Citat:
Ditt inlägg beskriver svårigheten med vittnesuppgifter.Är det någon som vet ifall Anders Björkman och Inge Morelius någonsin träffat varandra och då diskuterat sina iakttagelser före och efter MOP? Man tycker ju att alla vittnen till en början borde hållas åtskilda åtminstone en viss tid, säg ett år. Men om sedan PU inte kommit någon vart att då sammanföra vissa vittnen för att vittnena kanske kan hjälpa varandra att minnas saker som de förträngt av olika anledningar. Om t ex IM säger till AB att "jag såg dig när du ställde dig i porten efter skotten och då gjorde du si och så och verkade rädd, det var ungefär mittemot reklampelaren", att AB då kanske minns något mer än bara att personerna framför honom gått i grupp i ca 5 meter. T ex om han minns hur utplacerade de först framrusande personerna var och vem som då rent fysiskt kan ha hamnat på inspelning av LAC-bandet (LL:s biltelefon eller AD:s taxiradio) med orden "han vart skjuten" och "huva/luva, mössa". Och viktigast av allt, är SE redan där eller kommer han några sekunder senare när Hage, Glantz m fl redan är där?
En annan sak jag undrar är varför AB tycker att de tre personerna från vänster (närmast huskroppen) till höger (Sveavägen) är en man och två kvinnor, d v s man, kvinna, kvinna och där AB tycker sig se mannen längst till vänster omfamna kvinnan i mitten? Varför tror AB att personen i pälsmössa är en kvinna? OP hade ingen kvinnlig motorik. Snarare överlägsen med bestämda steg och rörelser. Nu bortser jag helt och hållet ifrån att AB var mer än salongsberusad. Men oavsett graden av berusning så borde han ju krävts på svar av förhörare på den punkten. Jag tycker det är en märklig sak att säga i polisförhör när det uppenbart var OP i mitten, från den vinkeln han såg.
En annan sak jag undrar är varför AB tycker att de tre personerna från vänster (närmast huskroppen) till höger (Sveavägen) är en man och två kvinnor, d v s man, kvinna, kvinna och där AB tycker sig se mannen längst till vänster omfamna kvinnan i mitten? Varför tror AB att personen i pälsmössa är en kvinna? OP hade ingen kvinnlig motorik. Snarare överlägsen med bestämda steg och rörelser. Nu bortser jag helt och hållet ifrån att AB var mer än salongsberusad. Men oavsett graden av berusning så borde han ju krävts på svar av förhörare på den punkten. Jag tycker det är en märklig sak att säga i polisförhör när det uppenbart var OP i mitten, från den vinkeln han såg.
Han var berusad ,inte den bästa meriten när man ska återge situationer.
Palme var ganska kort för att vara man och pälsmössan, i mörkret uppfattade AB kanske som hår.
Oftast i traumatiska situationer brukar man reagera med att bli spiknykter direkt men AB vad jag förstår blev närmast chockad precis efter händelsen.
De få sekunder han såg sällskapet framför sig utstrålade gemenskap och plötsligt smäller det.
Därav förvåningen...han är väldigt nära men kan inte direkt ge några avgörande uppgifter.