2020-07-29, 23:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Lustigt att du förvränger mitt inlägg genom att bara citera hälften.

Men vi tar det igen då:

Dog alla i onödan alltså?

Hur kan jag förvränga när jag frågar dig? Det du nu svarar har på inget sätt någon förklaring till det du försöker säga. Det är ingen som offrat någon för något.

Om folk arbetar mer digitalt är en helt annan fråga.
Citera
2020-07-29, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag trodde Spaniens smitta härleder från turism. Alltså smittan är centrerad till turister och där de befinner sig. Som på Gotland där 35% av de smittade jobbar inom restaurang om jag inte har fel. Så smittan kanske inte är så utbredd bland vanligt folk utan mer bland turisterna och dom som jobbar med dem, som restaurangpersonal, barerpersonal osv. Precis om man såg i Italien i våras.

Tror Spanien prioriterade klirr i kassan framför att tacka nej till exempelvis smittsamma svenskar
Citera
2020-07-29, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Smittar inte svenska barn till skillnad från israeliska?

https://www.wsj.com/articles/israelis-fear-schools-reopened-too-soon-as-covid-19-cases-climb-11594760001

Israelerna spekulerar ju. Svenskar har ju svart på vitt med tanke på att skolorna var öppna hela våren. Om barn smittade i större utsträckning skulle ju lärarna strukit med på samma sätt som pizzabagarna, men med facit i hand kan vi ju konstatera att Tegnell och FHM hade helt rätt i att hålla skolorna öppna. I mars var skolstängning eller inte kanske en diskussion, men inte längre. Det vi gör nu är ju att debattera om vi skall satsa på svart eller rött när kulan redan stannat i rouletthjulet.

Hela anledningen till att detta ens har kommit upp är att 100 miljoner amerikanska "Karen"s har lider av hysteri, detta har tagits upp av ett fåtal inavlade svenska "mammagrupper" på facebook samt av några skribenter i denna tråd på FB. I övriga samhället är det en icke-fråga just på grund av att vi redan har facit.
Citera
2020-07-29, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Vem ska de bli smittade av om det bara är norrmän i butiken? Det hördes ju ingen svensk röst.

Personalen?
Citera
2020-07-29, 23:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Precis!!
Ja, alltså de kan ju inte fatta beslut om att inte tillåta resande eftersom de saknar vetenskapligt underlag för ett sådant beslut.

Bedömningen görs utefter att vetenskapligt stöd för ett sådant beslut saknas.
Citera
2020-07-29, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Israelerna spekulerar ju. Svenskar har ju svart på vitt med tanke på att skolorna var öppna hela våren. Om barn smittade i större utsträckning skulle ju lärarna strukit med på samma sätt som pizzabagarna, men med facit i hand kan vi ju konstatera att Tegnell och FHM hade helt rätt i att hålla skolorna öppna. I mars var skolstängning eller inte kanske en diskussion, men inte längre. Det vi gör nu är ju att debattera om vi skall satsa på svart eller rött när kulan redan stannat i rouletthjulet.

Hela anledningen till att detta ens har kommit upp är att 100 miljoner amerikanska "Karen"s har lider av hysteri, detta har tagits upp av ett fåtal inavlade svenska "mammagrupper" på facebook samt av några skribenter i denna tråd på FB. I övriga samhället är det en icke-fråga just på grund av att vi redan har facit.

I Kågeskolan i Skellefteå så strök en lärare med och flertalet blev sjuka. Men, man testade aldrig barnen så i det exemplet fick vi aldrig svar.
Citera
2020-07-29, 23:41
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Alla som försvarar den patetiska, obefintliga s.k strategin Sverige valt. När tror ni att grannländerna är uppe ens i närheten av samma dödssiffror per 100.000 invånare som Sverige? Kommer det fullständigt explodera där i höst samtidigt som Sveriges kurva fortsätter nedåt? Ni kan väl börja betta med eran pension som ni ändå kmr bli tvärblåsta på. Jag börjar. Sätter $10.000 på att dom ALDRIG ens kmr i närheten. Ni får oddset 20 mot 1 om ni har rätt och jag gar fel.

Svar: Aldrig. Varför tror du att detta är vattendelaren?

Det ni lockdown- eller "testa och spåra"-förespråkare inte förstår är att man får spela med de kort man har. Sverige sitter på ess i bajsmackor efter årtionden av vanstyre.

