2020-07-30, 18:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
I Sverige stannade ju säsongsinfluensan och vinterkräksjukan av väldigt tidigt. Som jag förstått det genom ökad hygien etc.
Det skulle vara spännande att se hur statistiken över döda ser ut i övriga Europa. Tänker att hårda nedstängningar borde ge utslag i minskad dödlighet också i andra infektionssjukdomar och förmodligen också på den totala dödligheten.
Här t ex våra grannländer underdödlighet eller rapporterar de normal dödlighet?

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja precis. Det kommer att bli svårt att vaska fram ett sant värde på överdödligheten i covid-19.
Har ni läst den brittiska studien?:

Comparisons of all-cause mortality between European countries and regions: January to June 2020

Analysis of all-cause mortality patterns of selected European countries and regions, week ending 3 January (Week 1) to week ending 12 June (Week 24) 2020

https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/deaths/articles/comparisonsofallcausemortalitybetweeneuropeancount riesandregions/januarytojune2020#country-comparability

Där finns väl allt samlat för dem som vill grotta ner sig i siffror.
Citera
2020-07-30, 18:47
Medlem
santos_devilles avatar
Så där ja, nu öppnar Danmark för hela Sverige

https://www.svt.se/nyheter/danmark-oppnar-for-hela-sverige

Snart kommer Finland och Norge också
Citera
2020-07-30, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Lite OT, men just nu är det korrekta att vara "body positive" vilket på svenska betyder "jag vet att jag är fet men om någon annan påtalar det så är den rasist"

Jag håller med fullt ut. Man basunerar ut alla riskfaktorer så som hjärta, blodtryck, diabetes m.m. Men man hyssjar med den gemensamma nämnaren för dessa riskfaktorer, övervikt.
Njaaaaa . . . I vården talar vi om metabolt syndrom. Där ingår övervikt som en parameter. Metabolt syndrom är en riskfaktor.

(Min fetning).

Citat:
Definition

Definition av Metabola Syndromet enligt WHO 1998

1. Diabetes mellitus eller glukosintolerans vid 2 timmars oral glukostoleranstest (OGTT) eller insulinresistens konstaterad genom speciell laboratoriemetod.

2. Dessutom krävs minst 2 av följande komponenter:

Förhöjt arteriellt blodtryck 140/90 mm Hg eller mer
Förhöjda triglycerider 1,7 mmol/L eller mer, och/eller låga HDL-kolesterol 0,9 mmol/L för män eller 1,0 mmol/L för kvinnor eller lägre
Central obesitas med hos män WHR (midje-stuss kvot) 0,9 och hos kvinnor 0,85 eller högre och/eller BMI över 30
Obesitas med BMI > 30
Mikroalbuminuri med en urinalbuminutsöndring 20 µg/min (30 mg/L) eller mer.

https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=293
Citera
2020-07-30, 18:49
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har ni läst den brittiska studien?:

Comparisons of all-cause mortality between European countries and regions: January to June 2020

Analysis of all-cause mortality patterns of selected European countries and regions, week ending 3 January (Week 1) to week ending 12 June (Week 24) 2020

https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/deaths/articles/comparisonsofallcausemortalitybetweeneuropeancount riesandregions/januarytojune2020#country-comparability

Där finns väl allt samlat för dem som vill grotta ner sig i siffror.
Intressant! Tackar😊
Den ska jag grotta ned mig i.
Citera
2020-07-30, 18:50
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Så där ja, nu öppnar Danmark för hela Sverige

https://www.svt.se/nyheter/danmark-oppnar-for-hela-sverige

Snart kommer Finland och Norge också
Om du läst tidigare i tråden idag så har det varit uppe ett par gånger redan.
Även att man måste fixat boende för 6-dygn där förutom för de som kommer från de angränsande länderna, typ Skåne och Halland mm.
Citera
2020-07-30, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jaså det visste jag inte. Ja, lagom och långsiktigt är såklart alltid bäst.

Håller med här. Många ungar har ett helvete i skolan, men det har helt glömts bort i den här debatten. Det framställs, som att alla barn har ett paradis i skolan, och ett helvete hemma. Dessutom har det otaliga gånger visat sig, att skolan inte fångar upp dom barn som misshandlas hemma, trots att barnen är i skolan på dagarna.

