2020-07-29, 10:45
Medlem
Jag cyklar ibland. Det är ett smidigt sätt att få motion och det är ekonomiskt som sagt.

Negativa aspekter är vintertid i mörker och snöslask men även det går med litet vilja. Jag cyklar ofta på ett vägavsnitt med tät biltrafik tyvärr. Bilar kör förbi med ca 60-70 km/h. Det känns som att bilarnas högra backspegel är bara nån centimeter från vänstra armbågen när de svishar förbi, inte så kul. Men man får som sagt väga övriga hälsofördelar mot den lilla risken att råka ut för olycka.
Citera
2020-07-29, 12:09
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Jag cyklar ibland. Det är ett smidigt sätt att få motion och det är ekonomiskt som sagt.

Negativa aspekter är vintertid i mörker och snöslask men även det går med litet vilja. Jag cyklar ofta på ett vägavsnitt med tät biltrafik tyvärr. Bilar kör förbi med ca 60-70 km/h. Det känns som att bilarnas högra backspegel är bara nån centimeter från vänstra armbågen när de svishar förbi, inte så kul. Men man får som sagt väga övriga hälsofördelar mot den lilla risken att råka ut för olycka.

Vinter tid glömde du den största risken, halkan! Rent ut sagt livsfarligt! , speciellt när första kylan kommer och det blir fläckvis blankis.
Man flyger ner i asfalten innan man hinner reagera , finns ju nu dubbade vinterdäck att lägga på framförallt framhjulet, rekommenderas om man skall cykla på vintern.
Har det tyvärr inte själv då det är inte helt okomplicerat få loss framhjulet pga hydralbromskiva där.

Rullgruset både på vintern men även långt in på våren är lika förrädisk.
tyvärr prioriteras inte cykelvägar för fem öre vid snöröjning och halkbekämpning.

Men annars är cykling en utmärkt motionsform.
Citera
2020-07-29, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Vinter tid glömde du den största risken, halkan! Rent ut sagt livsfarligt! , speciellt när första kylan kommer och det blir fläckvis blankis.
Man flyger ner i asfalten innan man hinner reagera , finns ju nu dubbade vinterdäck att lägga på framförallt framhjulet, rekommenderas om man skall cykla på vintern.
Har det tyvärr inte själv då det är inte helt okomplicerat få loss framhjulet pga hydralbromskiva där.

Rullgruset både på vintern men även långt in på våren är lika förrädisk.
tyvärr prioriteras inte cykelvägar för fem öre vid snöröjning och halkbekämpning.

Men annars är cykling en utmärkt motionsform.

Jo jag har också smakat på asfalten några gånger. Skrubbsår och värk i en handled är de enda fysiska skadorna hittills. Men kan så klart gå riktigt illa om man har otur. Och det stämmer att det snöröjs och saltas på större bilvägar medan cykelbanor tycks ha lägre prio. Det är inte bra.
Citera
2020-07-29, 15:55
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow

Du får leta fram den gamla stingpinnen.
Komplettera med stålspets

https://www.evaldsmtb.se/familj-elcyklar/tillbehor-familjecyklar/reflexer-vimplar/sakerhetsreflex-stingpinne

Jag tror det var Expressen som lanserade dem på 70talet
Citera
2020-07-29, 17:17
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Du får leta fram den gamla stingpinnen.
Komplettera med stålspets

https://www.evaldsmtb.se/familj-elcyklar/tillbehor-familjecyklar/reflexer-vimplar/sakerhetsreflex-stingpinne

Jag tror det var Expressen som lanserade dem på 70talet

Denna kommer jag ihåg från när man var barn, var rätt många som hade dessa minns jag.
Försvann sedan gradvis helt.
Var en hel del säkerhetskampanjer på 70-80 talet & Fabror blå var aktiv mot cyklister, idag är det 0.

Belysning på cykel är fan i mig inte överskattat, verkar som detta har väldigt låg prioritet bland dagens cyklister.
Varenda mörk höst-vinter morgon ser man flockvis med skolungdomar på väg till skolan utan belysning, ibland till och med på fel sida av vägen alltså cyklar mot trafiken, dock tror jag detta är en "kulturell" fråga..
Citera
2020-07-30, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Denna kommer jag ihåg från när man var barn, var rätt många som hade dessa minns jag.
Försvann sedan gradvis helt.
Var en hel del säkerhetskampanjer på 70-80 talet & Fabror blå var aktiv mot cyklister, idag är det 0.

Belysning på cykel är fan i mig inte överskattat, verkar som detta har väldigt låg prioritet bland dagens cyklister.
Varenda mörk höst-vinter morgon ser man flockvis med skolungdomar på väg till skolan utan belysning, ibland till och med på fel sida av vägen alltså cyklar mot trafiken, dock tror jag detta är en "kulturell" fråga..

Jag tror det är väldigt svårt att förstå hur dåligt man syns som cyklist om man aldrig kört bil. Man tycker själv man ser hyfsat bra vilket man säkert gör, lyse behövs kanske inte osv kan man lätt tänka.
Citera
2020-07-30, 09:22
Medlem
Jag cyklade tidigare till jobbet, varje dag året runt. Dock har jag endast 7 km så jag behövde inte direkt duscha eftersom jag inte ansträngde mig nämnvärt.

Jag slutade faktiskt cykla pga att det blev för stressigt - fler och fler började cykla så sträckan blev ett jädra intervalllopp mellan kärringar som vägrade hålla sig till vänster och dessutom kröp fram. Nämnvärt är att jag själv är kärring men jag försöker fan TÄNKA på att andra också cyklar. Nog om det. Jag blev alltså mer stressad att cykla så jag gav faktiskt upp efter 5 år.
Vet inte om jag tar upp cykeln igen eftersom jag är lite glad att kunna ha skjorta på jobbet. Skjorta: omöjligt att cykla med och omöjligt att skrynkla ner i en väska. Töntigt va😊

Någon som skulle ha tips hur cyklingen kan bli trevlig igen tar jag tacksamt emot.
Citera
2020-08-06, 12:31
Medlem
ostfiss avatar
Jag har knappa tre kilometer enkel väg till jobbet, dock är det uppför hela vägen dit men det är inte ett särskilt stort bekymmer egentligen, bara man tar det lite lugnt och klär sig rätt. Det blir skönt hem i alla fall och allt som oftast brukar jag ta en lite längre väg hem. Cykel är ett enkelt och bra sätt att boosta vardagsmotionen helt enkelt och det är i stort sett gratis dessutom.
Det får bli mer och mer cykel inom kommungränsen har jag tänkt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in