2020-07-28, 08:27
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Eftersom att du inte tror mig så kan du väl åtminstone lyssna på vad experterna säger. Här en artikel i the Telegraph:

Risk, uncertainty and fear of failure: Why scientists aren't celebrating a coronavirus vaccine yet

Scientific community wrestling with how to deal with both public hesitancy and overblown expectations for a potential jab

/.../
One of the most basic issues is that, while early trials have delivered positive results, a vaccine is still very far from being guaranteed to work.

Speaking about the Oxford and Moderna trials in the UK and US, Professor Peter Jay Hotez, a professor at Baylor College of Medicine in Texas who is working on a separate, affordable vaccine for middle-income countries, said: "Yes, they had good responses in the 10 or so volunteers who received two doses of the vaccine. But to go from that to 'we're going to vaccinate the world', or vaccinate the UK or the US, is a big leap.

"There needs to be someone out there explaining this."

Once those vaccines are tested on tens of thousands of people in Phase III trials, there is plenty of potential for failure.

One of the greatest setbacks could be caused by "antibody-dependent enhancement" (ADE), also known as disease enhancement or immune enhancement, a rare phenomenon in which the presence of antibodies in an individual can trigger a worse infection. Efforts to develop vaccines for Sars and Mers, two other coronaviruses, found evidence of ADE in animals.

In other cases, it has been a major setback. Prof Bar-Zeev pointed to the case of a vaccine developed in the late 1960s for RSV, a common childhood illness, in which ADE was suspected as the cause of its failure.

"The vaccine was withdrawn from the market 51 years ago and we still don't have a good RSV vaccine … and the reason is because of enhanced disease," he said. It's an issue, he added, that the "entire Covid-19 vaccine community is keenly aware of… the safety of a Covid-19 vaccine is absolutely essential".

Even if Phase III trials are passed with flying colours, manufacturing to scale could take a long time and there is always the possibility of a RotaShield-type event, which would call for a serious ethical debate.

Just as concerning as safety issues is the still unanswered question of efficacy. It may be that, while candidate vaccines turn out to be quite safe, they aren't anywhere near effective enough to be worth using.

Vaccines can have the very useful effect of reducing the severity of infection, but the holy grail for a coronavirus vaccine would be to prevent transmission as well. Given the still uncertain nature of immunity to Covid-19 and how long-lasting it is, that could be an unachievable goal.

"If the immunity is short-lived then I think it's a little bit futile because to mount a massive campaign every few months to vaccinate God and the world against this virus is not going to be sustainable," explained Prof Kampmann. Such a vaccine would not be useless as it would protect the individual, but it's a long way from the notion some seem to have that "all we need is this one vaccine and the show is over".
https://www.telegraph.co.uk/news/2020/07/26/risk-uncertainty-fear-failurewhy-scientists-arent-celebrating/?WT.mc_id=e_DM1270634&WT.tsrc=email&etype=Edi_Edi_ New_Reg&utmsource=email&utm_medium=Edi_Edi_New_Reg 20200727&utm_campaign=DM1270634

De säger i princip exakt det jag säger hela tiden. Och sluta med dina halmgubbar. Det finns ingen som säger att vaccinet är en bluff.
Och så var den lögnaktiga halmgubbemakaren framme igen.

Är det någon som hävdat att NÅGOT av det du fetat ovan inte är korrekt?

Herregud vad tragisk du är...
Citera
2020-07-28, 08:29
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Klart som korvspad att kineserna skapade Kinesiska sjukan. Det var väl anledning till att de stängde ner USA:s konsulat i Wuhan samt stoppade alla försök att föra dokument från konsulatet.

Konsulatet har endast fysiska papperskopior av dokumenten? Och ingen som helst uppkoppling till nätet.
Citera
2020-07-28, 08:31
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Men det här är lite av problemet med idioter som du som inte förstår något av det du debatterar. Det är antagligen därför du tvingas fulcitera och ändra i i citat (obegripligt att du får fortsätta verka på FB).

Som jag påpekade så filtrerar en N95-mask 100% av partiklar av en viss storlek. Ju mindre desto bättre. Problemet är att filtret inte fångar lite större partiklar lika bra (exakt varför orkar jag inte förklara, du får googla själv). Tittar man på ett N95 filter framifrån så finns således inga "hål", det är att jämföras med en solid vägg. Inga viruspartiklar slipper igenom. Droplets slipper inte heller igenom, de är för stora. Aerosoler skulle jag säga är det stora bekymret, det är här som du hittar de 5% som slipper igenom.

Som jag påpekade är det inte för att skydda INÅT som masktvånget införs, det är för att begränsa UTÅT.

Det är för mig helt obegripligt att någon sätter sig och argumenterar EMOT mask. Det är lite som att gå runt och erbjuda folk lotter där högsta vinsten är en miljon kronor och där man vinner i 95% av fallen.
"Näej, jag vill nog inte ha en sådan där lott, det finns bara 95% chans att jag vinner".

