2020-07-30, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Är det någon som vet ifall Anders Björkman och Inge Morelius någonsin träffat varandra och då diskuterat sina iakttagelser före och efter MOP? Man tycker ju att alla vittnen till en början borde hållas åtskilda åtminstone en viss tid, säg ett år. Men om sedan PU inte kommit någon vart att då sammanföra vissa vittnen för att vittnena kanske kan hjälpa varandra att minnas saker som de förträngt av olika anledningar. Om t ex IM säger till AB att "jag såg dig när du ställde dig i porten efter skotten och då gjorde du si och så och verkade rädd, det var ungefär mittemot reklampelaren", att AB då kanske minns något mer än bara att personerna framför honom gått i grupp i ca 5 meter. T ex om han minns hur utplacerade de först framrusande personerna var och vem som då rent fysiskt kan ha hamnat på inspelning av LAC-bandet (LL:s biltelefon eller AD:s taxiradio) med orden "han vart skjuten" och "huva/luva, mössa". Och viktigast av allt, är SE redan där eller kommer han några sekunder senare när Hage, Glantz m fl redan är där?

En annan sak jag undrar är varför AB tycker att de tre personerna från vänster (närmast huskroppen) till höger (Sveavägen) är en man och två kvinnor, d v s man, kvinna, kvinna och där AB tycker sig se mannen längst till vänster omfamna kvinnan i mitten? Varför tror AB att personen i pälsmössa är en kvinna? OP hade ingen kvinnlig motorik. Snarare överlägsen med bestämda steg och rörelser. Nu bortser jag helt och hållet ifrån att AB var mer än salongsberusad. Men oavsett graden av berusning så borde han ju krävts på svar av förhörare på den punkten. Jag tycker det är en märklig sak att säga i polisförhör när det uppenbart var OP i mitten, från den vinkeln han såg.
Ditt inlägg beskriver svårigheten med vittnesuppgifter.
Han var berusad ,inte den bästa meriten när man ska återge situationer.
Palme var ganska kort för att vara man och pälsmössan, i mörkret uppfattade AB kanske som hår.

Oftast i traumatiska situationer brukar man reagera med att bli spiknykter direkt men AB vad jag förstår blev närmast chockad precis efter händelsen.
De få sekunder han såg sällskapet framför sig utstrålade gemenskap och plötsligt smäller det.
Därav förvåningen...han är väldigt nära men kan inte direkt ge några avgörande uppgifter.
Citera
2020-07-30, 09:06
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Det visar sig att förtalsmålet som Silversjö engagerade sig i för Contras räkning handlade om Joel Haukka.

Haukka nämner själv i Aftonbladet 7 okt 1987 att han två år tidigare vunnit en tryckfrihetsrättegång där han utpekats som KGB-agent och det kan knappast vara något annat ärende än det som föranleddes av Jüri Linas text i Contra nr 6/1985.

Contra kommenterar i nr 6/1986 att de förlorade målet och nämner t.o.m. att en polis hjälpt dem:
https://imgur.com/a/vtQ6Z5Y

Så frågan är om Stig Johansson och Alf Karlsson faktiskt trodde att han var KGB/dubbelagent och därför läckte om det till media och till Contra, eller om det skedde för att förhindra hans spionage mot extremhögerkretsarna, Wallingatan, osv?

Joel Haukka som för övrigt bor på Grindtorpsvägen 19 (Täby). Stig Engström bodde på Grindtorpsvägen 9 (Täby) när han avled. Alltså bara fem portar ifrån varandra.
Citera
2020-07-30, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av af-Sintistolpe
LP var säkerligen svårt chockad och traumatiserad. Hennes offentliggjorda vittnesmål är mycket riktigt få och intetsägande. Samtidigt var hon en intelligent och kontrollerad person med mycket stor erfarenhet av det politiska spelet. Folket inom PU var i princip rädda för henne. Det tog två veckor innan det gjordes en husrannsakan i Palmes bostad. Dagboken lär vara undangömd alt. förstörd. LPs agerande, sannolika kunskap och intuition talar inte för en ensam, slumpartad GM. Jag tror att hon hade pekat ut SE utan problem om det gått till som du beskrev. Det är också tänkbart att hon utsattes för hot bortsett från att själv blivit beskjuten. Om SE ägnat sig åt påtryckningar hade han blivit haffad illa kvickt.

På 80-talet var Sverige ett relativt överskådligt samhälle och jag utgår ifrån att det fanns/finns material hos SÄPO som förklarar hela händelseförloppet. Dilemmat torde vara att det rör sig om hemligstämplade uppgifter som PU aldrig fick ta del av. Kanske var det bättre för Sveriges goda rykte att det aldrig fick utredas polisiärt?

