2020-07-29, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Äntligen ett helt och hållet vettigt inlägg i denna tjatiga debatt.
Ja, många diskussioner här och i andra anonyma fora har så konstiga vinklingar, ibland fullständigt bisarra... Har faktiskt ännu inte diskuterar munskydd irl med någon stark förespråkare. (De jag har talat med har en mer balanserad hållning i frågan.)
Citera
2020-07-29, 22:53
Medlem
Alla som försvarar den patetiska, obefintliga s.k strategin Sverige valt. När tror ni att grannländerna är uppe ens i närheten av samma dödssiffror per 100.000 invånare som Sverige? Kommer det fullständigt explodera där i höst samtidigt som Sveriges kurva fortsätter nedåt? Ni kan väl börja betta med eran pension som ni ändå kmr bli tvärblåsta på. Jag börjar. Sätter $10.000 på att dom ALDRIG ens kmr i närheten. Ni får oddset 20 mot 1 om ni har rätt och jag gar fel.

Citera
2020-07-29, 22:53
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det luriga är att vi vet att man smittar även före symptom.

Med osäkerheten om andra är smittspridare använder jag inte buss, taxi, spårvagn, tunnelbana, tåg, flyg eller åker bil med andra än familjemedlemmar.

Åker enbart egen bil, cykel eller går.

Nej jag har inte använt munskydd ännu. Hittills klarat social distans.
Jobbarkompisar och jag själv god social distans.

Men till frågan hur gör man annars?
Munskydd får enbart massa skit om att de inte fungerar.
Vem ska man tro på?
Man får naturligtvis använda sunt förnuft och undvika trängsel i onödan, men att mask inte skulle utgöra ett hinder för viruset känns tämligen osannolikt. På lekmannavis bör det inte vara svårare än att göra urintestet.

https://www.reddit.com/r/funny/comments/gaj2a3/wear_your_mask_the_urine_test/
Citera
2020-07-29, 22:56
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, om man inte har någon vetenskaplig studie att gå till måste man ju göra en egen bedömning. Hur skulle man annars göra?
Precis!!
Citera
2020-07-29, 22:57
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Alla som försvarar den patetiska, obefintliga s.k strategin Sverige valt. När tror ni att grannländerna är uppe ens i närheten av samma dödssiffror per 100.000 invånare som Sverige? Kommer det fullständigt explodera där i höst samtidigt som Sveriges kurva fortsätter nedåt? Ni kan väl börja betta med eran pension som ni ändå kmr bli tvärblåsta på. Jag börjar. Sätter $10.000 på att dom ALDRIG ens kmr i närheten. Ni får oddset 20 mot 1 om ni har rätt och jag gar fel.

Ok. Hur kommer jag i kontakt med dig?
Jag sätter gärna en tusenlapp till 20 ggr pengarna.
Citera
2020-07-29, 22:58
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Du förlåta mig att jag lägger mig i. Men det mesta som FoHM kommer med är inte belagt med vetenskapliga studier utan bygger på bedömningar. Att Tegenell seger att de bara vill införa rekomendationer som vetenskapligt går att bevisa är bara ett passande argument som låter bra.

Ett ex. från i måndags.
”– Vår bedömning är att resandet inte är motorn i det här, säger han. ”
Alltså ett beslut fattat på en bedömning och inte vetenskapligt bevisat genom studier.

https://omni.se/tegnell-om-andra-smi...erige/a/GGo5nx

Ja, FHM höftar som de vill,

men kräver stringent evidens av andra.
Citera
2020-07-29, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Skulle du idag åka buss, taxi, tåg mm där ingen använder något skydd för smittspridning?
Jag gör det inte.
Jag åker enbart egen bil, cykel eller går.

Nej jag är inte förespråkare för munskydd utan förespråkare för att inte få smittspridning, så hur gör man annars om man inte kan åka egen bil, cykel eller gå?

Chansar att det går bra?
Känner man en stark oro förstår jag att man vill att andra ska iaktta (en i vissa fall överdriven) försiktighet. Märk väl att jag inte har synpunkter på munskyddsanvändning i allmänhet. Kanske munskydd i kombination med visir alternativt heltäckande andningsmask kan vara en lösning? Har sett att vissa använder åtminstone visir.

