2020-07-30, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Glöm inte bort att vi har att göra med en klustersmitta. Mig veterligen är det dessutom en mycket liten minoritet av befolkningen som är immun. Men om du vet något annat får du gärna länka till den undersökningen. Men vi kommer ihåg att du alltså inte tror att smittan kommer öka igen under hösten. Det tror däremot jag. Vi får väl se vem som får rätt helt enkelt.
Vi kommer få ett större smittotryck under hösten, av naturliga skäl, men det är ett enormt mycket större problem för våra omvärldsländer. Deras R-tal kan vara flera gånger högre än vårt, som baseline.
Citera
2020-07-30, 08:43
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är bara att Googla. Stockholm och Berlins tätorter har båda runt fyratusen invånare/km2. Majoriteten av Sveriges befolkning bor i relativt tätbefolkade områden.

Det är oväsentligt för Sveriges pandemi med importfall. Vi har kraftigt fallande döds-/smittotal, med nuvarande grad av restriktioner. Eventuella importfall brinner ut med resten av pandemin.
Vist det är bara och googla Stockholm har

3 856 inv./km²

Berlin har

4 149 invånare/km²

Samt att Berlin har 3,769 miljoner invånare och Stockholm har 975 904.

Du behöver inte byta åsikter för min skull men när det gäller befolkningstäthet så bör du börja att överväga det faktum att Tyskland har både större befolkning och befolkningstäthet en Sverige och det inte går att svepa bort med att vi har Norrland.
Citera
2020-07-30, 08:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
De testade inte barnen på Kågeskolan i vart fall. Så man vet inte om de bidrog till smittan där, och det stod att man kanske skulle testa dem för antikroppar i efterhand men verkar ej ha gjorts då man inte heller testat lärarna där för det.

Man vill nog inte veta hur det ligger till, men de flesta vet nog det ändå.
Citera
2020-07-30, 08:48
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Ett ganska intressant faktum är också att Sveriges testning MINSKAR ganska påtagligt sedan ett par veckor tillbaka.

Jag är heller inte helt övertygad att ökningen av antal fall (som ökade successivt fram till slutet på Juni) orsakades av en ökad testning. Jag drar den slutsatsen av den enkla orsaken att sveriges testpolicy under ökningen fortfarande var testning av personer med symptom. Således var ökningen av antalet tester ett resultat av ett ökat antal personer med symptom.

Däremot är det helt klart att antalet smittade minskat (ganska ordentligt, dessutom) sedan början på Juli. Och det är bra.
Citera
2020-07-30, 08:50
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Vilket är ungefär 2-3 veckor efter skolorna slutade vilket stämmer tämligen väl beträffande det man vet rörande smittspridning inom familj och inkubationstider.
Ja, det låter rimligt.

När infördes (och inleddes) frivillig testning för antikroppar? Ni har mig veterligen fortfarande bara testning av symptomatiska, eller hur?
Citera
2020-07-30, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vist det är bara och googla Stockholm har

3 856 inv./km²

Berlin har

4 149 invånare/km²

Samt att Berlin har 3,769 miljoner invånare och Stockholm har 975 904.

Du behöver inte byta åsikter för min skull men när det gäller befolkningstäthet så bör du börja att överväga det faktum att Tyskland har både större befolkning och befolkningstäthet en Sverige och det inte går att svepa bort med att vi har Norrland.
Det här är ett stickspår, utan relevans. Tyskland ser utbrott eftersom de har en mycket högre täthet av personer som är mottagliga för smitta.
Citera
2020-07-30, 08:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Vi kommer få ett större smittotryck under hösten, av naturliga skäl, men det är ett enormt mycket större problem för våra omvärldsländer. Deras R-tal kan vara flera gånger högre än vårt, som baseline.

Sa du inte nyss att vi var immuna och att barn inte smittar? Varför tror du smittan kommer öka under hösten?
Citera
2020-07-30, 08:54
Medlem
Citat:
Vilket är ungefär 2-3 veckor efter skolorna slutade vilket stämmer tämligen väl beträffande det man vet rörande smittspridning inom familj och inkubationstider.
Det här om något är ju som att leva i Twilight Zone.

Antalet positiva tester exploderade i början av juni. Är det för att skolbarnen var extra kramiga i slutet av läsåret?
Citera
2020-07-30, 08:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Just den rekommendationen (som f.ö. inte var 1 utan 2 timmar) har jag för mig motiverades av att man skulle kunna ta sig hem till sin sjukvårdsinrättning om man blev snabbt dålig.

Däremot låg det säkert mer avancerade matematiska beräkningar bakom det faktum att Melodifestivalen fick genomföras med flera tusentals åskådare medan gränsen för folksamlingar sänktes till 500 några dagar senare och sedermera sänktes till ”bara” 50. (I Belgien är de nu nere på 5.)

Vilka vetenskapliga undersökningar som lett till att ledsna far- och morföräldrar inte får träffa sina barnbarn har jag tyvärr missat. Barn driver ju ändå inte smittan och allt vad det heter. Kanske därför Giesecke bröt mot rekommendationerna? Han har f.ö. hållit sig tyst länge nu.
Så du tror inte det finns någon vetenskap bakom rekommendationen att 70plussare bör isolera sig?
Då har du nog helt missat vad den här smittan gör.
Citera
2020-07-30, 08:57
Medlem
Wuhan's Labb
Hittade en konspiratorisk bok på nätet skriven av en predikant så det finns väl stor risk att den inte är helt korrekt. I alla fall så är den på drygt 750 sidor relativt välskriven och uppdaterat så sent som 2a Juni och där finns massor av klickbara länkar. Jag har inte orkat läsa den själv så jag har ingen ståndpunkt. Den handlar i alla fall om hur USA stödde tveksam forskning på Wuhan's labb för virusforskning under 2000-talet vilket resulterade i dagens coronapandemi.
Boken om Wuhan's Labb
Perez's artikel på reserachgate
Citera
2020-07-30, 08:58
Medlem
Citat:
Sa du inte nyss att vi var immuna och att barn inte smittar? Varför tror du smittan kommer öka under hösten?
På norra halvklotet få man alltid ett större smittotryck för såna här sjukdomar på vintern. Inga länder kommer undan.

Nu ser du immunitet i svart eller vitt. Det är därför det blir obegripligt.
Citera
2020-07-30, 09:00
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Det här är ett stickspår, utan relevans. Tyskland ser utbrott eftersom de har en mycket högre täthet av personer som är mottagliga för smitta.
Du får tro det, Jag tror att Tyskland har svårare grund situation p.g.a. deras mycket större befolkningstäthet och att detta spelar större roll en ev. immunitet. Om de inte blir värre drabbade en oss i slut ändan, beror det bara på att de valt en mycket bättre strategi och att vi sumpade våra chanser för att vi lyssnade på en dåre.
Jag får önska dig en bra dag och på återseände!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in