Citat:
Ursprungligen postat av
Azdz
Jonas Eriksson vill att Allsvenskan inför VAR i Allsvenskan. Jag är inte emot hans önskemål totalt sett . Jag tycker absolut det är på tiden att det införs med tanke på nuvarande domarstandard. Problemet är dock att det kostar oerhört mycket pengar. Är tveksam om förbundet har råd att bekosta detta.
Sällan hör man nån av domarna själva förespråka VAR, så det var ju lite nytt, men å andra sidan har Eriksson lagt av och vill kanske passa på att ge ett litet nålstick till sina efterträdare (som inte klarar att fatta rätt beslut utan hjälp lika bra som han själv gjorde)? VAR sänker domarnas auktoritet, det går inte att komma ifrån, och det är inte bra på något vis. Mer gnäll på domarna, fler rop efter att titta på repriser och osäkrare, sämre domare som konsekvens. Och tänk på att det är de "dåliga" domarna som ska sitta i VAR-rummet också. Vad talar för att de gör ett bättre jobb där än på planen, om nu domarstandarden är så låg?
Jag hoppas verkligen inte att Sverige sjunker ner i detta tids- och kostnadskrävande träsk. VAR är ett feltänk från början, men nu har det gått så mycket prestige i det att UEFA- och FIFA-höjdarna inte vill backa. Dock kan enskilda nationsförbund fortfarande stå emot. Australien, t.ex. införde VAR men har redan slopat det, vilket jag tycker är rätt talande.
Det mest tragikomiska är ju att gnället och diskussionerna inte på något sätt har upphört med VAR, utan det tas fortfarande beslut som är högst diskutabla eller rent felaktiga ur en neutral betraktares synvinkel. Så vad har vi vunnit då? Nej, man skulle ha nöjt sig med målkameror. Ett enda moment - är bollen över linjen eller inte - som är mycket mer grundläggande och avskalat än alla dessa nagelfaranden av situationer som ändå är föremål för tolkning och som dessutom upplevs annorlunda på en tv-skärm i repris än på planen i realtid.