KP:s utpekande av SE som ensam GM på lösa grunder och svaga indicier är sakligt sett att koka soppa på en spik. Regeringenschefen som tidigare varit CP-ivrare liksom MP verkar ju däremot helnöjda.

Personligen tror jag att substansen fanns eller möjligen finns att hitta i Mötesscenariot som beskrivet av Heimer och Wall m. fl.

Det fanns ett hat hos SE mot OP. När OP var på TV kunde han säga” nu är den där jvla Palme på TV igen”.
Jag ser det som att SE beskriver sitt egna handlande när han berättar i ” Skydd och Säkerhet” 1992. Det brinner till i huvudet på honom..vid ett ögonblick. Han tar fram pistolen och skjuter honom. Hans miss på kort avstånd tyder på att han inte skjutit på länge, är väldigt oerfaren.

Direkt så ångrar han sig, flyr i chock. Springer runt kvarteret och bankar sedan på Skandias entrédörr. Då är han uppjagad. Väktarna vill helst att han skall tagen taxi då de är oroliga för honom..om han klarar att ta sig hem med buss.

Timmarna efteråt påbörjar han sin resa att rentvå sig. Det är naturligtvis iskallt gjort då ingen tror att han mördat. När han beter sig såhär. Fast det otroliga är att följande finns från början.

1. Han stämplar ut perfekt för att kunna mörda Palme
2. Han går söderut och är runt platsen när skotten avlossas.
3. Han springer ner mot Luntmakargatan
4. Flera vittnen beskriver GM som en person med lång, mörk rock samt en person med keps.

Att denne person inte utreds från Dag 1 är ett mysterium. Det är tjänstefel.
Citera
2020-07-30, 09:10
Medlem
Öppen fråga till tråden eftersom jag själv har dålig koll.
Några gånger har jag läst om någon sorts konfrontation mellan OP och en man utanför biografen Grand .
Är det något som är bekräftat att det hänt och i så fall är det klarlagt vem mannen var?
Citera
2020-07-30, 09:12
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ja, har sett att du är intresserad av honom. Och att folk ljuger i förhör är ingen nyhet. De ljuger även på pressträffar.

Ja. Han är för mig nyckeln i Palmegåtan, (tillsammans med Carl-Gustaf Östling). Av flera orsaker.

Han har t.ex. lämnat en massa digitala spår (som inte är så svåra att hitta om man vet hur Google fungerar), vilket bl.a. föranleder mig att tro att det var han som utgav sig för att vara A.A (under aliaset Anita Svan) i mejlkorrespondens med Sven Anér.
Citera
2020-07-30, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
Det fanns ett hat hos SE mot OP. När OP var på TV kunde han säga” nu är den där jvla Palme på TV igen”.
Jag ser det som att SE beskriver sitt egna handlande när han berättar i ” Skydd och Säkerhet” 1992. Det brinner till i huvudet på honom..vid ett ögonblick. Han tar fram pistolen och skjuter honom. Hans miss på kort avstånd tyder på att han inte skjutit på länge, är väldigt oerfaren.

Direkt så ångrar han sig, flyr i chock. Springer runt kvarteret och bankar sedan på Skandias entrédörr. Då är han uppjagad. Väktarna vill helst att han skall tagen taxi då de är oroliga för honom..om han klarar att ta sig hem med buss.

Timmarna efteråt påbörjar han sin resa att rentvå sig. Det är naturligtvis iskallt gjort då ingen tror att han mördat. När han beter sig såhär. Fast det otroliga är att följande finns från början.

4. Flera vittnen beskriver GM som en person med lång, mörk rock samt en person med keps.

Han ska ju vara utredd och avförd men jag håller med om att det är väldigt märkligt. Enligt utredarna är det konstaterat att han befunnit sig på platsen som ett vittne.
Citera
2020-07-30, 09:17
Medlem
Citat:
Bevisar att många kan behålla en hemlighet. Vilket många hävdar är omöjligt.

Det är ju så många som var med 400-1000 (?). Det är ju lätt att nysta upp detta nätverket om någon tar sig an detta. ( inte polisen) Det är självklart flera hör har mycket intressant information. Kalla kriget är över så informationen är inte så känslig längre.
Citera
2020-07-30, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Han ska ju vara utredd och avförd men jag håller med om att det är väldigt märkligt. Enligt utredarna är det konstaterat att han befunnit sig på platsen som ett vittne.

Läser du på sättet han blev avförd så fanns det mycket som inte var utrett. Det var HH som avförde honom då HH vilseledde med VG och PKK- spåret.

Ffa efter förhören med säkerhetsansvarige på Skandia, Per H samt väktarna på Skandia.

