2020-07-29, 22:25
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
https://www.folkhalsomyndigheten.se/...ovidrapporten/

" Antalet tester minskade med ca 15 procent vecka 29 jämfört med föregående vecka. Testkapaciteten är god och minskningen antas bero på att färre personer kontaktar vården för provtagning samt att färre vård- och omsorgspersonal testas under semesterperioden."

Om man inte har symtom finns väl ingen anledning att testa sig? Mycket gott tecken.
Citera
2020-07-29, 22:28
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
jag trodde du hängt med i matchen och läst dom papper som kommit ut, det där var ju bara en sak för att förklara vad orsaken kan vara

du verkar inte intresserad av att förstå men är du det så finns allt tillgängligt för dig bara du orkar söka
Jag förstår det här väldigt bra, skulle jag säga. Jag är dessutom grymt insatt.
Antagligen är det anledningen till att jag ifrågasätter varför du refererar till ett papper som handlar om något helt annat.

Jag skulle instinktivt gissa att du är helt outbildad samt inte klarar av att förstå engelska. Kombinerat med att du är ett levande exempel på vad man kallar ASK (Anomalous State of Knowledge).

Du är helt enkelt så urbota dum att du inte ens begriper vad du skall söka efter när du googlar.

Känner du till begreppet "dumblock"...?
Du får googla på det också.
Hej då.
Citera
2020-07-29, 22:30
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag förstår det här väldigt bra, skulle jag säga. Jag är dessutom grymt insatt.
Antagligen är det anledningen till att jag ifrågasätter varför du refererar till ett papper som handlar om något helt annat.

Jag skulle instinktivt gissa att du är helt outbildad samt inte klarar av att förstå engelska. Kombinerat med att du är ett levande exempel på vad man kallar ASK (Anomalous State of Knowledge).

Du är helt enkelt så urbota dum att du inte ens begriper vad du skall söka efter när du googlar.

Känner du till begreppet "dumblock"...?
Du får googla på det också.
Hej då.

men vad tror du om det här med 5G då, kan det vara en bidragande orsak till ADE?
Citera
2020-07-29, 22:31
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Handhygien har vi alltid ägnat oss åt, för att undvika att sprida sjukdom.

Jag, i alla fall.
Du förlåta mig att jag lägger mig i. Men det mesta som FoHM kommer med är inte belagt med vetenskapliga studier utan bygger på bedömningar. Att Tegenell seger att de bara vill införa rekomendationer som vetenskapligt går att bevisa är bara ett passande argument som låter bra.

Ett ex. från i måndags.
”– Vår bedömning är att resandet inte är motorn i det här, säger han. ”
Alltså ett beslut fattat på en bedömning och inte vetenskapligt bevisat genom studier.

https://omni.se/tegnell-om-andra-smi...erige/a/GGo5nx
Citera
2020-07-29, 22:32
Medlem
Citat:
Handhygien har vi alltid ägnat oss åt, för att undvika att sprida sjukdom.

Jag, i alla fall.

Ja det er meget muligt, og det er også muligt at det har gavnlige konsekvenser, men det er der ikke bevis for i form af undersøgelser af effekten på befolkningsniveau.

Det er sådanne undersøgelser på befolkningsniveau som opstilles som forudsætning for at kunne anbefale brug af munbinn, og med sådan en forudsætning kan anbefaling af munbinn selvfølgeligt ikke ske, og derfor er forudsætningen ideologisk bestemt og ikke videnskabeligt bestemt.
Citera
2020-07-29, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Du förlåta mig att jag lägger mig i. Men det mesta som FoHM kommer med är inte belagt med vetenskapliga studier utan bygger på bedömningar. Att Tegenell seger att de bara vill införa rekomendationer som vetenskapligt går att bevisa är bara ett passande argument som låter bra.

Ett ex. från i måndags.
Alltså ett beslut fattat på en bedömning och inte vetenskapligt bevisat genom studier.

Ja precis, och då passar det bra att utgå från deras egna "bedömningar".
Citera
2020-07-29, 22:41
Medlem
Citat:
Vad är det som funkar bra i det vi gör nu?
De stängda skolor och arbetsplatserna?
Du vet de kommer inte vara stängda så länge till. När de öppnar skulle det vara bra med en slags plan för att inte få en ökning av smittan igen. Eller tycker du att vi ska fortsätta att hålla skolor och arbetsplatser stängda? Jag tror inte Tegnell är med på den. Om vi ska ha ett öppet samhälle med öppna skolor och arbetsplatser måste vi finna ett sätt som det är möjligt på.
Sjukvårds personalen har fått sin behövliga vila men de kommer inte orka hålla på som i våras hur länge som helst., i all fall inte till nästa sommar då vi stänger skolorna igen. Det blir vinter vi umgås mer inomhus igen, hur har vi tänkt och klara detta.

Vi planerar inget för hösten, det enda vi gör är att göra om samma misstag som vi gjorde under sportlovet. Låta hemvändande smittade turister ta taxi hem och sedan släppa deras smittade barn i skolorna och låta de själva gå smittade till jobben efter ha tagit spårvagnen dit.

Om vi tvingar på dem ett munskydd kanske både vi och taxi chaufförerna klarar oss.
Att smittotrycket ökar i höst, det är ett problem som alla länder på norra halvklotet har gemensamt. Det har inget med strategi att göra. Så den frågan kan du ställa till alla andra länder likväl.

