2020-07-29, 20:32
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frederica
Om du inte har läst utredningen med förhör och polisens tel.samtal med LP så förstår inte jag varför du diskuterar hennes iaktagelser, vittnesmål och trovärdighet överhuvudtaget...?

Jag har givetvis sett en del av det som polisen fick ur henne. Det jag inte har sett är den process du beskriver, dvs hur polisen ”så småningom verkar ha övertygat henne om att CP är trolig GM”. Det är väl ungefär vad jag tror också, även om jag inte sett det dokuenterat.

Om jag har fattat det rätt är Lisbeths allra tidigaste vittnesmål så pass vaga att de kan passa in på lite av varje.

I övrigt har jag inga problem med din historieskrivning, inklusive att ”hon gått i fällan och i sitt vittnesmål varit mera säker på CP än hon egentligen var”.
Citera
2020-07-29, 21:30
Medlem
Finns absolut indicier som är graverande för CA, men blir betydelselöst om det inte går att koppla honom till mordplatsen. I så fall lika mycket spekulation som kring SE.
Citera
2020-07-29, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Finns absolut indicier som är graverande för CA, men blir betydelselöst om det inte går att koppla honom till mordplatsen. I så fall lika mycket spekulation som kring SE.

Förutom att LP faktiskt har beskrivit mördaren med signalement som stämmer på CA och därmed kopplar honom till mordplatsen. Men intressant att det viktigaste vittnet dvs LP behandlades av utredarna på ett sätt som sedan saboterade hennes trovärdighet som vittne.
Känns som.att man under årens lopp har gjort allt för att slippa hämta CA till vittneskonfrontation. Där skulle förmodligen alla som såg honom i närheten av paret Palme eller mordplats känt igen honom eftersom han hade det speciella utseendet.

Med tanke på alla resurser som lades ner i utredningarna är det knappast troligt att CA skulle haft så mycket ren tur att gång på gång lyckas komma undan, trots att det vara så mycket som talade emot honom och med tanke på att han faktiskt ljög vid förhör.

Så varför kom han undan? Ja, för att man inte ville ha honom som GM.
Senast redigerad av Frederica 2020-07-29 kl. 23:20.
Citera
2020-07-29, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24

Att peka ut SE som GM är inte spekulationer utan vilseledande information fr utredarna under presskonferansen.
Eftersom de mycket väl visste att utredningsmaterial i alla de avseenden som gällde SE :s roll på mordplatsen, faktiskt bevisade motsatsen, dvs att han var ett vittne och att det han såg och beskrev om händelseförloppet bekräftades av andra vittnen.
Så varför ville man peka ut honom trots att man visste bättre? Well, varför inte. Man förstod att den stora allmänheten inte kommer att läsa utredningsmaterial, så det går bra att implementera falsk antagande om SE som GM både i människors medvetenhet och i historieböcker. Och samtidigt tysta ner misstankar om poliskompisen CA som GM.
Få utåtsett snygg avslut på det hela.
Senast redigerad av Frederica 2020-07-29 kl. 23:19.
Citera
2020-07-29, 23:19
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Förutom att LP faktiskt har beskrivit mördaren med signalement som stämmer på CA och därmed kopplar honom till mordplatsen.

Men att "stämma på CA" är ju inte samma sak som att "knyta honom till mordplatsen".

Om nu Lisbeths beskrivning stämmer på CA är ju en sak, men att knyta honom till mordplatsen betyder ju att signalementet också ska utesluta andra potentiella gärningsmän.

Ett signalement som innebär att mördaren är man och bär ytterplagg stämmer på CA, men också på i princip alla andra kandidater. Inte ens om man preciserar "ytterplagg" till "mörk rock" kommer man mycket längre.
Citera
2020-07-29, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Men att "stämma på CA" är ju inte samma sak som att "knyta honom till mordplatsen".

Om nu Lisbeths beskrivning stämmer på CA är ju en sak, men att knyta honom till mordplatsen betyder ju att signalementet också ska utesluta andra potentiella gärningsmän.

Ett signalement som innebär att mördaren är man och bär ytterplagg stämmer på CA, men också på i princip alla andra kandidater. Inte ens om man preciserar "ytterplagg" till "mörk rock" kommer man mycket längre.

De signalement som både LP och andra vittnen lämnade utesluter misstänkta som absolut inte passar på signalement och gör det lättare att gallra fram de som passar. Och i den gruppen hittar man GM. Signalement i sig kanske inte räcker att fälla utan andra bevis men utgör väldigt bra verktyg som polisen kan använda i sig av i sitt arbete, om man vill.

