2020-07-30, 09:33
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Det är just detta, vissa är säkra på att han förväxlar och andra inte. Vittnesmålen spretar så mycket så att det är svårt att få någon klar bild.
Precis som att det inte går att få en klar bild över hur mördaren var klädd. Tendensen är att det är teorin man har som bestämmer den. Vilket KP visade på pressträffen. Han hävdade bestämt att SEs klädsel stämde överens med vittnesmålen. Vilket är en lögn. Eftersom beskrivningarna divergerar så mycket att den inte med säkerhet kan fastställas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
1990 så offentliggjordes det att att Stay Behind fanns i flera länder. De utreddes i flera länder men inte i Sverige.

Vi sitter här 30 år efteråt och vet inte en enda som varit med i svenska Stay Behind. Vi vet att Giesecke var ledaren mellan 1978-1990. Thule-chefen Lindencrona före honom. Måste vara massor som är i livet som varit med i Stay Behind. Varför tar ingen tag i detta och utreder SB i grunden. Någon grävande journalist, någon annan.

Det är pinsamt att sitta här och snacka och INGEN vet någon som var med i SB. Den upplöstes 1990 så någon hemlig organisation är den inte längre.
En brännande förklaring till att Stay Behind inte offentliggjordes i Sverige är förmodligen MOP.
Ansvariga visste att det skulle bli en obehagliga frågor.
Vad vet vi, den organisationen kanske fortsätter än i dag.
Svenska journalister blev skrämda efter IB affären, min spekulation dock.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Framgår här.

https://drive.google.com/file/d/1YjcC6KDMYnU95SUHcpOJvKbJGQ5-GaOw/view

Och här.

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/07/tingsratten-palmemordet-vittne-jan.html

En del påstår att Jan A förväxlar SE med J-Å S. Som vid mordet var 35 år. I följande länk kan du se hur han såg ut.

http://www.itdemokrati.nu/page36q.html

Lägg märke till hur upprörd KP var på pressträffen över att SE blev avskriven 1987. Trots att Jan A hävdar att han kommer ihåg honom.

Å andra sidan bekräftar J-Å S att han pratat med Jan A. Förväxling?
Citera
2020-07-30, 09:37
Medlem
Citat:
Precis som att det inte går att få en klar bild över hur mördaren var klädd. Tendensen är att det är teorin man har som bestämmer den. Vilket KP visade på pressträffen. Han hävdade bestämt att SEs klädsel stämde överens med vittnesmålen. Vilket är en lögn. Eftersom beskrivningarna divergerar så mycket att den inte med säkerhet kan fastställas.

Exakt. Därför försöker jag att sammanställa vittnesmål, klockslag, logik osv för att ha en åsikt. Jag tycker att ganska mycket pekar på SE. Fast jag är öppen för alla teorier/förklaringar.
Citera
2020-07-30, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Så det fanns inga sambandsövningar? Ska vi tro på MUST menar du?

Det är tydligen känsligt med Barbro Sagnell, FMN och Donald Forsberg.

Jo vi vet att du svängt fram och tillbaka hela tiden och fabulerat ihop saker baserat på egna upplevelser men det har uppenbart Donald Forsberg också.

Historien om Barbrogruppen mm

Donald Forsberg
Jag visste hela tiden att att Donalds fabuleringar som ständigt muterade var just fabler. Grunden var att han sagt att han själv var ute på uppdrag den där kvällen och var pressad av det. Var rent av en av de observerad wt personerna Donald?

Barbro och Leo planteras hos Jallai
Då hade Olle Frånstedt (som historien visade var en hysterisk Palmehatare som menade att OP var en Landförrädare) berättat om att han blivit uppringd av en företrädare för "Barbrogruppen" som varit där och som spanat och som nu var oroliga att de skulle pekas ut som svor sig oskyldiga. Olle menade att en annan grupp som han påstod kallades Leongruppen var mera trolig. Identiteterna var han oerhört svävande kring med uppenbart fejkade namn bland annat Leon Byström. Han beskrev dock saker i Barbros karriär och karaktär som inkluderar senare verksamhet i de baltiska staterna. Dessa uppgifter leder mot en enda möjlig person som inte är känd i sådana funktioner för allmänheten däremot är hon välkänd antagonist till Olle och "Officersuppropet" mm Hon heter inte Barbro.

