2020-07-29, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Jag köper mycket av det du skriver, men det är svårt att veta om det var rätt att tillsätta en ny tränare när man inte vet vem som tillsätts.

Det är som när man byter chef på jobbet. Det kan vara bra, men byts för att bli bättre.
Jag håller inte riktigt med. Att sparka Norling har även ekonomiska konsekvenser då han hade relativt lång tid kvar på kontraktet och därför behöva betala hans lön. Det finns därför en ekonomisk poäng i att behålla Norling och att inte tillsätta någon ny.
Sen beror ju det också på vad klubben vill uppnå med den här säsongen. Tror man fortfarande på en topplacering? För en ny tränare är det en jävla "tall order", som det heter på engelska. Och om en topplacering nu är så väldans viktig, varför tog man inte in det i beräkningarna inför säsongen och kvävde Atalanta-drömmarna i sin linda? Wesström har ju själv varit tränare, trodde han på fullaste allvar att det skulle bli guld och gröna skogar direkt med man-man-spelet? Skrämmande naivt från en man i chefsposition, om det är så.

Jag är övertygad om att Grzelak skulle bli en bra ersättare. Han känns spännande. Men det jag bekymrar mig över är beslutsfattandet på ledningsnivå. Det kostar att svänga på det här sättet och byta bana.
Senast redigerad av mushymushy 2020-07-29 kl. 14:58.
Citera
2020-07-29, 15:15
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
När det blir så är det väl snarare så att det är en galen tränarrekrytering tänker jag, dvs att ledningen har anställt en tränare som inte passar in i klubbens strategi och identitet.

Sedan behöver som sagt var inte ledningen gå in och detaljstyra vad tränaren gör, men att det finns en röd tråd och en övergripande strategi är väl bara bra, tänk vad det skulle underlätta för t ex akademispelare, det blir inte något totalt främmande när dom flyttas upp i A-laget för det finns en röd tråd som går igenom hela klubben, med utbildningen osv.

Som jag skrev till Trazke ovan så är ju felet AIK gör att de tvingar Norling att byta spelsätt från en säsong till en annan. När man rekryterar en tränare har man rimligtvis koll på vilken typ av tränare han är och vilken fotboll han vill spela. Har man väl anställt honom bör man också ge honom förtroende att förvalta spelartruppen på det sätt han finner lämpligast, och tappar man förtroendet så får man sparka honom.

Felet är som sagt att AIK:s ledning behåller tränaren men vill införa ett nytt spelsystem med en väldigt ojämn spelartrupp med många orutinerade spelare därtill. I första hand är det klubbledningen som ska klandras, även om det så klart hade stått Norling fritt att säga nej och ta konsekvenserna av det. Nu försökte han gå ledningen till mötes, så rimligtvis hade han en tro på att det var möjligt, eller så var han bara rädd om jobbet och lät sig hellre sparkas än lämna frivilligt. Så jag tänker inte friskriva Norling allt ansvar, och det är definitivt inte synd om honom.
Citera
2020-07-29, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Som jag skrev till Trazke ovan så är ju felet AIK gör att de tvingar Norling att byta spelsätt från en säsong till en annan. När man rekryterar en tränare har man rimligtvis koll på vilken typ av tränare han är och vilken fotboll han vill spela. Har man väl anställt honom bör man också ge honom förtroende att förvalta spelartruppen på det sätt han finner lämpligast, och tappar man förtroendet så får man sparka honom.

Felet är som sagt att AIK:s ledning behåller tränaren men vill införa ett nytt spelsystem med en väldigt ojämn spelartrupp med många orutinerade spelare därtill. I första hand är det klubbledningen som ska klandras, även om det så klart hade stått Norling fritt att säga nej och ta konsekvenserna av det. Nu försökte han gå ledningen till mötes, så rimligtvis hade han en tro på att det var möjligt, eller så var han bara rädd om jobbet och lät sig hellre sparkas än lämna frivilligt. Så jag tänker inte friskriva Norling allt ansvar, och det är definitivt inte synd om honom.

Jag ser ju på saken på ett helt annat sätt, han blir inte tvingad till något, det var Norling som utformade spelidén, sedan fick han den godkänd av högst ansvarige för sporten, Wesström. Det kan inte komma som en överraskning för speciellt många att Norling själv tyckte att det var dags för förnyelse eller iaf en hyfsat kraftig kalibrering av spelsystemet som dom hade 2019, för det var helt jävla hemskt, dom tyckte inte om det själva. Det fanns alltså en samsyn om att något skulle göras.