Idioter...

Mitt fetade, ja, det är synnerligen obegripligt hur människor fortfarande inte verkar förstå detta? Jag begriper det inte. Det är som de som fortsätter skrika - använd du mask och skit i vad jag gör. Det är inte förbjudet!

Det är ju just det faktum att ju fler som använder mask, de skyddar ju från att sprida smittan, desto bättre skydd för alla! Nu pratar jag om de enklaste maskerna och inte ffp2, 3.

Personen du citerar ändrar ofta i citat och klipper och klistrar och länkar aldrig källor. Jag har slutat svara eftersom personen är så korkad att det blir meningslöst att fortsätta.
Citera
2020-07-28, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas

Det generalsekreteraren säger är att krisen i dag är den värsta under vår levnad, dvs WHOs levnad.
På vissa plan så kanske det är det men på andra så är det inte i närheten av att vara det. Hysterin och paniken angående detta förkylningsvirud är ju dock nästintill oslagbar men det är ju mest på grund av internets existens och på grund av att viruset används i politiska syften i många länder.
Citera
2020-07-28, 08:38
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Precis så är det. Även de bästa överkomliga maskerna släpper igenom viruspartiklar, de skyddar nämligen inte 100 procentigt och det räcker med att få i sig lite virus för att bli smittad. Bra att du visste åtminstone det.

Är det sant att du fortfarande inte har förstått att mask används ute i samhället för att undviks att den som är smittad ska föra smittan vidare. Kan du bekräfta att du inte förstått det, för det är så otroligt.

I Sverige anses det "jobbigt" med mask och därför är vi egoistiska nog att argumentera emot den, eftersom den ju inte används för att skydda dig själv, utan för att skydda andra.

Jämför med länder i ostasien som har 1/20-1/100-del så många döda och fall som Sverige per capita, pga att alla bär mask av hänsyn till varandra.
Citera
2020-07-28, 08:40
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Och så var den lögnaktiga halmgubbemakaren framme igen.

Är det någon som hävdat att NÅGOT av det du fetat ovan inte är korrekt?

Herregud vad tragisk du är...
Jag vill ha det du röker:

Citat:
Om du läser noga i tråden så kommer du finna att det finns personer här som VET att Kineserna inte skapade skiten och att det är Kineserna som är bäst på det här och att det är Kineserna som är mest hjälpsamma och att det är Kineserna som inte gjort något fel och att det är Kineserna som varit helt öppna med allting och att alla andra ljuger. Det är bara Kineserna som är bra.

Samma skribenter menar fortsättningsvis att alla andra försök att utveckla vaccin är bluff, de bara hittar på för att få forskningsanslag. Publicerade papper, rapporter och resultat är bara luftslott.

Det är så man får magsår...
Du är en tragisk figur som bättre skulle höra hemma i konspirationsforumet. Du motsätter vetenskaplig information och vidhåller dina missförstånd om det så gäller vaccin eller hur sjukdomen utvecklar sig. När du sedan får belägg för att du har fel då är alla andra bluffmakare och konspirationsteoretiker.

Ta nu till det här som sägs om vaccinutvecklingen och vad vi har sagt om sjukdomsbilden. Jag avstår i fortsättning att anstränga mig för att föra ett samtal med dig faktiskt.
Citera
2020-07-28, 08:43
Medlem
Citat:
Det är för mig helt obegripligt att någon sätter sig och argumenterar EMOT mask. Det är lite som att gå runt och erbjuda folk lotter där högsta vinsten är en miljon kronor och där man vinner i 95% av fallen.
"Näej, jag vill nog inte ha en sådan där lott, det finns bara 95% chans att jag vinner"...
Din jämförelse med lotter är dom du själv nog till och med förstår pinsamt dålig runt 5% risk att bli smittad om man befinner sig i samma miljö som en smittad även med en bra mask är ju galet "dåliga" eller bra odds beroende på hur man ser på det hela.
Citera
2020-07-28, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nej, precis, de ska INTE bekosta den.

Det är just det jag invänder emot vad gäller Tegnells uttalande att - man kan frivilligt stanna hemma. Det gör ju gällande att detta gäller för alla? Det gör det ju inte, det gäller bara dem vars semester inte är slut vid hemkomsten? Annars MÅSTE man ta tjänstledigt eller förlänga sin semester och detvär ju inte möjligt i de flesta fall.
Det är inte en officiell rekommendation. Det var någon som frågade Tegnell och fiskade efter ett svar. Där andemeningen var ”vad ska man göra om man åker till ett land med smittspridning, och kommer hem, och själv anser sig behöva karantän”.