Vi har inga beredskapslager. Vi har på tok för få smittskyddsläkare. Vi har enorma områden där gatans lag gäller. Vi har en smittskyddslag som medvetet är tafatt utformad för att narkomaner och homosexuella blev kränkta för 40 år sedan. Vi kröker våra ryggar för att försörja en allt skevare demografi.

Era alternativ fungerar inte. Det vet svensk regering och Folkhälsomyndighet. För första gången på mycket länge tar man det minst vanvettiga beslutet.
Citera
2020-07-29, 23:43
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Scenario 1:
Du och grannen har varsin skål frukostflingor. Grannen frågar om han får smaka och håller fram sin sked. Du tvekar gå grannens frukostflingor innehåller cirka 2% bajs. Du vill givetvis inte ha bajs i dina frukostflingor så du säger åt grannen att dra åt helvete och hålla sin bajsiga sked på sin sida bordet.

Scenario 2: <----Här är vi nu
Du och grannen har varsin skål frukostflingor. Din innehåller 2% bajs och grannens innehåller 3% bajs. Du är inte så förtjust i situationen men det är de enda flingorna du har för tillfället och du måste äta. Grannen undrar om han får smaka och håller fram sin sked som dryper av 3% bajsmjölk för att stoppa ner i din 2% bajsmjölk. Du suckar och inser att det inte spelar någon som helst roll, du har ändå bajs i mjölken och den eventuellt minutiösa mängd bajs som tillförs av grannen spelar ingen roll i det stora hela. För att hålla god min låter du honom smaka och tar dessutom ett smak av hans, mest för att konstatera att den där extra procenten bajs smakade exakt lika mycket bajs som din egen skål.
Jag är road av ditt inlägg men jag köper det inte.
Liksom i Italien smittade en turist en bartender som i sin tur smittade hundra turister. Vi såg många smittade komma från länder som knappt märkt att de hade smitta för smittan var centrerad till turister och de platser de besökte, de barer, de restauranger.

Så helt klart är då turister från platser med ”turist utbrott” stora bajs klumpar i flingorna, något som varje intelligent person skulle vilja undvika att äta.

Dessa turister har bokade plan, de kommer vilja ta dessa plan oavsett om de känner sig lite sjuka eller hade lite feber dagen innan. Sedan vill de bara hem, de tar taxi. Taxi chauffören som har utländskt påbrå och tål covid dåligt, han hamnar på intensiven i en månad, men hinner också besöka sin far innan han blir sjuk och som tyvärr dör.
Citera
2020-07-29, 23:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Nej, vi har inget facit. Vi har haft en klustersmitta under våren. Där har du dina pizzabagare. Nu har vi en nedåtgående smitta eftersom skolorna har tagit sommarlov och folk gått på semester. Nu blandas hela befolkningen runt och folk reser. Om två-tre veckor börjar skolorna om. Smittspridningen tar fart. Hur fort det kommer gå vet jag inte, men antagligen rätt fort. Resultatet lär vi börja se i mitten av september eller i början av oktober.
Citera
2020-07-29, 23:45
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, alltså de kan ju inte fatta beslut om att inte tillåta resande eftersom de saknar vetenskapligt underlag för ett sådant beslut.

Bedömningen görs utefter att vetenskapligt stöd för ett sådant beslut saknas.
Fortfarande precis!!
Citera
2020-07-29, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hur kan jag förvränga när jag frågar dig? Det du nu svarar har på inget sätt någon förklaring till det du försöker säga. Det är ingen som offrat någon för något.

Om folk arbetar mer digitalt är en helt annan fråga.

Målet med strategin var väl flockimmunitet och inte distansarbete?

Snacka om falsk marknadsföring...

Hög tid att anmäla FHM till Konsumentverket....
Citera
2020-07-29, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, vi har inget facit. Vi har haft en klustersmitta under våren. Där har du dina pizzabagare. Nu har vi en nedåtgående smitta eftersom skolorna har tagit sommarlov och folk gått på semester. Nu blandas hela befolkningen runt och folk reser. Om två-tre veckor börjar skolorna om. Smittspridningen tar fart. Hur fort det kommer gå vet jag inte, men antagligen rätt fort. Resultatet lär vi börja se i mitten av september eller i början av oktober.

Jag tror du har rätt. Kring 2 veckor efter skolstart kommer man märka att antalet sjuka ökar och sedan ökar det på stadigt efter det. Till skillnad från våren så kommer nu även fler arbetsplatser, gymnasieskolor samt universitet att vara öppna eftersom FHM har 0 förebyggande åtgärder inplanerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in