Norling kommer med en idé och får den godkänd av den sportsliga chefen, där och då kan Wesström säga tack, men nej tack och leta efter någon annan eller så köper dom Norlings idéer.

Sedan kan man ju tycka att det borde finnas en bättre uthållighet i föreningen när dom har godkänt hans idéer, hela vintern ägnades ju att förbereda gnagarkollektivet på att det kan bli lite knackigt.
Citera
2020-07-29, 15:45
Medlem
snillet_1s avatar
Den springande punkten för mig i fallet Norling är att det bekräftades av en spelare ur truppen att Norling hade tappat förtroendet hos delar av gruppen. Sen kan man då tänka, om det är Rasmus Lindkvist och Freddy Adu som gjort det kanske man inte behöver lägga någon större vikt vid det men om det är Henok Goitom och Sebastian Larsson som uttrycker tvivel då blir det ett annat ljus på situationen. Goitoms gamla kropp kan ju inte hönsa fram och tillbaka på planen manmannandes. Sebastian Larsson lyste det frustration runt i flera matcher. Vad tänkte Mets? Han var erbarmligt dålig i flera matcher.

Nä, tycker mest det var extremisten i Norling som ledde fram till hans egna fall.
Citera
2020-07-29, 16:11
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matadormix
Det är smällar man får ta. Om han slår upp en glasskiosk i bajen hade jag blivit glad. Bojanic med.

Bojanic slår snarare upp pizzeria. Kolla hans midjemått.
Citera
2020-07-29, 16:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Den springande punkten för mig i fallet Norling är att det bekräftades av en spelare ur truppen att Norling hade tappat förtroendet hos delar av gruppen. Sen kan man då tänka, om det är Rasmus Lindkvist och Freddy Adu som gjort det kanske man inte behöver lägga någon större vikt vid det men om det är Henok Goitom och Sebastian Larsson som uttrycker tvivel då blir det ett annat ljus på situationen. Goitoms gamla kropp kan ju inte hönsa fram och tillbaka på planen manmannandes. Sebastian Larsson lyste det frustration runt i flera matcher. Vad tänkte Mets? Han var erbarmligt dålig i flera matcher.

Nä, tycker mest det var extremisten i Norling som ledde fram till hans egna fall.

Sebastian Larsson har ju sett frustrerad ut hela året men att han skulle var en av dom som inte är beredd att ta jobbet som Michel hänvisade till finns inte.
Citera
2020-07-29, 16:33
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Sebastian Larsson har ju sett frustrerad ut hela året men att han skulle var en av dom som inte är beredd att ta jobbet som Michel hänvisade till finns inte.

Nä, men han pratade väl om starka åsikter och att i vissa fall ledde det till att man inte tog jobbet fullt ut. Seb var inte en av de som inte tog jobbet men jag kan tänka mig att han hade starka åsikter. Minns utbrottet när han byttes ut i någon match.
Citera
2020-07-29, 16:43
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Jag köper mycket av det du skriver, men det är svårt att veta om det var rätt att tillsätta en ny tränare när man inte vet vem som tillsätts.

Det är som när man byter chef på jobbet. Det kan vara bra, men byts för att bli bättre.

Idiotiskt att under ett så packat spelschema sparka Norling om man inte har hans ersättare klar.

Stämmer det att AIK har funderat på Burchnall som ersättare?
Citera
2020-07-29, 17:12
Avslutad
Har en känsla av att förstavalet tackat nej till jobbet.
Citera
2020-07-29, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Har en känsla av att förstavalet tackat nej till jobbet.
AIK sägs vara Sveriges tuffaste tränarjobb så det är inte omöjligt att du har rätt där.
Citera
2020-07-29, 17:22
Medlem
Lundbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
AIK sägs vara Sveriges tuffaste tränarjobb så det är inte omöjligt att du har rätt där.

Tuffare än MFF? Här sparkas tränare även när de vinner guld eller når europa-spel.
Citera
2020-07-29, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundbonden
Tuffare än MFF? Här sparkas tränare även när de vinner guld eller når europa-spel.
Okej tillsammans med MFF då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in