2020-07-30, 09:01
Medlem
Idag gick Peru om Sverige.
Citera
2020-07-30, 09:05
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vist det är bara och googla Stockholm har

3 856 inv./km²

Berlin har

4 149 invånare/km²

Samt att Berlin har 3,769 miljoner invånare och Stockholm har 975 904.

Du behöver inte byta åsikter för min skull men när det gäller befolkningstäthet så bör du börja att överväga det faktum att Tyskland har både större befolkning och befolkningstäthet en Sverige och det inte går att svepa bort med att vi har Norrland.

Den skillnaden var marginell. Du kan betrakta det som lika.
Citera
2020-07-30, 09:06
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Sa du inte nyss att vi var immuna och att barn inte smittar? Varför tror du smittan kommer öka under hösten?

Arbetsplatserna
Citera
2020-07-30, 09:09
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Du får tro det, Jag tror att Tyskland har svårare grund situation p.g.a. deras mycket större befolkningstäthet och att detta spelar större roll en ev. immunitet. Om de inte blir värre drabbade en oss i slut ändan, beror det bara på att de valt en mycket bättre strategi och att vi sumpade våra chanser för att vi lyssnade på en dåre.
Jag får önska dig en bra dag och på återseände!

Du menar att Tyskland har fler områden med hög befolkningstäthet än Sverige?
För det är väl städer som är problemet?
Citera
2020-07-30, 09:09
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Den skillnaden var marginell. Du kan betrakta det som lika.
Diskussionen handlar om befolkningstäthet. Tyskland har 10 gånger större befolkningstäthet en Sverige. Berlin har 4 gånger så stor befolkning en Stockholm. Tyskland har 4 städer som är större en Stockholm. Så nog fan har de en större befolkningstät het en Sverige.
Citera
2020-07-30, 09:15
Medlem
Citat:
Du får tro det, Jag tror att Tyskland har svårare grund situation p.g.a. deras mycket större befolkningstäthet och att detta spelar större roll en ev. immunitet. Om de inte blir värre drabbade en oss i slut ändan, beror det bara på att de valt en mycket bättre strategi och att vi sumpade våra chanser för att vi lyssnade på en dåre.
Jag får önska dig en bra dag och på återseände!
Du kan ju skylla på det, men Tyskland är faktiskt inte överdrivet tätbefolkat. Deras befolkningstäthet är ungefär dubbelt så hög som Skånes, och mycket lägre än Stockholms län.

Dessutom har inte befolkningstäthet någon större betydelse förrän man har en utbredd samhällssmitta. I början av en pandemi utvecklas det linjärt, oberoende av folkmängd. Eller för att ta till ert favoritord, ett ”kluster” av smitta är oberoende av om det bor hundra miljoner i andra delar av landet.

Ta den tyska ”köttfabriken”. Det var i en småstad med en befolkningstäthet som Burträsk.
Citera
2020-07-30, 09:16
Moderator
Sun Rulers avatar
Finland kommer alltså att börja coronatesta ankommande resenärer på flygplatser och i hamnar.
https://yle.fi/uutiset/3-11470657

I (S)verige så passar det inte med vår (s)trategi.
Citera
2020-07-30, 09:16
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Sa du inte nyss att vi var immuna och att barn inte smittar? Varför tror du smittan kommer öka under hösten?
Nya riktlinjer från Guden.

Anders Tegnell!

Ja, det börjar bli tramsigt när det gäller att hålla en rak linje. Jag själv försöker undvika aritmetiska akrobatikövningar i sammanhanget. Jag kan bara konstatera att:
  1. Antikroppsprevalensen är låg i Sverige.
  2. Man tar betalt för antikroppstest så därför är statistiken antagligen inte pålitlig och överskattad.
  3. PCR-tester har inte kommit igång och minskar.
  4. De svar vi har från PCR-tester är av sena datum relativt våra grannar så risken är stor att det handlar om aktuell smitta.
  5. Trots brister i PCR-provtagningen har vi höga siffror i flera regioner relativt våra grannar.