Spekulationerna hos Jallai ledde bland annat till att han publicerade gravstenen för Barbro Algernon. Spekulationen kring Leon ledde mot Åke Leonard Ek vars kodnamn varit Leon. Källor inom underrättelsetjänsten angav att den som ringt som Donald Forsberg som var Olles man att få insyn i Leongruppen. Namnet skulle vara skämtsamt. Donald har en faiblaisse för att framträda som känslosam vissångare i interna sammanhang som vissa då benämnde "Vår egen Barbro Hörberg" Vi skall minnas att det är en del HÖ hö gubbar i kretsarna.

Mutationerna!
Nu muterar det så det står härliga till. Olle ändrar sig och säger nu att Leongruppen som var mera av en grupp som hade kapacitet att utföra ett mord heter nu Lennartgruppen. Fortsatt är det inte mer vi får veta där. Det kommer att visa sig. Barbrogruppen är fortfarande oskyldiga.

Donald känner sig provocerad av spekulationerna att han ingår i Barbro som spanade den kvällen och går ut i radio för att svära sig fri. Han snurrar dock in sig i motsägelser och blir snabbt sjuk och inkallad till möte. Innan det hinner han och även hans bror på pappans minnessida bland annat friskriva Barborgruppen och peka mot Leongruppen som skulle öva stikking (dvs att eliminera qvislingar) och som var där på åsen den kvällen och övade mot knarkare i området samtidigt som de samarbetade med FNM.

Den slutliga versionen!
Efter en trolig kollationering lanseras den kända (15år tidigare) "Grupp Barbro" kring Barbro Sagnell och hennes make som haft MÖP från FRO som stalkade långhåriga och misstänkta element som var knarkare, kriminella och bögar. Barbro och maken hade också haft någon egen verksamhet inom frivilligförsvaret som innebar sk olovlig kårverksamhet. När Säpo kom blev deltagarna som skrävlat vitt livrädda. Någon emigrerade.

Signaturer iheso på flashback går dock igång trots att han själv pekat finger åt just sådana håll som Olle och Donald befinner sig i. Vänder på klacken. Nu har han inte bara bekräftat att Sagnell är kvinnan utan han kan också koppla det till Palmes sons exflickväns pappa påstådda symboliska tavlor mm. Iheso blir den som helt omfamnar Sagnellförklaringen och marknadsför den på nätet.

Nu kristalliserar sig en helt annan slutlig historia fram.
Barbrogruppen är nu en hybrid av Barbrogrupp och Lennartgrupp som sägs ledas av Sagnell som en del av SB. Donald har igenkänt två personer från denna grupp tidigare på kvällen. De brukar jobba åt FMN när de övar samband tror han. Nu tonas dock farligheten ner i denna hybridgrupp. Radioter kallas de nu!

Dessutom hade både Donald och Gruppen tagit kväll redan tidigt på kvällen och där faller ju den ursprungliga anledningen till historien. Att detta var förklaringen till WT observationer och att DF kunde vara en av dem då han är lik en av fantombilderna. Mittåt. Donald har nu inget "uppdrag alls" i Stockholm. Det är rent privat och handlar om en kompis som Donald skall varna för att en kvinna kan vara skum eftersom hon är halvryska eller var det polska. De sitter på Capri och slafsar lasagne.

Facit!
Nu när dokumenten släpps får tyvärr vi allmänheten ta del av facit när Donald förhörs och uppgifter inhämtas från Must som referens. Inte bara Donald hörs utan ett antal personer som är synnerligen ovilliga i några fall. Vi ser till och med förhör om Lennartgruppen. Personen verkar vara Lennart Unger på SAS.

Förfrågningarna PU gjort till Must mfl visar att det inte pågick någon övning av den typ som Donald beskriver och ingen privatspaning i samverkan med FMN eller liknande. Ingen grupp med särskilda uppgifter under Sagnell fanns.