När det gäller fantombilden som man tidigt gick ut med, den stämde inte på LP: s uppfattning om mördarens utseendet. Fantombilden beskrev en man med smalt ansikte, gärna med sydländskt utseende. Det framgår av handlingar att LP hade ringt till palmegruppen så fort hon hade sett den publicerade fantombilden och varit upprörd över att det inte stämde överens med mördarens utseende. Så LP fick inte se fantombilden före publicering. Vilket också är mycket intressant, för i det skedet var LP att betrakta som högst trovärdigt vittne.
Senast redigerad av Frederica 2020-07-30 kl. 00:18.
Citera
2020-07-30, 00:09
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
De signalement som både LP och andra vittnen lämnade utesluter misstänkta som absolut inte passar på signalement och gör det lättare att gallra fram de som passar

Jodå. men det är inte så att dessa signalement gallrar ut 80-90% av alla som rörde sig i Stockholm den olycksaliga dagen. De gallrar ut kvinnor och barn, och en och annan man. Men inte på långt när tillräckligt för ditt”kopplar honom till mordplatsen”.
Citera
2020-07-30, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Jodå. men det är inte så att dessa signalement gallrar ut 80-90% av alla som rörde sig i Stockholm den olycksaliga dagen. De gallrar ut kvinnor och barn, och en och annan man. Men inte på långt när tillräckligt för ditt”kopplar honom till mordplatsen”.

Man kopplar en person med det utseendet, med de signlement till mordplatsen. Vem den personen är, ägde han vapen som kan vara mordvapnet, hade han alibi eller ej, det är polisens uppgift att ta fram, inte vittnens.
Min påäng är att LP och även andra vittnen har lämnat signalement som stämmer på en person med CA:s utseende. Att polisen inte gjorde sitt jobb för att koppla ihop bilden med CA:s identitet och därmed koppla honom och hans vapen till mordplatsen är högst anmärkningsvärt.
Citera
2020-07-30, 00:48
Medlem
Intressanta synpunkter att " MAN " inte vill ha den och den som GM
Då är man inne på frågan vem är man ...
Jag vill minnas att det var så att det fanns experter på mord spaningsmord erfarna killar ..men jag vill minnas att dessa kopplades bort fick inte jobba så som praxis erfarenhet och kompetens föreskriver
Man minns också presskonferensen då Åklagaren som var förundersökningsledare fick frågan om han var överens med Polisen om åtgärderna.

https://gunnarwall.wordpress.com/2018/04/02/raden-av-poliser-och-aklagare-som-brant-vingarna-i-palmeutredningen/

Två Palmeåklagare, K G Svensson och Claes Zeime, slutade i utredningen sedan de haft svåra konflikter just med Holmér.

Auktoritetshierakin är satt ur spel när Polisen ordnar med att Åklagarna får sparken + Att åklagaren är den som skall spurta in i Rättssalen och leda saker i bevis ..
Om Holmer är ett klantarschel som försöker få dit PKK .så kan det ligga i sakens Natur Att Åklagaren ser korkad ut som nu Pettersson senast . Han har inget och kan då inget bevisa

Hur går det till När Holmer sparkar Åklagarna ??? -- Jaaeeh det måste vara Regeringskansliet ---Politisk styrning det behövs en Politisk Kommissarie ... Som städar under skandalerna
Det kan ha varit så att partiet inte kunde låta Polisen sköta denna utredningen med den sakliga opartiskhet. Som är förskriven och jag tror de Erfarna Mordutredarna hade klarat.
Utan ut med dom som kan jobbet i avbytarbåset . In med en Fikus och annat folk som kan ha klena skallar och inte kan jobbet. Partiorder.
Då går det åt h..e också så är det i alla yrken .. Erfarna killar firmans " Bästa Man " eller lärlingen .Det blir ett annat utfall. Resultat.

Palme kan man säga mycket om men ordet " Hederlig " har jag aldrig sett använts om Honom .Han blåljög tydligen i Geijer affären. Han har säkert spelat under täcket med alla möjliga konstiga " Neger Kungar " en del ansåg att han sålde ut Sverige till Ryssarna ; Jänkarna hörde " Dessa satans Mördare ".