Ja, då får man sätta sig själv i karantän, på sin egen tid, på sin egen bekostnad.
Citera
2020-07-28, 08:51
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du är en tragisk figur som bättre skulle höra hemma i konspirationsforumet. Du motsätter vetenskaplig information och vidhåller dina missförstånd om det så gäller vaccin eller hur sjukdomen utvecklar sig. När du sedan får belägg för att du har fel då är alla andra bluffmakare och konspirationsteoretiker.
Ja där ser man hur olika man tänker. Det är DU som vägrar att erkänna vetenskaplig fakta. Jag drar den slutsatsen då uttryckligen och flera gånger vägrat att acceptera de rapporter som publiceras i ämnet.

Oxford-vaccinet är en alldeles fantastisk demonstration av ditt ohederliga tramsande. Att du inte klarar av att acceptera (kritisk granskning är alltid bra)de resultat som publiceras är en sak, men hur FAN fungerar din hjärna när du får det till att den som refererar till rapporten med orden "de har ett vaccin som uppenbarligen fungerar (när rapporten klart visar att den triggar en immunrespons i alla tre huvudsakliga områden)" istället menar "vaccinet är testat, godkänt och klart samt ger ett 100% skydd". Du kan inte vara klok i huvudet. Du behöver professionell hjälp.

Däremot tvingas jag ge dig lite cred för ditt sätt att försöka slippa undan ansvar för dina påhitt genom att ljuga, vantolka och tillskriva andra åsikter som de inte har eller givit uttryck för. Du rivstartade den här morgonen genom att bygga ihop en halmgubbe. Igen.

I min mening är du en av de minst hederliga och mest okunniga skribenterna här, du får gärna igga mig - ju förr jag blir av med ditt ohederliga och okunniga tramsande desto bättre.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-07-28 kl. 09:01.
Citera
2020-07-28, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Precis. Skulle vilja se en studie. Det skrevs om någon internationell rapport om döda vårdpersonal men hittar inte den nu. I Kina fick de eld i baken i december då vårdpersonalen som tog hand om ett gäng från Wuhan-torget insjuknade. Tror det var drygt 10 från personalen som var i kontakt med torgsäljare. Antar att personalen var vaccinerade mot vanlig influensa, och de insåg att de drabbats av något nytt.

Man skulle kunna börja dra slutsatser. Exempelvis om det skiljer sig mellan höga och låga virushalter i luften. Hjälper luftrenare? Kina köpte ett gäng sådana från Europa i alla fall men har inte sett någon rapport om läget blev bättre. Det finns redan teorier om att om man utsätts för höga virushalter riskerar man att få svårare sjukdom då kroppens försvarssystem inte klarar av att hålla undan.

Om virusmängden är viktig då kan även ansiktsmasker hjälpa då de minskar virusmängden man får och att man då får lindrigare sjukdom.

Man skulle även kunna resonera kring vilka i vårdpersonalen som klarat sig bra och vilka blivit sjuka på samma arbetsplatser. Har vissa bättre motståndskraft än andra? Varför? Underliggande sjukdomar?

Personligen kommer jag inte gå på körövningar eller fotbollsmatcher där folk sjunger och skriker, och därmed sprider smitta. Viruset kommer att styra oss många år. Folk har börjat anpassa sitt liv redan märker jag. Inga släktkalas på restauranger utan på landet där man kan hålla avstånd. Folk verkar inte vilja sälja sina villor och flytta in till stan, tomter går åt som smör i solsken. Begagnade bilar går åt också. Kan tänka mig att de som kan flyttar till villa eller radhus och skaffar bil. Golfklubbar har fått många nya medlemmar. Verkar som att en del försöker virussäkra sina liv.

Vårdpersonalen marinerades i viruset, så det kommer säkert studier framöver. Frågan om virusmängden har stötts och blötts länge, och visar det sig att sjukdomen är proportionell mot virusmängden, framstår Sveriges strategi som ännu mer missriktad.....

Intressanta synpunkter! Jag tror också att vi virusanpassar oss. Och ekonomin kommer obönhörligt att förvandlas.

De groteskt övervärderade storstäderna kommer att bli billigare, det kommer en andra grön våg, vi börjar leva mer introvert osv.

Så tror jag...
Citera
2020-07-28, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Notera att användaren äve kallar det för ett "förkylningsvirud" och att hysterin kring detta är "oslagbarder". Otroligt att det fortfarande finns folk som tycker så.

Faktiskt helt otroligt.
Inte alls eftersom det är ett förkylningsvirus och paniken är ju sanslös sett till dess verkan

Sen vore det bra om du åtminstone stavade det du citerar från mig korrekt och hur var det nu med vad du själv tidigare påstod nämligen att enormt många fler skulle ha dött av C19 i Sverige vid det här laget än vad som verkligen skett?
Citera
2020-07-28, 08:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Brus i antalet inlagda är inget tecken på att det vänt uppåt. Förstår att man blir orolig när man inte klarar av att tolka grafer logiskt.

Vad anser du vara tecken på att det vänt uppåt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in