2020-07-30, 12:12
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Undrar vad presskonferensen med Tegnell och Hallengren kommer handla om idag 12:30?
Kanske något om lättade restriktioner för 70+ och/eller besöksförbuden på boenden som ska lättas upp?
Citera
2020-07-30, 12:16
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ett ganska intressant faktum är också att Sveriges testning MINSKAR ganska påtagligt sedan ett par veckor tillbaka.

Jag är heller inte helt övertygad att ökningen av antal fall (som ökade successivt fram till slutet på Juni) orsakades av en ökad testning. Jag drar den slutsatsen av den enkla orsaken att sveriges testpolicy under ökningen fortfarande var testning av personer med symptom. Således var ökningen av antalet tester ett resultat av ett ökat antal personer med symptom.

Däremot är det helt klart att antalet smittade minskat (ganska ordentligt, dessutom) sedan början på Juli. Och det är bra.

Mitt fetade. Ja, jag skrev precis det. Så tolkar jag det också.
Citera
2020-07-30, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det visste jag inte? Jag har tolkat det som att endast de med symptom på misstänkt covid-19 testats?

Dom har inte velat få in covid bland andra redan sjuka. Alla jag känner som varit inne på sjukhus av någon som helst anledning har iaf blivit testade.
En hade skärskada en annan planerad operation, den tredje kommer jag inte ihåg orsaken till inskrivningen.
Citera
2020-07-30, 12:19
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Undrar vad presskonferensen med Tegnell och Hallengren kommer handla om idag 12:30?
Såvida inget nytt, tvärt kast har skett borde det rent tidsmässigt handla om skolstarter, och direktiv däromkring. Det har väl inte sagts någonting om detta?

Lärare och eleverna själva är väl informerade, får man hoppas.
Citera
2020-07-30, 12:20
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ett ganska intressant faktum är också att Sveriges testning MINSKAR ganska påtagligt sedan ett par veckor tillbaka.

Jag är heller inte helt övertygad att ökningen av antal fall (som ökade successivt fram till slutet på Juni) orsakades av en ökad testning. Jag drar den slutsatsen av den enkla orsaken att sveriges testpolicy under ökningen fortfarande var testning av personer med symptom. Således var ökningen av antalet tester ett resultat av ett ökat antal personer med symptom.

Däremot är det helt klart att antalet smittade minskat (ganska ordentligt, dessutom) sedan början på Juli. Och det är bra.
Alla regioner erbjuder inte fri testning till alla utan vissa tillämpar kösystem eller sorterar efter riskgrupp.
Citera
2020-07-30, 12:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det här om något är ju som att leva i Twilight Zone.

Antalet positiva tester exploderade i början av juni. Är det för att skolbarnen var extra kramiga i slutet av läsåret?
Sista veckorna innan en avslutning ordnar de flesta skolor mycket fler aktiviteter som inte har direkt med traditionellt skolarbete att göra. Det brukar vara ca 1,5 vecka innan avslutningen. Man kollar på film tillsammans med andra klasser, man har tävlingar, man har elevensval där de då blandas friskt mellan årskurser och klasser osv.
Citera
2020-07-30, 12:22
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vad jag vet så har ALLA som lagts in på sjukhus av någon som helst anledning testats sedan i våras.
Dvs även barn.
Nej, bara de med någon form av symptom som påminner om covid har testats före inläggning. Nu kan symptomen inkluderar även magbesvär så rätt många har blivit testade, men inte alla.
Citera
2020-07-30, 12:22
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Arbetsplatserna
Är inte skolan en arbetsplats?
Citera
2020-07-30, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Nej, bara de med någon form av symptom som påminner om covid har testats före inläggning. Nu kan symptomen inkluderar även magbesvär så rätt många har blivit testade, men inte alla.

Nej. Inte de jag känner. Jag VET att de inte hade något symptom på något sådant.
Citera
2020-07-30, 12:25
Medlem
Citat:
Det visste jag inte? Jag har tolkat det som att endast de med symptom på misstänkt covid-19 testats?

Gäller så vitt jag vet Stockholm enbart.
Min tvååring blev inlagd för något helt orelaterat till covid symptom i Stockholm och blev testad.
Två veckor senare lades vi in i Göteborg igen med feber bland annat och då testades vi inte alls
Citera
2020-07-30, 12:27
Avslutad
Citat:
Sista veckorna innan en avslutning ordnar de flesta skolor mycket fler aktiviteter som inte har direkt med traditionellt skolarbete att göra. Det brukar vara ca 1,5 vecka innan avslutningen. Man kollar på film tillsammans med andra klasser, man har tävlingar, man har elevensval där de då blandas friskt mellan årskurser och klasser osv.

Och du tror att allt skedde på precis samma sätt i år som tidigare år?
Citera
2020-07-30, 12:27
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Alla regioner erbjuder inte fri testning till alla utan vissa tillämpar kösystem eller sorterar efter riskgrupp.
Känner du till om Sveriges statistik över nya smittade inkluderar de som testar positivt på antikroppstest?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in