Så kön om de som kunde tänkas var förbannade var nog inte kort. EN kö som en hederlig Brottsutredare hade vaskat fram - Framför allt och det var väl det sossarna var rädda för... ..FU ledaren han röstar ju med Högern .Vaskar han fram alla skandalerna det är en " Dealbreaker " S borta från grötfaten ..Kan inte göra ett piss åt det om den sakliga Opartiskheten utan Politruken får råda. Då vaskas byken kanske i Riktiga FÖRHÖR.
Dagens Nyheter första sidan typ Nu skall dom få för skadeståndet i Undersökande Journalistik Payback is a Bitch
Även aspekter som förhållanden med främmande makt.

Så i den kontexten kan man se Lisbeth och Mårtens " Vindflöjel " utsagor Polisen dom snackar med är en Partiarbetare dom är själva nära rörelsen -- " Varför Käfta emot " the bigger Picture
Sannolikt så att dom är Coachade i olika grad. Varför skulle dom inte vara det.???

Säg då att partiet har tagit över satt Kompetensen på avbytare bänken Sparkar åklagare oftare en Holmer bytte kalsingar Det får man inga kompisar på

Skall man sedan då givet " Kårandan " lyfta luren få ngn att reda ut Polisen + konstiga Pistolskytteklubbar med killar som kanske inte alla röstar med vänstern..

Dom kanske inte säger så men det är så i alla fall
" Vaee hh.. ??? Reda ut snuten ?? Är det så du säger ,,????
Att den snuten som ni inte låter sköta brottsutredningen mordet nu har förtroendet att utreda kollegor
sig själva Fattar jag det rätt --- ?? Nej nej kom inte med den skiten
har ni tagit över så har ni tagit över skicka dit Fikusen det
får han ju taga. Är vi för dumma i första varvet på Karusellen så är vi inte smartare på andra varvet
Dra åt h..e .. Dumme jä..l

Kan tänka mig att en del satt rätt nöjda på Polisen och Åklagarna .. Vi har ju killar men dom sitter i Avbytare båset
Åklagarna blir sparkade när dom försöker göra ngt Titta inte på oss vi kan inte få igenom våran expertis då tar vi ej heller emot " Svarte Petter det blir ju den som kör detta rejset. Att det är ett Pucko det är ju inte vårt fel
Vi lyder order Är det Böga jä..ln som kan detta vad kan vi göra ?? titta inte på oss.

Så summa summarum har partiet sett till att deras stinkande byk inte hamnar på DN s första sida
Polisen har sett till att deras stinkande byk inte hamnat på DN .s första sida Nässen osv osv

Då är det många som gärna vill ha den ensamme missbrukaren ensamme Stollen. Det är ju bättre än om det är främmande makt eller grupper i Sverige.

Så om ett pucko har ett kass ( riggat ) underlag om en som är snövit Oskyldig ..Smäller det framför Åklagaren -ROPAR In med den --Det blir ju som tur är inte lätt.

Vad har detta med CA att göra ? jag tänker att om han är med ute till höger så kan han hamna i " utredningsskugga "
Därför är det intressant med Offentlighet ..
Citera
2020-07-30, 01:51
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Förutom att LP faktiskt har beskrivit mördaren med signalement som stämmer på CA och därmed kopplar honom till mordplatsen. Men intressant att det viktigaste vittnet dvs LP behandlades av utredarna på ett sätt som sedan saboterade hennes trovärdighet som vittne.
Känns som.att man under årens lopp har gjort allt för att slippa hämta CA till vittneskonfrontation. Där skulle förmodligen alla som såg honom i närheten av paret Palme eller mordplats känt igen honom eftersom han hade det speciella utseendet.

Med tanke på alla resurser som lades ner i utredningarna är det knappast troligt att CA skulle haft så mycket ren tur att gång på gång lyckas komma undan, trots att det vara så mycket som talade emot honom och med tanke på att han faktiskt ljög vid förhör.

Att man inte gick in djupare på CA med fler förhör är beklagligt, men iom. att det gått 8 år så hade det funnits oceaner av tid för CA att göra sig av med vapnet och ev. kulor, det enda som skulle kunna koppla honom till mordet.

En stor stoppkloss har varit andra spår som kom in i utredningen 1994, främst då vittnet "Alf" en mytoman som hävdade att han bevittnade mordet, samt Sydafrikaspåret.
För att inte tala om Sven Aner och andra privatspanare som upptagit flertalet palmeutredare med att begära utlämnande av diverse dokument.