Tänk Bobby-fallet, Yara-fallet... Lärarna hävdade bestämt att barnen hade varit pigga och glada i skolan in i det sista, och när Bobby inte kom till skolan mer så anmälde skolan ändå inte någonstans eller reagerade på något annat sätt. "Vi gör inte hembesök", kommer jag ihåg att de sa. Så egentligen har barnen inget skydd från onda föräldrar och styvföräldrar heller, av att vara i skolan. (Dock tycker jag absolut att det SKA göras hembesök ifrån skolan eller kommunen, ifall man har hemundervisning under en längre tid.)

Samma med daghem, tänk på Theo-fallet i Mjölby och Albin-fallet i Skaraborg. Barnen har synliga skador och visar rädsla när styvfadern ska hämta dem på dagis - men personalen gör inget annat än dokumenterar det internt...
Alla nationalekonomiska orakel som påstår saker om kostnader är det bara att stoppa i kattlådan. Det är bara låtsasargument som dras fram för att motivera varför man inte skall göra något.

Titta på USA, ett BNP rad på lite drygt 8 % under andra kvartalet, Tyskland hade 9 % och vi lär hamna runt 7-8 %.
Vårt strategi hade försumbar positiv effekt på ekonomin.
Citera
2020-07-30, 18:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag har inget att invända mot det su skriver man jag vill bara påminna att jag skrev överdödlighet i covid-19.

Det kan vara svårt att veta eftersom en viss överdödlighet i covid-19 konsumeras av en underdödlighet i , exempelvis, säsongsinfluensa eller calici. Det var bara det som var min poäng.

Den totala överdödligheten kommer inte att bli enorm, tror jag.

Jag vet faktiskt inte vad du menar med överdödlighet i C-19? Överdödlighet mäts som död över normalvärde.
Citera
2020-07-30, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Om du läst tidigare i tråden idag så har det varit uppe ett par gånger redan.
Även att man måste fixat boende för 6-dygn där förutom för de som kommer från de angränsande länderna, typ Skåne och Halland mm.
Verkar gälla hela Europa förövrigt förutom en tysk gränsregion samt regionerna i Sverige du nämnde. Så att ta bilden ner till Köpenhamn känns avlägset.
Citera
2020-07-30, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag vet faktiskt inte vad du menar med överdödlighet i C-19? Överdödlighet mäts som död över normalvärde.
OK. Jag var säkert oklar. Jag menar att är svårt att veta hur stor andel av en eventuell överdödlighet som beror på viruset direkt. Det kan ju vara så att det blir fler dödsolyckor i trafiken för att folk undviker kollektivtrafiken (det är marginellt, visst men jag skrev ett sant värde), exempelvis.
Citera
2020-07-30, 19:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
OK. Jag var säkert oklar. Jag menar att är svårt att veta hur stor andel av en eventuell överdödlighet som beror på viruset direkt. Det kan ju vara så att det blir fler dödsolyckor i trafiken för att folk undviker kollektivtrafiken (det är marginellt, visst men jag skrev ett sant värde), exempelvis.

Nej, det kommer att vara jättelätt att gaffla in det eftersom de har historiska värden på alla andra dödsorsaker. Trafikolyckor är dessutom något som folk i allmänhet tror orsakar fler dödsfall än det faktiskt gör. Det är bara ungefär 300 personer som årligen dör i trafikolyckor så det kommer inte att påverka.
Citera
2020-07-30, 19:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Verkar gälla hela Europa förövrigt förutom en tysk gränsregion samt regionerna i Sverige du nämnde. Så att ta bilden ner till Köpenhamn känns avlägset.

Det är jättetråkigt! Mina kids och jag hade tänkt delta i en aktivitet på Copenhagen Suborbitals denna sommar, men att tvingas sova i Köpenhamn sex nätter för det känns överdrivet - inte värt det.
Citera
2020-07-30, 19:11
Medlem
DoraFs avatar
Citat:

Redan nu vet vi att 5 554 personer avlidit där den underliggande dödsorsaken var covid-19, enligt de dödsorsaksintyg som inkommit till Socialstyrelsen dödsorsaksregister. Överdödligheten för året som helhet kommer att bli lägre, eftersom de flesta som dött i covid-19 sannolikt hade dött av andra orsaker inom några månader.
Gissningsvis kommer pandemin att avspegla sig tydligare i medellivslängden. Det kommer att bli ett hack i kurvan 2020, men inte mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in