Så vartåt leder det? Till att Must och andra förhörda ingår i en konspriation mot DF mfl som döljer att Must mördade OP eller mot stärkta misstankar att det är de som uppenbart ljugit med muterande historier som är intressanta i utredningen?

Allt Olle F och Donald F sagt är alltså bullshit. Varför lägger två personer övertygade om att Palme och hela svenska samhället är totalinfiltrerat av Moskva så mycket kraft på att peka ut andra mördare till sitt eget hatobjekt?
Citera
2020-07-30, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Ja. Han är för mig nyckeln i Palmegåtan, (tillsammans med Carl-Gustaf Östling). Av flera orsaker.

Han har t.ex. lämnat en massa digitala spår (som inte är så svåra att hitta om man vet hur Google fungerar), vilket bl.a. föranleder mig att tro att det var han som utgav sig för att vara A.A (under aliaset Anita Svan) i mejlkorrespondens med Sven Anér.
Ok.

Jag erkänner att jag är dåligt inläst på Utriainen. För mig är det viktigare med personer som bevisligen kan knytas till området runt mordplatsen. Som narkotikaspaningen och vittnesmål om WT. Har svårt att tänka mig ytterligare en ensamagerande gärningsman. Eller menar du att han deltog i en grupp/konspiration?
Citera
2020-07-30, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Ja Silversjös Facebook-sida ser lika tokig ut som många andra SD-politikers, vilket ju gör en ganska dyster. Kan vara långt till Palmehat ändå förstås.

I vilket fall hajar man till när det framgår att han uppenbarligen var lierad med Contra och lämnade ut material till dem. Finns många bitar i det här som är intressant.

Oklart om Silversjö även spred PU-handlingar, men det här med utlämnat material tycks i vad som åsyftas ha skett i samband med det förtalsmål som CG Holm och Contra var åtalade och fälldes för hösten 1986, vilket Holm hade ådragit sig efter en text publicerad i Contra nr 6/1985 som handlar om precis det där fallet med esterna Raivo Roosna & Alex Lepajöe som Norlin pratar om i förhöret.

Texten hade titeln "Sovjet i Sverige" och var skriven av Jüri Lina, som ju också förekommer i Norlin-förhöret men felstavas "Juri Linna". Intressant att förintelseförnekaren, antisemiten och allmänna foliehatten Jüri Lina poppar upp, men han var dock knappast som Norlin tror tolk på sovjetiska ambassaden, eftersom han av Sovjet anklagats för högförräderi, men han var i vilket fall väldigt aktiv i Contra under hela 80-talet innan han fick kicken från det gänget pga hans grova antisemitism mm. (Silversjös senare parti Sverigedemokraterna brukade dock med glädje sälja hans böcker på 90-talet.)

Och sen dyker även Joel Haukka upp i Norlins förhör, och nu börjar det bli riktigt intressant och grumligt. Dels verkar det som att Norlin fått det om bakfoten att Haukka skulle "ingå i personkretsen" kring Jüri Lina (åtminstone inte längre) och skriva under pseudonymen "Simu Simonen" i Contra. För tvärtom verkar det vara så att Lina i sin text om Roosna & Lepajöe i Contra utpekar "Simo"/Haukka som en aktör för Sovjetiska ambassaden, KGB och ryska maffian (ja det är rörigt, men det är ju Jüri Lina som skriver).

Han beskriver bl.a. hur Lepajöe i Sverige blivit kontaktad av "Simo" (som bl.a. säger sig vara "gammal sjöman"), som utpekas söka upp alla sovjetiska flyktingar och på olika sätt försöka lura dem på uppdrag av KGB.

Oklart hur man ska få de här bitarna att hänga ihop, men det är intressant hur det här verkar vara en del i bakgrunden till den senare uthängningen av Joel Haukka. Fallet med Roosna & Lepajöe finns f.ö. även beskrivet i "Nordisk kriminalkrönika 1987".