Det som funkar för Sverige är att våra kurvor sjunker, trots att vi har få restriktioner. Det är bara en tidsfråga innan Tyskland har gått om Sverige i new cases/day (per capita). Och då lever vi ganska normalt, samtidigt som Tyskland slåss med näbbar och klor för att det inte ska explodera.

Den immunitet vi har samlat på oss räcker såklart inte för att slippa corona, men den gör så att smittspridningen går långsamt, utan att det behövs någon direkt åtgärd.
Citera
2020-07-29, 22:44
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Risken är du får robotsvaret ”om man är sjuk ska man stanna hemma”... Jag har hittills inte sett ett enda gott argument för att avstå munskydd men jag är beredd att lyssna om ett sådant dyker upp.
Det luriga är att vi vet att man smittar även före symptom.

Med osäkerheten om andra är smittspridare använder jag inte buss, taxi, spårvagn, tunnelbana, tåg, flyg eller åker bil med andra än familjemedlemmar.

Åker enbart egen bil, cykel eller går.

Nej jag har inte använt munskydd ännu. Hittills klarat social distans.
Jobbarkompisar och jag själv god social distans.

Men till frågan hur gör man annars?
Munskydd får enbart massa skit om att de inte fungerar.
Vem ska man tro på?
Citera
2020-07-29, 22:45
Avslutad
Citat:

Ett ex. från i måndags.

Ja, om man inte har någon vetenskaplig studie att gå till måste man ju göra en egen bedömning. Hur skulle man annars göra?
Citera
2020-07-29, 22:49
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Eftersom siffrorna är på väg åt rätt håll utan munskydd ser jag inte behovet av att tvinga människor att göra något de inte vill. Inte heller våra grannländer har något tvång, vilket också talar emot ett tvång i Sverige.

Till detta kommer svårigheten att avgöra vad som i rättslig mening är ett munskydd och vilka sanktioner som kan riktas mot den som inte bär munskydd (eller fel sorts munskydd, eller på fel sätt osv.) Jag misstänker att det kommer att kunna bli dispyter om munskydd som butiker och kollektivtrafiken kan ha svårigheter att hantera. (Räcker det exempelvis med flor eller mesh?? Vad gör man med den som har ett munskydd men inte vill täcka näsan, eller bara har det över hakan?)

Slutligen tycker jag rent allmänt att det borde gå att ordna detta på frivillig väg utan statlig inblandning (är ingen anhängare till överdriven byråkrati). En lokal matvaruhandlare kunde t.ex. på försök kräva munskydd vissa tider. Om det finns en stor efterfrågan på den sortens shopping kommer det att visa sig och försöket utvidgas till fler tider. Detsamma kan kanske ordnas i kollektivtrafiken med särskilda turer för munskyddsivrare. På så sätt kan flera gruppers behov tillfredsställas på samma gång.

Visst förstår jag att syftet hos munskyddsivrarna är att alla ska underkasta sig ett maskeringstvång för att ge det full effekt. Jag anser mig emellertid också ha rätt att inte klä mig på det sätt staten påbjuder, även om jag inser att vissa normer måste följas (man har inte rätt att gå naken eller bära hakkors i det offentliga rummet t.ex.). Om läget skulle försämras är jag dock beredd att ändra min ståndpunkt beträffande munskydd.

Skulle du idag åka buss, taxi, tåg mm där ingen använder något skydd för smittspridning?
Jag gör det inte.
Jag åker enbart egen bil, cykel eller går.

Nej jag är inte förespråkare för munskydd utan förespråkare för att inte få smittspridning, så hur gör man annars om man inte kan åka egen bil, cykel eller gå?

Chansar att det går bra?
Citera
2020-07-29, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Betyder det att du är emot att FHM rekommenderar användandet av munskydd där avstånd inte kan hållas?
Varför i så fall?
På den punkten tycker jag vi bör följa våra grannländer och jag hoppas att FHM inte ger en sådan rekommendation, om inte läget försämras. Däremot har jag inget som helst problem med att andra använder munskydd, det kanske jag bör understryka. Tycker att uttalanden (oklart om det var Tegnell eller FHM som gjorde dem) om att den som känner oro såklart kan använda munskydd för att bli lugnare är befogade. Men, som sagt, ingen rekommendation från myndigheten, vilket är min åsikt.
Citera
2020-07-29, 22:50
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Att smittotrycket ökar i höst, det är ett problem som alla länder på norra halvklotet har gemensamt. Det har inget med strategi att göra. Så den frågan kan du ställa till alla andra länder likväl.

Det som funkar för Sverige är att våra kurvor sjunker, trots att vi har få restriktioner. Det är bara en tidsfråga innan Tyskland har gått om Sverige i new cases/day (per capita). Och då lever vi ganska normalt, samtidigt som Tyskland slåss med näbbar och klor för att det inte ska explodera.

Den immunitet vi har samlat på oss räcker såklart inte för att slippa corona, men den gör så att smittspridningen går långsamt, utan att det behövs någon direkt åtgärd.
Och att skolorna är stängda och folk är arbetslediga, det spelar roll eller det spelar ingen roll, vad tror du?

Du skriver om immunitet, tror du att det spelar större roll en stängda skolor?

Tyskland har 10 gånger större befolkningstäthet en Sverige, jag tror att det inverkar mer en den immuniteten som kan finnas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in