Utifrån det kan man anta att vi kommer att se en hel del klusterutbrott i Sverige under hösten. Speciellt som man fortfarande negligerar asymtomatisk smittspridning, den bland barn och unga vuxna och den enkla åtgärden med munskyddspåbud (OBS att jag inte pratar om tvång här).

Just barn och unga vuxna kommer att driva smittspridningen även här:

Majoritet av fallen nu bland unga vuxna
I städer som Barcelona, Paris och Bryssel larmas nu om att allt fler i åldersgruppen 18 till 30 testar positivt för covid-19.

– Det är betydligt fler yngre nu än i den första vågen. Andelen asymtomatiska fall är mycket hög. Särskilt i Parisregionen är det många unga som har smittats utan att vi riktigt förstår hur det har gått till, sa Frankrikes hälsominister Olivier Verán i helgen.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/sommarens-uteliv-har-fatt-en-existentiell-laddning/

Antalet smittade ungdomar i VGR fördubblades efter studenten
Bland ungdomar födda 2001 fördubblades antalet fall av bekräftad covid-19-smitta under de veckor då studentfiranden hölls i Västra Götaland, skriver Göteborgs-Posten.

– En ungdomssmittspridning som varit betydande, säger biträdande smittskyddsläkare Leif Dotevall.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/antalet-smittade-ungdomar-i-vgr-fordubblades-efter-studenten/

Så utan att ägna sig åt ekvationer och chi-square-övningar kan man nog med ganska stor säkerhet säga att vi kommer att se ökade sjukdomsfall och döda i höst. Risken är också påtaglig att viruset bryter sig in i nya grupper som har varit förskonade hittills. Framförallt bland den svenska medelklassen och villaområden runt våra städer. Det då beteenden kommer att förändras där flera går tillbaka från hemarbete till sina kontor med ökat resande i kollektivtrafiken.
Citera
2020-07-30, 09:19
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Diskussionen handlar om befolkningstäthet. Tyskland har 10 gånger större befolkningstäthet en Sverige. Berlin har 4 gånger så stor befolkning en Stockholm. Tyskland har 4 städer som är större en Stockholm. Så nog fan har de en större befolkningstät het en Sverige.

Att Sverige har enorma ytor som är helt obebodda spelar ingen roll för smittspridningen.

Du får titta på de områden som är bebodda. Städer i Tyskland och Sverige är ganska lika.
Citera
2020-07-30, 09:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
På norra halvklotet få man alltid ett större smittotryck för såna här sjukdomar på vintern. Inga länder kommer undan.

Nu ser du immunitet i svart eller vitt. Det är därför det blir obegripligt.

Jaha, så immuniteten varar bara under sommaren menar du?
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Wuhan's Labb
Hittade en konspiratorisk bok på nätet skriven av en predikant så det finns väl stor risk att den inte är helt korrekt. I alla fall så är den på drygt 750 sidor relativt välskriven och uppdaterat så sent som 2a Juni och där finns massor av klickbara länkar. Jag har inte orkat läsa den själv så jag har ingen ståndpunkt. Den handlar i alla fall om hur USA stödde tveksam forskning på Wuhan's labb för virusforskning under 2000-talet vilket resulterade i dagens coronapandemi.
Boken om Wuhan's Labb
Perez's artikel på reserachgate
Jag har läst nätboken. Gav för mig känslan av något som en rättshaverist skulle kunna producera. Mycket referenser till skvallerpress.

Men vill man få lite kontrast till allt annat så kan man naturligtvis läsa och försöka smälta. Helt ok, men det är för många lösa trådar för att det skall upplevas seriöst.
Citera
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
CNN: What about damage to vital organs, blood vessels, lung scars...? What are you learning about that?

Anders Tegnell: Yeah, I don't think we really collect the data around that.
https://youtu.be/3YQkiHIQ7Dw

Varför samla in data om smittspridning i skolor och om långtidssjuka. Det passar inte in i vår (s)trategi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in