Man kan också ha i huvet här att Säpo genom Alf Karlsson redan på våren 1985 hade läckt uppgifter till SvD om att Haukka var trolig KGB-agent. AK sa enligt SvD i januari 1985 att "Han kan vara dubbelagent, eventuellt i samröre med ryssarna". En annan Säpo-anställd (Stig Johansson?) sa våren 1985 att han är "en av Sveriges skickligaste dubbelagenter".

Intressant också att Stig Johansson i sin senare text om Palmeutredningen i Contra nr 4/1997 passar på att utmåla just Ulf Norlin som en läcka av material:

"När jag lämnade information i Palmeutredningen till Norlins grupp kunde jag läsa saken i tidningen kommande lördag. På måndagen gick jag upp till Norlin och påstod att någon från hans grupp läckt till medierna. Norlin hävdade då att jag tagit med mig den information som jag lämnat, vilket jag förnekade. Övriga inblandade höll med mig och vi kunde senare konstatera att att dokumenten fortfarande låg kvar i Norlins skåp."

Tydliga bilder av vilka som manipulerar utredningen och hur. Personer som verkar ha starka högerideer och kontakter liksom förankring i Säpo och som pekats ut som spanande mot OP gör sitt för att blanda korten.
Citera
2020-07-30, 09:51
Moderator
OYs avatar
Citat:

Genomgående, en lång mörk rock, ner till knäna, det ger en självklar indikation på att det kan ha varit SE vittnena såg då han bar en rock som stämmer med vittnesmålen.

Du tycks ha svårt för att se den sammantagna bilden, istället tittar du på sådant som divergerar, ofattbart att det kommer från en sådan skärpt debattör som jag tycker att du är.
Citera
2020-07-30, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Ja en inte helt förvånande uppgift men fullständigt häpnadsväckande där den står i all sin klarhet i PM:et.

Tycker det finns ett flertal mycket intressanta och för mig nya uppgifter i den där sammanställningen. Kommer ta en stund att kolla den mot alla andra uppgifter, men den är oväntat matnyttig!

Den kanske korrelerade för mycket med Sigges spanare med WT Sigge hade de under tummen!
Citera
2020-07-30, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Genomgående, en lång mörk rock, ner till knäna, det ger en självklar indikation på att det kan ha varit SE vittnena såg då han bar en rock som stämmer med vittnesmålen.

Du tycks ha svårt för att se den sammantagna bilden, istället tittar du på sådant som divergerar, ofattbart att det kommer från en sådan skärpt debattör som jag tycker att du är.
Jag håller inte med om att en lång mörk rock ner till knäna är genomgående. Inslagen av jacka, täckjacka och dunjacka är för många för att kunna dra en säker slutsats.

Dessutom är det allmänt känt att det vittnen har svårast för är att redogöra för en persons klädsel.

Jag vidhåller att det är teorin som bestämmer mördarens klädsel. Precis som när CP var på tapeten. Han var alltid iklädd täckjacka. Aldrig rock. Då blev man tvungna till att bortse från rocken. Lisbets iakttagelse av täckjackan styrde hela proceduren med åtalet mot CP. Så det har ingenting med den sammantagna bilden att göra som du refererar till. Eftersom den divergerar.
Citera
2020-07-30, 10:13
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ok.

Jag erkänner att jag är dåligt inläst på Utriainen. För mig är det viktigare med personer som bevisligen kan knytas till området runt mordplatsen. Som narkotikaspaningen och vittnesmål om WT. Har svårt att tänka mig ytterligare en ensamagerande gärningsman. Eller menar du att han deltog i en grupp/konspiration?

Jag menar på att det fanns en mördargrupp bestående av tre personer som alla kunde tala finska. Och i denna grupp ingick T.U, R.R och E.H. Absolut ingen ensamagerande gärningsman!

De fick i sin tur hjälp att komma undan, på olika sätt, av olika personer, med olika roller...
Citera
2020-07-30, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Jag menar på att det fanns en mördargrupp bestående av tre personer som alla kunde tala finska. Och i denna grupp ingick T.U, R.R och E.H. Absolut ingen ensamagerande gärningsman!
Ok.

Vi får se om vi hamnar där till slut efter att andra konstellationer uteslutits. Får du fram något nytt så presentera det. Allt måste fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in