Citat:
Ursprungligen postat av
OPK123
Fascinerande!
Då jag sökt mycket kring Tures bakgrund och kopplingar (jag vet t.o.m att han var flygrädd) så finner jag många lögner i hans utsagor.
T.ex. att hans flickvän skulle vara ”bortrest”. Hon var ju höggravid och födde bara några dagar senare.
I förhöret pratas det en del om Arla Gryning, vilket jag finner intressant.
Bekräftade att han var med i en skytteklubb, sannolikt Brunflos Pistolskytteklubb (som både Eino Hiltunen och Raimo Räsänen).
De pratar om den där bilden från Gotland där han skulle ha hävdat att Palmes mördare fanns med på (och att bilden var tagen sommaren 1986). ”Vittnet Bengt hade iaf hävdat detta i Aftonbladets artikelserie. ”Vittnet Bengt” = B*ngt K*rlström (och de jobbade ihop på Televerket).
Enligt en av Tures gamla flickvänner (som jag haft kontakt med) så har han sagt till henne att: ”Palme gör sig bättre som död än som levande”.
Ture bodde tidigare på samma adress i Täby som B*ngt H*llstenius (som i övrigt verkar vara bekant med Ingvar Grundborg). B*ngt bor idag på Gotland och håller själv på med svartkrutsskytte. Jobbade inom det militära och gått på Karlsborg.
Ture bekräftade även i förhöret att han kände bröderna Ainasoja (rånare i Mockfjärd). Varav den ena brodern, Lasse, hävdat att han levererat vapnet som Palme sköts med:
https://mobile.twitter.com/new_worlds/status/494770255701745665
En sak är säker. I nästan alla uppslag så förekommer uppgifter om finländare eller finsktalande personer. I nästan all mediebevakning genom åren så förekommer också finländare och finsktalande personer, ibland i kärnan och ibland i periferin. Är det då en slump att AA, som est, kan göra sig förstådd på finska, att CGÖ kan finska, att Mockfjärdsrånet utfördes av av finsktalande och att den revolverns pipa var i för dåligt skick för att analyseras. Att Björneborgarnas marsch förekommer i filmen "I Lagens Namn". Att Haparanda likt Upplands Väsby och Södertälje är stora finska enklaver i Sverige. Att om någon misstrott Palmes intentioner angående en kärnvapenfri zon runt Östersjön så borde finländare vara mer tveksamma än svenskar, och då haft bättre motiv att "göra något åt det".
Jag har ju dock ändå problem med det här eftersom jag inte är helt övertygad om att en revolver är mordvapnet och att då de upphittade kulorna inte är de riktiga. En så pass tung revolver med endast sex laddade kulor är ju ett väldigt osmidigt mordvapen. Speciellt om GM måste ha åtanke att det kan komma behövas en "shoot out" länge fram. Det är som att gå och fiska med ett par handgranater när motståndaren är utrustad med flera ABU-rullar, grafitspön, jiggar och wobblers och där antalet fiskar under en dag räknas. Varför tycker LP att de känns som de blir beskjuta med en ljuddämpare? Hade LP dålig hörsel? En 9-milimeters pistol har nästan samma mm-kaliber som en .357 Magnum (.355 tum mot .357 tum). Hur ofta viker sig en slips dubbelt? Jag bär inte slips speciellt ofta men det har aldrig hänt mig. Viker era slipsar sig dubbelt när ni bär dem? Varför var Harri Miekkalinna en sådan god vän med CP? Han är ju en alibiknarkare eftersom han bevisligen lever än idag.
Avdelning Finland.