2020-07-30, 16:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Du har så rätt

https://twitter.com/LU_Jonas_Bjork/status/1288363503368249344

Speciellt farligt då många av de som jobbat hemma börjar jobba, gymnasiet öppnar, folk börjar umgås igen och så vidare.
Samtidigt spelar det väl ingen roll för Tegnell att veta var smittan finns eftersom FHM inte smittspårar som dom ska ändå.
När förväntar du dig att de stigande smittosiffrorna i Danmark ska ge utslag på dödstalen?

När förväntar du dig att de lyfta restriktionerna i Norge och Finland ska ge utslag i statistiken?
Citera
2020-07-30, 16:38
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Dödligheten i Spanien verkar inte vara 20 ggr större än i Sverige. Hur får du det till 100 000 döda i Sverige?
En ren spekulation baserad på det enkla faktum att Sverige inte stängde ned. Å andra sidan hade man kanske gjort det om antalet smittade och döda rusat på samma sätt som det gjorde i SPanien, Italien, Belgien och UK.
Citera
2020-07-30, 16:40
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
En ren spekulation baserad på det enkla faktum att Sverige inte stängde ned. Å andra sidan hade man kanske gjort det om antalet smittade och döda rusat på samma sätt som det gjorde i SPanien, Italien, Belgien och UK.
Att det var så hög andel avlidna i dessa länder, vet man att det beroende på att dessa länder drabbades av en viss variant av viruset?

Och hur kan man veta detta med säkerhet redan nu?
Citera
2020-07-30, 16:40
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Beror väl även på hur det smittar också.
Jämför ebola och hiv igen.
Jaha. Fast återigen:
Man har ett ungefärligt hum om var R0 ligger och har legat historiskt, och det är det jag utgår från i min modell. Och som jag tidigare påpekat hamnar peaken ALLDELES för tidigt om man skruvar upp R0, så på det viset är det ganska enkelt att verifiera vad R0 faktiskt var när det startade.
Citera
2020-07-30, 16:41
Medlem
Juli månad

Sverige
+398 döda
+10496 fall
Norge
+5 döda
+306 fall
Finland
+1 död
+209 fall
Danmark
+10 döda
+957 fall
Citera
2020-07-30, 16:42
Medlem
Citat:
Tja, det har jag inga problem att verifiera med en matematisk modell.

Själva "korridoren" i vilken ett virus kan utvecklas till en pandemi är smärtsamt trång. Blir ett virus för smittsamt blir det helt enkelt för svårt för viruset att spridas eftersom alla som insjuknat hinner dö. Ebola är ett ypperligt exempel.

Enkel epidemiologi.
Det (av mig) fetade: Du tänker rätt men skriver fel. Mässling är väldigt smittsamt men har en låg letalitet. Det är ganska framgångsrikt att sprida sig eftersom letaliteten är låg.
Citera
2020-07-30, 16:42
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Här kan du se en enkel modell för hur smittan accelererar och sedan dör ut.
Den första beräkningen är med ett R0 på 2.2 (vilket är det värde jag använder som utgångsvärde i min modell). X-axeln är tiden. 10=Januari, 20=Februari osv.
https://cdn-143.forumfiles.com/v917hfJ5oe/f03b594b-1596118997/Screenshot%202020-07-30%20at%2015.12.56.png

Om jag justerar R0 från 2.2 till 10 inträffar följande: Pandemin är i princip över i mitten Februari
https://cdn-110.forumfiles.com/lc33hfJ6o9/b949a9c3-1596119221/Screenshot%202020-07-30%20at%2015.16.42.png

Notera att detta är en matematisk modell, inget annat. Men de tenderar att vara hyfsat korrekta.
Tackar 😊,
Citera
2020-07-30, 16:43
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
ÄH! Jag skrev fel, jag menade 50 procent. Och jag drog bara till med 50 procent som en litet absurd överdrift i första inlägget . . . Det var inte heeelt seriöst.
Ur ren epidemiologisk synvinkel spelar det ingen roll om personen dör eller tillfrisknar så länge personen inte kan återinfekteras.

Det som är viktigt är i vilken mån personen är smittbar och därför möjlig som smittbärare som kan smitta andra.
Citera
2020-07-30, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Vad tror ni om Anders Tegnell uttalande:
Handla främst om att få Corona att framstå som något ingen kunde hantera. Rent dumsnack, om 24 månader är det här helt över och livet rullar på som vanligt.
Citera
2020-07-30, 16:48
Medlem
Citat:
Jaha. Fast återigen:
Man har ett ungefärligt hum om var R0 ligger och har legat historiskt, och det är det jag utgår från i min modell. Och som jag tidigare påpekat hamnar peaken ALLDELES för tidigt om man skruvar upp R0, så på det viset är det ganska enkelt att verifiera vad R0 faktiskt var när det startade.
Du är säkert en jätteduktig matematiker.
Men nu får du ändå ge dig, din modell har för få parametrar.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Att det var så hög andel avlidna i dessa länder, vet man att det beroende på att dessa länder drabbades av en viss variant av viruset?

Och hur kan man veta detta med säkerhet redan nu?
Det vet man inte. Men man vet vilken variant som var den dominerande under tiden för det hysteriska utbrottet. Och i de länder som drabbats hårdast (Belgien, Spanien, Italien, England) var det samma mutation.

På samma sätt kan man notera att de länder som drabbats av den mildare varianten har överlägset lägst dödlighet (Thailand, Vetnam, Australien, Nya Zeeland).

Det finns som sagt undantag. Sverige är ett av dem. Men det KAN bero på att Sverige också är det enda land av dessa som inte stängde ned. Om den teorin stämmer hade Sverige klarat sig BETYDLIGT bättre om man drabbats stängt ned och BETYDLIGT sämre om man drabbats av den aggressivare varianten.

Men det är som sagt en ren spekulation - dock med visst statistiskt stöd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men det passar ju inte in i Sverige säger man....passar inte in i den svenska strategin.
Vad är det som passar in i "Sverigebilden" egentligen kan man fråga sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in