ozon#ws=wpt-a,proxy=wpt-a

Cred till Bunsofsteel som fiskade fram denna UV-mall.

Edit:
Kollar man på ozon-nivåer mot Covid-19 landar man på följande:
as little as 1 ppm concentration for a matter of seconds is sufficient to achieve as much as 4 logs disinfection. 2 min med 1 ppm ska visst ge log 6.

Log Reduction Reduction Factor Percent Reduced
1 10 90%
2 100 99%
3 1,000 99.9%
4 10,000 99.99%
5 100,000 99.999%
6 1,000,000 99.9999%

Källa:https://www.randrmagonline.com/articles/88901-ozones-efficacy-in-deactivating-coronavirus-like-pathogens

Så 120ug medelvärde ozon från SMHI bör då ta bort viruset sommartid inomhus på kanske 4-6min..
https://www.smhi.se/vadret/luftkvalitet/marknara-ozon#ws=wpt-a,proxy=wpt-a

Vassego!
Citera
2020-07-30, 20:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Ska vi hålla skolor och förskolor stängda till i vår?

Ja, det vore väl en god idé? Eller åtminstone gå över till distansundervisning. Skulle troligen rädda livet på tusentals personer, kanske tom tiotusentals personer.
Citera
2020-07-30, 20:09
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja. Vi är dessutom mycket beroende av omvärlden genom att vi har en positiv handelsbalans.

Jaa, det är problem som varken Afrika eller Latinamerika lider av.

.. glömde tigerekonomierna i Sydeuropa.
Citera
2020-07-30, 20:19
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag bygger det på att dödsiffrorna är små relativt hur många som dör varje år och medellivslängden beräknas på ett sådant sätt att det inte kommer att påverkas av dessa små tal.
Medellivslängden i Sverige är inte statisk år från år utan den varierar lite grann. Vissa år sjunker medellivslängden,även om den stiger de flesta år.
Hur kan det komma sig att just 2020 är ett undantaget då ingen förändring sker, menar du?

http://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/medellivslangd-i-sverige/
Citera
2020-07-30, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det vore väl en god idé? Eller åtminstone gå över till distansundervisning. Skulle troligen rädda livet på tusentals personer, kanske tom tiotusentals personer.

Har du missat att kulmen redan har nåtts för många veckor sedan? Säger inte att Sverige gjorde rätt från början, men att införa ytterligare restriktioner vid det här laget och framåt är ju bara underkuvat.

Edt. Det är åtminstone värt att öppna skolorna och se vilken respons det medför i smittspridningen. Det är dubbelt destruktivt att låta skolorna vara stängda; bättre att chansa och vara beredd på att snabbt mobilisera om det går fel än att bara klappa igen, skolan har en viktig samhällsfunktion.
Senast redigerad av barnstein 2020-07-30 kl. 20:43.
Citera
2020-07-30, 20:40
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag vet inte om du befann dig i Sverige under
mars-april. Hursomhelst var Stockholm en spökstad fram till påsk ungefär.

Man ser ganska tydligt på både influensan och vinterkräksjukan att åtgärderna Sverige satte in tog skruv. Båda dessa virus dog ut bra mycket tidigare än vanligt.

Edit:
Det har hoppat mycket grodor ur munnen på Johan G, men en bra sak har han iaf hasplat ur sig. Det handlar om hur vi människor beter oss när det kommer till sjukdomar, det finns en basal rädsla för att bli sjuk. Folk drar sig undan självmant. Skulle dödstalen varit ännu värre skulle folk så klart reagerat på det. Sånt här missar man ofta i modeller. Dödsängeln Neil F sa efterhand att han blev förvånad över hur bra folk faktiskt följde rekommendationer och förbud. Detta angav han dom orsak till att hans domedagsprofetior inte slog in.
Precis, folk reagerar på egen hand på massor av olika sätt. Det finns en övertro på att myndigheternas regler är det som avgör, när det är hur människor uppfattar allvaret i situationen som verkligen betyder något. Därför kan man inte jämföra olika länders restriktioner med varandra heller, eftersom folk beter sig högst olika från land till land.
Citera
2020-07-30, 20:46
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Detta är ju fan skrämmande och sjukt att unga inte tar det på allvar:

https://people.com/health/three-quarters-recovered-coronavirus-patients-have-heart-damage-months-later/

Var ju det jag postade häromdagen.

Nåväl, bra att så många som möjligt får upp ögonen.

Jag är helt säker på att sossarna omedvetet håller på och byta ut "köttberget" mot ett tiofalt större vårdberg med nuvarande "strategi"...
Citera
2020-07-30, 20:48
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
De överviktiga och övriga ohälsosamma, skulle kunna få en extra skjuts nu att ta itu med problemen - på samma sätt som många slutat röka på grund av coronan. (Eller i alla fall försökt. Jag vet inte hur många som faktiskt lyckats.) Det behövs bilder av feta paddor liggande på magen, nedsövda med slangar överallt, på IVA-avdelningarna - på alla godis-, glass- och micropizza-förpackningar!

Jag har sänkt mitt BMI rejält sedan februari. Från 27 till 22,7 🙂
Detta enbart genom att börja varje dag med 4,5 km rask promenad i kuperad spår. Har också slutat dricka mjölk, det kan bidra lite.

Behövs inte mycket till att förändra hälsan till det positiva. Promenaderna blir till ett behov och jag mår så mycket sämre om jag av någon anledning inte kan gå på morgonen.

(Har dock motionerat alltid men fick ta en paus på 1,5 år på grund av en höftskada. Kunde knappast röra på mig och det blev en del tröstätande och kilon samlades på i väntan på operationen.)
Citera
2020-07-30, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Something, something, eugenics.
Japp👍🏿
Citera
2020-07-30, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Jag har sänkt mitt BMI rejält sedan februari. Från 27 till 22,7 🙂
Detta enbart genom att börja varje dag med 4,5 km rask promenad i kuperad spår. Har också slutat dricka mjölk, det kan bidra lite.

Behövs inte mycket till att förändra hälsan till det positiva. Promenaderna blir till ett behov och jag mår så mycket sämre om jag av någon anledning inte kan gå på morgonen.

(Har dock motionerat alltid men fick ta en paus på 1,5 år på grund av en höftskada. Kunde knappast röra på mig och det blev en del tröstätande och kilon samlades på i väntan på operationen.)

Bra jobbat! Har för nån vecka sen börjat med samma sak, hoppas det ger resultat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in