2020-07-28, 15:31
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Väldigt många pluggar distans för de har ingen utbildning på sin ort, kan inte flytta, har familj o.s.v. Finns massvis av kurser som folk läser på distans medans de jobbar o.s.v. dock inte heltid. En del pluggar distans för de bor i utlandet o.s.v.

Som sagt det finns en rad olika orsaker till varför man väljer plugga distans vilket är ju kanon i Sverige då det är helt gratis att läsa kurser.
Off topic men
Är det lagligt att plugga på universitet i Sverige fast man bor utomlands? Man måste väl vara folkbokförd i Sverige för att få studera gratis?
Citera
2020-07-28, 15:43
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Off topic men
Är det lagligt att plugga på universitet i Sverige fast man bor utomlands? Man måste väl vara folkbokförd i Sverige för att få studera gratis?
Du behöver inte betala studieavgifter om du är svensk medborgare.
Citera
2020-07-28, 17:56
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awesome5
Du behöver inte betala studieavgifter om du är svensk medborgare.
Även om man skrivit ut sig från Sverige?
Citera
2020-07-28, 18:07
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Även om man skrivit ut sig från Sverige?
Ja precis. Om du är svensk medborgare så behöver du inte betala. Om du redan fått en aktiveringskod till antagning.se så borde det inte vara några problem överhuvudtaget, om det nu är en kurs som läses helt och hållet på distans. Vet vissa som gjort något liknande, läste kurser på distans men bodde utomlands.

https://antagning.se/sv/fragor-och-kontakt/#humany-antagningen=/853/jag-bor-utomlands-och-aer-inte-folkbokfoerd-i-sverige-hur-far-jag-da-min-aktiveringskod/
Om du inte har använt antagning.se innan (och därmed inte har någon aktiveringskod) så kan du bara kontakta antagning.se.
Citera
2020-07-28, 19:32
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awesome5
Ja precis. Om du är svensk medborgare så behöver du inte betala. Om du redan fått en aktiveringskod till antagning.se så borde det inte vara några problem överhuvudtaget, om det nu är en kurs som läses helt och hållet på distans. Vet vissa som gjort något liknande, läste kurser på distans men bodde utomlands.

https://antagning.se/sv/fragor-och-kontakt/#humany-antagningen=/853/jag-bor-utomlands-och-aer-inte-folkbokfoerd-i-sverige-hur-far-jag-da-min-aktiveringskod/
Om du inte har använt antagning.se innan (och därmed inte har någon aktiveringskod) så kan du bara kontakta antagning.se.
Okej. Bor ej utomlands. Hade bara för mig att man inte kan vara bosatt utomlands permanent samtidigt som man studerar på svenska universitet
Citera
2020-07-28, 20:02
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Okej. Bor ej utomlands. Hade bara för mig att man inte kan vara bosatt utomlands permanent samtidigt som man studerar på svenska universitet
Jaha. De jag känner till bodde utomlands, men de skulle ju faktiskt fortfarande kunna vara folkbokförda i Sverige.
Citera
2020-07-29, 19:07
  #31
Medlem
Distansundervisning är säkert likvärdigt med att sitta i stora salar där alla äter, snörvlar och hostar konstant... Det enda som jag hade saknat hade nog varit att diskutera och lösa problem med kurskamraterna men det kan de ju kompensera för genom att köra flera seminarier med gruppuppgifter och dylikt.
Citera
2020-07-29, 19:30
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JMV
Distansundervisning är säkert likvärdigt med att sitta i stora salar där alla äter, snörvlar och hostar konstant... Det enda som jag hade saknat hade nog varit att diskutera och lösa problem med kurskamraterna men det kan de ju kompensera för genom att köra flera seminarier med gruppuppgifter och dylikt.
Eller Skype samtal
Citera
2020-07-29, 20:22
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Eller Skype samtal

Yes! Med all den teknik vi har nu skulle det förvåna mig om en bra utformad distansutbildning höll mycket lägre nivå än en på plats. En nackdel när utbildning hålls på plats är att missar man en föreläsning/övning kan det vara kört och man måste jaga anteckningar och liknande om den inte är inspelad. På distans spelas vanligtvis allting in och är åtkomligt alla tider på dygnet. Att bredda kontaktnätverket blir nog lättare dock om man går utbildningen på plats.
Citera
2020-07-29, 21:07
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JMV
Yes! Med all den teknik vi har nu skulle det förvåna mig om en bra utformad distansutbildning höll mycket lägre nivå än en på plats. En nackdel när utbildning hålls på plats är att missar man en föreläsning/övning kan det vara kört och man måste jaga anteckningar och liknande om den inte är inspelad. På distans spelas vanligtvis allting in och är åtkomligt alla tider på dygnet. Att bredda kontaktnätverket blir nog lättare dock om man går utbildningen på plats.
Håller med om detta.
Fördelen med undervisning på distans är att allt spelades in. Skönt att kunna gå tillbaka och inte känna att man missat något.

Hoppas att universitet/högskolor tar hänsyn till det. Värdelöst att behöva åka in till universitetet för en föreläsning på 2h, speciellt om man bor längre bort och det kanske tar ca 1h att ta sig dit.
Citera
2020-07-30, 15:30
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Okej. Bor ej utomlands. Hade bara för mig att man inte kan vara bosatt utomlands permanent samtidigt som man studerar på svenska universitet

Som någon sa tidigare så handlar det om medborgarskap, ej vart du är folkbokförd. Så ja, du kan vara bosatt (inklusive folkbokförd) utomlands och fortfarande studera gratis på universitet/högskola i Sverige. Däremot så kan du exempelvis inte göra kurser via Komvux då detta sker via din hemkommun i Sverige, och är du då inte folkbokförd i Sverige så har du ingen hemkommun.
Citera
2020-07-30, 16:08
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leciel
Som någon sa tidigare så handlar det om medborgarskap, ej vart du är folkbokförd. Så ja, du kan vara bosatt (inklusive folkbokförd) utomlands och fortfarande studera gratis på universitet/högskola i Sverige. Däremot så kan du exempelvis inte göra kurser via Komvux då detta sker via din hemkommun i Sverige, och är du då inte folkbokförd i Sverige så har du ingen hemkommun.
Perfekt ju. Om jag nu kommer flytta utomlands efter Corona
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in