Att be vittnena komma till en vittneskonfrontation 1994 hade varit intressant, men eftersom de flesta av de viktigaste vittnena (Lisbet,Mårten,Flygledaren,Leif Ljungqvist mdfl.) inför Tingsrätten 1988 redan pekat ut CP som mördaren så kan de inte delta i en ny konfrontation, deras vittnesmål var juridiskt sett redan bränt.
Senast redigerad av kato85 2020-07-30 kl. 02:11.
Citera
2020-07-30, 05:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Beror som sagt på vad man kräver av en lösning. Om CA var GM, finns en inte helt orealistisk möjlighet i form av brodern, som jag tror känner till hur det förhåller sig. Han är inte så gammal och lättar kanske på förlåten vad tiden lider. Det kräver att en lämplig och uthållig journalist (eller någon annan) lyckas etablera ett förtroende.

Ja jo. En lösning i betydelsen en trovärdig lösning som går att verifiera. Jag menar, hur många är det som erkänt mordet hitintills? 139 eller något sådant...? CP blev dömd för det, SE utpekad för det... Hur många tusen som blivit lite lagom luddigt misstänkta och tipsade till polisen...? VG, PKK, Stay Behind, Sydafrikanska agenter, högerextrema poliser osv osv osv i en halv oändlighet....................

Folk som håller på CA verkar hoppas på något slags revolutionerande mirakel av typen att revolvern ligger helt intakt, inoljad och fin och oskjuten sedan 1986, med kvarvarande matchande ammo på vinden i CA´s gamla stuga eller en signerad bekännelse som brodern ruvat på i alla dessa år.
Osannolikt, för att uttrycka sig diplomatiskt...
Skulle CA och brodern vara så tajta att CA erkänner mordet? Skulle brodern isf tiga om den saken, den största och mest diskuterade frågan i Sveriges historia? CA och föräldrarna har ändå varit döda länge vid det här laget. För att inte tala om 50 miljoner i belöning. Och då tillbaks till grunddiskussionen, går det att verifiera? Om CA´s bror skulle säga "Ja, min bror sköt Palme." Se´n då? För att andra än de mest inbitna CA-fanatikerna ska tro på det så måste det i princip finnas en jävligt detaljerad och korrekt historia som redogör för hur det gått till.

Själv börjar jag mer och mer fjärma mig från CA som GM. Det är ett gäng detaljer som inte stämmer. Det jag hänger upp mig på mest är bristen på motiv. OK att CA kanske inte levde ett lyckligt och välanpassat liv. Men därifrån och till att mörda statsministern? Ett sanslöst långt steg.
Då kan jag börja argumentera emot mig själv och konstatera att Mihaljo Mihaljovic bevisligen gjorde något liknande... Men var verkligen CA lika tungt psykiskt störd som Mihaljovic?

"Ja men höjningen av aktieskatten dagen före då!" som folk brukar antyda som huvudmotiv. Ja, bu fucking hu... Skatten höjdes från EN procent till TVÅ procent... CA kommenterar själv saken i polisförhör: "Det var en förarglig belastning men betydde inget avgörande."...

Då är vi inne på "Palmehatet" och sak nummer två som stör mig. Har han verkligen skjutit på TV:n för att Palme var i bild? Skulle mycket väl kunna vara en skröna. Klämmer man av en Magnumrevolver inomhus i en vanlig lägenhet man bor i mitt i stan är man rubbad. Ja, man är skvatt galen på mexikansk bandit-nivå... CA borde som van skytt och vapenintresserad vara fullt medveten om risker med rikoschetter och att ett dylikt skott skulle kunna förstöra mycket i sin väg. För att inte tala om risken att bli av med licensen och åtal för allmänfarligt beteende och grov vårdslöshet o d...
Det är också i högsta grad oklart var historien kommer ifrån. Runt underliga typer som CA florerar alltid konstiga påståenden och bisarra historier med varierande grad av sanningshalt.
Han själv dementerar det hela och förklarar det med vådaskott. Och vi är återigen tillbaka på frågan om CA bara var knepig eller skvatt galen.

Se`n ÄR turerna kring CA´s revolver minst sagt märkliga. Och varför han påstår sig ligga till sängs med flunsa veckan före och efter mordet när brodern säger att de hjälpts åt att sätta upp speglar i dagarna kring den 28:de kan man ju fråga sig... Men därifrån till att bevisa att det skulle ha varit CA som sköt är nog i praktiken omöjligt efter alla dessa år.
Citera
2020-07-30, 06:48
Medlem
Citat:

Jag tycker att ditt resonemang har många poänger men svagheten kvarstår att han inte kan kopplas till mordplatsen. I min värld är signalementet inte glasklart CA utan det kan stämma på flertalet personer. CP har vissa likheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in