2020-07-29, 15:32
Medlem
Sameshs avatar
Hej,

Jag har ett par tavlor jag vill sätta upp på väggarna här i min lägenhet, det är betongväggar och jag har aldrig borrat/satt upp tavlor på betong.

Jag har en billig skruvdragare som jag fick i samband med inflyttningen till min lägenhet men som jag aldrig har använt och som sagt innan så har jag aldrig borrat förr, jag är totalt okunnig när det gäller sådant här.

Det jag undrar är om det går att borra i väggen med dessa huvudena/bits eller måste jag köpa ett borrhuvud/bit som är specifikt till för att borra i betong med?, det är inga tunga tavlor jag har så kan man bara borra in en skruv direkt istället för att först plugga och sen skruva?
Citera
2020-07-29, 15:34
Medlem
Smegmas avatar
Slagborr. Plugg. Skruv. Lätt att spackla igen och måla över vid eventuell flytt.
Senast redigerad av Smegma 2020-07-29 kl. 15:37.
Citera
2020-07-29, 15:34
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Är inte dessa tavlor allt för tunga så använd istället betonspik. Det blir mindre skador på väggen om du nu ska flytta eller möblerar om.
Citera
2020-07-29, 15:35
Medlem
BigFatCones avatar
Om tavlorna inte är tunga så kan du använda en XB-krok.

Du kommer inte att kunna borra i betong med din skruvdragare. Du bör ha en borrhammare för det jobbet.
Citera
2020-07-29, 15:36
Medlem
RingInteSnutens avatar
Är det din lägenhet? isåfall är det upp till dig om du vill borra.

Men du har dessa, kardborrebands hängare, som kommer dubbehäftade en bit på tavlan, en bit på väggen och tryck ihop.

Jag vart helt paff när jag hittade dom, funkar skitbra!
Du kan sätta på hur många du vill beroende på hur tung tavlan är.

https://www.clasohlson.com/se/Tavelupph%C3%A4ngning-Command/p/Pr443456000
Citera
2020-07-29, 15:42
Medlem
Smegmas avatar
Alldeles för klena. Varför kleta på tapeten en massa klisterupphäng som förstör när man ska ta bort dom. Jag hade-/har kört på det säkra. Slagborr för säker upphängning.
Citera
2020-07-29, 15:44
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smegma
Alldeles för klena. Varför kleta på tapeten en massa klisterupphäng som förstör när man ska ta bort dom. Jag hade-/har kört på det säkra. Slagborr för säker upphängning.
Det är overkill så det skriker om det. XB-krokar kommer man riktigt långt med.
Citera
2020-07-29, 15:47
Medlem
Prova xb-krok först och främst.

Är det extremt hård betong så att xb-kroken viker sig är så slagborr/borrhammare samt betongplugg ett alternativ, men det är väldigt bökigt järmfort med att hammra i en xb-krok.
Citera
2020-07-29, 15:48
Moderator
rancors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det är overkill så det skriker om det. XB-krokar kommer man riktigt långt med.

Yepp, gäller bara att veta när man skall sluta hamra.

Ett slag för mycket kan knäcka betongen runt stiften om man har otur.
Citera
2020-07-29, 15:52
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:

Skitsäkra, och lämnar inge kladd när man tar bort dom.

Varför ha en massa fula hål i väggen när man slipper?
Citera
2020-07-29, 15:55
Medlem
Smegmas avatar
XB-krokar är väl förvisso bra. Gisslet är att om man hamrar för hårt (som ovan) och det blir sprickor vilket efter ett tag renderar i att det släpper. Sedan kan även kroken vara för snål - om man nu inte vill chansa på att binda bakom tavlan. Med slagborr i betongvägg, plugg ock skruv så sitter man säkert i båten. Fort går det också.
Senast redigerad av Smegma 2020-07-29 kl. 15:58.
Citera
2020-07-29, 16:09
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
Hej,

Jag har ett par tavlor jag vill sätta upp på väggarna här i min lägenhet, det är betongväggar och jag har aldrig borrat/satt upp tavlor på betong.

Jag har en billig skruvdragare som jag fick i samband med inflyttningen till min lägenhet men som jag aldrig har använt och som sagt innan så har jag aldrig borrat förr, jag är totalt okunnig när det gäller sådant här.

Det jag undrar är om det går att borra i väggen med dessa huvudena/bits eller måste jag köpa ett borrhuvud/bit som är specifikt till för att borra i betong med?, det är inga tunga tavlor jag har så kan man bara borra in en skruv direkt istället för att först plugga och sen skruva?

Citat:
Slagborr. Plugg. Skruv. Lätt att spackla igen och måla över vid eventuell flytt.

Varken en batteridriven skruvdragare eller en slagborrmaskin är något att komma med om det är riktig betong. Det krävs en borrhammare.

Använd hellre XB-krok som nämnts ovan om det funkar. Då krävs bara en hammare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in