Tjänstefel.
Citera
2020-07-30, 09:24
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Framgår här.

https://drive.google.com/file/d/1YjcC6KDMYnU95SUHcpOJvKbJGQ5-GaOw/view

Och här.

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/07/tingsratten-palmemordet-vittne-jan.html

En del påstår att Jan A förväxlar SE med J-Å S. Som vid mordet var 35 år. I följande länk kan du se hur han såg ut.

http://www.itdemokrati.nu/page36q.html

Lägg märke till hur upprörd KP var på pressträffen över att SE blev avskriven 1987. Trots att Jan A hävdar att han kommer ihåg honom.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-30 kl. 09:29.
Citera
2020-07-30, 09:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westrogothia
Nej han borde definitivt inte kunna "sköta ett tryckeri", men självklart vara duktig på att utforma informationsmaterial, då det var hans jobb.
Att han hade lås på rummet var inte mer märkvärdigt än att varenda folktandvård hade det i sina rum för framkallning. Ur Per Häggströms förhör 2017:

"Inne i rummet hade han ett fotolabb och skälet till att det var låst var att han inte ville bli störd då han i fotolabbet inte kunde ha koll på vilka som var på kontoret." ... "I sitt rum hade han ett mörkrum."

Inget det minsta uppseendeväckande, det ingick i hans jobb och det var liksom före digitalkamerans tid.
Du har helt rätt i att konstatera att inga tekniska bevis finns, det enda som finns är Engströms munväder och det gör honom inte till GM det heller.

Men han kan vara inblandad utan att för den sakens skull vara GM, det finns många anledningar att misstänka honom för att ha med saken att göra.

Du använder munväder för att förminska SE i den här soppan, redovisa istället ett rimligt händelseförlopp där SE berättelse stämmer med samtliga kända omständigheter och vittnesmål, jag har hittills inte sett någon presentera något sådant.

LL berättelse om när SE kom till mordplatsen går stick i stäv med SE egen berättelse.

SE vill alltså placera sig på mordplatsen samtidigt som han är mån om att förklara hur signalementet kan stämma på honom trots att han inte ens var framme vid OP när skotten avlossades.

Vill han inte bli misstänkt är det absolut enklast att hålla sig till sanningen, samt visa att han inte kan ha varit vid mordplatsen när skotten avlossades.

Problemet med SE är att han vill både och, ha varit vid mordplatsen när skotten avlossades, men också inte.

Var SE arbetsrum ett mörkrum, eller var mörkrummet avskiljt ifrån arbetsrummet, varför inte ett lås enbart in till mörkrummet i så fall, berätta.

Ingen annan som jobbade på Skandia tycks ha haft ett behov av att inte bli störd på jobbet, varför hade inte alla anställda lås på sin dörr för att slippa bli störda, vad är så speciellt med att titta på framkallade bilder eller rulla tummarna vid ett skrivbord?
Citera
2020-07-30, 09:29
Medlem
Citat:
Framgår här.

https://drive.google.com/file/d/1YjcC6KDMYnU95SUHcpOJvKbJGQ5-GaOw/view

Och här.

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/07/tingsratten-palmemordet-vittne-jan.html

En del påstår att Jan A förväxlar SE med J-Å S. Som vid mordet var 35 år. I följande länk kan du se hur han såg ut.

http://www.itdemokrati.nu/page36q.html

Det är just detta, vissa är säkra på att han förväxlar och andra inte. Vittnesmålen spretar så mycket så att det är svårt att få någon klar bild.
Citera
2020-07-30, 09:32
Medlem
af-Sintistolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg

Tack, jag känner väl till misstankarna om SE och har läst de båda böckerna om hans påstådda inblandning. Min slutsats är att man naturligtvis inte vet allt om honom men att underlaget är för tunt.

1) Tidsschemat passar inte med vad IM säger om GM vid Dekorima. Menar du att SE står och väntar där? I så fall är det ingen impulshandling. IM säger i princip att detta inte är SE baserat på GM:s agerande och utséende.
2) Detta bygger på SE:s egna uppgifter som ej är tillförlitliga. Timingen måste passa med 1) som ju inte verkar stämma.
3) och 4) Det är möjligt att GM sprang norrut på Luntmakargatan men LJ såg väl en man som möjligen hade keps i trappan dvs. sprang österut? I så fall var det inte SE som LJ såg.

Man tittade på SE men fann honom att vara ointressant. Borde man ha utrett honom mer? Ja, det tycker jag men det tåget lämnade perrongen för minst 20 år sedan.

För övrigt tror jag att HH i princip visste var GM fanns att hitta och därför kunde avskriva SE p g a det.
Senast redigerad av af-Sintistolpe 2020-07-30 kl. 09:43. Anledning: Tillägg: sista stycket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in