För egen del har jag i princip befunnit mig i lockdown, i enlighet med FHMs rekommendationer om hemarbete m.m. och åker inte regelbundet kollektivtrafik ens i vanliga fall. Jag kan förstå att upplevelsen är en annan för den som gör det. Om smittspridningen tar fart igen, exempelvis till hösten (tillsammans med andra sjukdomar som i så fall måste urskiljas på något sätt), är jag beredd att ompröva min ståndpunkt beträffande munskydd, som sagt.
Citera
2020-07-29, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Du förlåta mig att jag lägger mig i. Men det mesta som FoHM kommer med är inte belagt med vetenskapliga studier utan bygger på bedömningar. Att Tegenell seger att de bara vill införa rekomendationer som vetenskapligt går att bevisa är bara ett passande argument som låter bra.

Ett ex. från i måndags.
”– Vår bedömning är att resandet inte är motorn i det här, säger han. ”
Alltså ett beslut fattat på en bedömning och inte vetenskapligt bevisat genom studier.

https://omni.se/tegnell-om-andra-smi...erige/a/GGo5nx
Fast det där är inte riktigt samma sak. Det är ganska enkel bedömningsfråga, och ett helt okontroversiellt beslut.
Citera
2020-07-29, 23:05
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Givetvis.
Fibrer och kapillärer skapar mängder av ytor där ytkemiska krafter skapar adhesionskrafter för droppar, aerosoler och virus. De attraheras helt enkelt av fiberytorna och fastnar där.

Visst är det så att differenstrycket vid inandning skapar en kraft som i viss mån kan övervinna adhesionskrafterna, men många partiklar fastnar ändå i masken. Jag säger absolut inte att det är ett heltäckande skydd, det vore en falsk säkerhet att tro att man kan utsätta sig för en hostande superspridare, men det ger definitivt en minskad risk jämfört med att gå utan mask.

Tror faktiskt inte folk vet att många virus vi hostar och nyser ut sitter fast i slem som inte kommer igenom masken. De som flyter runt är så små att de inte beter sig som sandkorn i en sil, på den mikronivån finns krafter vi inte har i vår makrovärld eller märker så tydligt, dvs det är som du säger att masken fångar virus trots hål större än virus.

Men en sak jag tror folk fattar, det är att masken är ett komplement. Man kastar inte ut alla andra försiktighetsmått bara för det.
Citera
2020-07-29, 23:07
Medlem
Trots den lyckade strategin så får folk fortsätta att jobba hemifrån för evigt:

"Distansarbetet är här för att stanna, oavsett Folkmyndighetens rekommendationer.
Det tror statsepidemiolog Anders Tegnell.
– Det finns en del som talar för att vi aldrig riktigt kommer tillbaka till där vi var, utan att det här är en slags kickoff till ett mer digitalt arbetssätt, säger han till DN. "

Dog alla i onödan alltså?
Citera
2020-07-29, 23:07
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast det där är inte riktigt samma sak. Det är ganska enkel bedömningsfråga, och ett helt okontroversiellt beslut.
helt okontroversiellt beslut!!!
Att släppa in smittade hemvändande turister i Sverge och att låta de ta taxi hem är det ett okontroversiellt beslut?
Det var ju så allt började i våras med dessa hemvändande skidturister. Hur många taxi chaufförer dödade inte de och hur många nära och kära till dessa taxi chaufförer fick inte sätta livet till?
När nya taxi chaufförer och deras familjer börjar dö är det fortfarande ett okontroversiellt beslut?

Att inte stänga ner Sverige baserade sig också på en bedömning. Och det var ju inget litet beslut...
Senast redigerad av virvelbagg 2020-07-29 kl. 23:14.
Citera
2020-07-29, 23:09
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Men en sak jag tror folk fattar, det är att masken är ett komplement. Man kastar inte ut alla andra försiktighetsmått bara för det.
Tål att upprepas * 100.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in