2020-07-29, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
NEJ, ingen är säker!

Då får du nog isolera sig hemma. Att åka bil är en risk, att röra sig över huvud taget är en risk. Stanna hemma så blir du svag och otränad, det är också en risk. Så svårt det här.
Citera
2020-07-29, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
NEJ, ingen är säker!
Bara veklingar som drabbas.
Naturens sätt att rensa lite.
Citera
2020-07-29, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Absolut, samtidigt kan man ta det säkra före det osäkra och försöka bryta alla tänkbara smittkedjor. Det kan inte skada medan man göra djupare studier. Problemet är här och nu, det är väl bara att ändra taktik om munskydden visar sig vara dödsfällor? Jag har inga problem med att ändra mig om det visar sig att jag har tokfel.
Jag tror inte munskydd är dödsfällor. Men jag tror det skulle bli svårt att återgå till enbart social distansering, och få lika bra efterlevnad som nu. Vi har något som fungerar bra för oss, just nu, och det ska man inte bränna för att experimentera med något nytt. Det borde vara möjligt för andra länder att göra de studierna, så kan vi ta lärdom därifrån. Men då måste studierna vara bra, där man kan observera effekten på populationsnivå. Vi har redan dragit vårt strå för att testa alternativa coronastrategier.
Citera
2020-07-29, 16:51
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tror däremot att munskydd i Sverige skulle ha motsatt effekt, i dagsläget. Det skulle bara göra människor mer oroliga.
Vi har olika åsikter om den saken. Den som fortfarande inte fattat allvaret med denna pandemi är nog tyvärr bortom all räddning, dessa Aftonbladet-zombies...
Citera
2020-07-29, 16:59
Medlem
Citat:
Där tycker nog folk olika. Jag tycker i alla fall inte att man ska införa förhållningsregler på samhällsnivå utan vetenskaplig evidens. Och att göra det nu, när det vi gör idag redan funkar bra, är ju helt uteslutet.

I grunden tycker jag det var korrekt av Sverige att inte stänga ner och istället lyfta fram generella rekommendationer, man förlitade sig i något avseende på att folks allmänna vett och hälsomedvetenhet skulle göra sitt. Inte lockdowns, isolering, tvång och automatvapen. Rådgivaren Johan Gissecke brukade uttrycka detta när han var på tapeten en gång i tiden.
Men att i detta läge nu, och istället dumförklara svensken när det kommer till användningen av munskydd går helt stick i stäv med detta mantra.
Det är rätt tydligt att gått prestige i munskyddsfrågan i Sverige vilket är extremt synd då åtgärden är EXTREMT enkel. Anställ några arbetslösa stackare som delar skiten i kollektivtrafiken. DONE.
Citera
2020-07-29, 17:04
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Logikfel.

I en grupp som uppnått en medelålder på 82,6 blir medellivslängden i vanliga fall givetvis mycket högre än 83,1.

Självfallet får man ett högre medelvärde om man exkluderar alla under 82 år men då är det inte längre statistik då är det manipulation av indata.
Citera
2020-07-29, 17:05
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Jag tror inte munskydd är dödsfällor. Men jag tror det skulle bli svårt att återgå till enbart social distansering, och få lika bra efterlevnad som nu. Vi har något som fungerar bra för oss, just nu, och det ska man inte bränna för att experimentera med något nytt. Det borde vara möjligt för andra länder att göra de studierna, så kan vi ta lärdom därifrån. Men då måste studierna vara bra, där man kan observera effekten på populationsnivå. Vi har redan dragit vårt strå för att testa alternativa coronastrategier.

Jaså, nu ska vi vänta på att andra länder gör studier som vi kan dra nytta av. De andra länderna väntar fortfarande på att Sverige ska bidra med erfarenheterna av att låta förskolor och grundskolor vara öppna - när alla andra stängde ner.

https://www.sciencemag.org/news/2020/05/how-sweden-wasted-rare-opportunity-study-coronavirus-schools
Citera
2020-07-29, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Vi har olika åsikter om den saken. Den som fortfarande inte fattat allvaret med denna pandemi är nog tyvärr bortom all räddning
Vad är det egentligen som gör denna epidemi/pandemi allvarligare än andra epidemier som influensor etc. där det också dör miljoner människor jorden runt årligen??
Senast redigerad av Nibiru2011 2020-07-29 kl. 17:18.
Citera
2020-07-29, 17:25
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Åldersbaserad cross-protection är något helt annat, pappret handlar om ålderns betydelse för immunitet genom exponering för endemiska patogener.

ADE är ett fenomen som i kort handlar om att antikroppar hjälper virusets replikering genom att assistera viruset att binda till makrofager.

Du får nog lära dig läsa innan du ger dig i kast med att diskutera det här.

Idiot.

antikroppar från tidigare coronavirus orsakar ADE.. du är ju helt efterbliven.
Citera
2020-07-29, 17:27
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Vad är det egentligen som gör denna epidemi/pandemi allvarligare än andra epidemier som influensor etc. där det också dör miljoner människor jorden runt årligen??
Varför kan man inte ägna sig åt en sak i taget, utan att nödvändigtvis jämföra med något som är ännu värre? Ja, jag tycker även att koncentrationsläger och organstölder från livstidsfångar är värre än denna pandemi men det hör inte nödvändigtvis hit. Digerdöden var också hyfsat problematisk tills penicillinet uppfanns, men är det relevant?

Det verkar ha blivit en livsstil att inte frukta covid-19, det bevisar bara att vi lever i ett jävla curlingsamhälle där man har råd att ta sig dylika friheter.
Citera
2020-07-29, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Trams, andra experter har sagt tvärtom.
Om du tänker några varv till så inser du att ett litet exportberoende land som vårt kommer att ta stryk.
Vi kan dock räkna med draghjälp från EUs stödpaket:

https://www.expressen.se/ledare/ylva-nilsson/ku-anmalan-ger-inte-riksdagenmakten-tillbaka/
Det är ju inte det som är poängen, hade vi haft samma åtgärder som andra länder hade det sett värre ut.
Citera
2020-07-29, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Läs om du själv länkade. Det står ordagrant att det antas handla om att färre söker sig till vårdväsendet för testning SAMT att färre testas inom vård och omsorg under semestertider. Du kanske har missat allmän testning nu råder i stora delar av landet.
Nu står det inte ordagrant så, du får ta och läsa citatet ett par gånger till!

Ja, färre testar sig under semesterperioden, inget konstigt med det. Färre personer söker sjukvård under semesterperioden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in