2020-07-29, 02:07
Medlem
Jag har en Audi A3 sportback på www.biluppgifter.se så står det: En svart halvkombi av årsmodell 2020 som är i trafik. Växellådan är automatisk och motorn är på 150 hk och drivs med bensin. Vid blandad körning förbrukar den 6,4 liter/100km.

Jag skall betala lite över 500 kr varje månad i koldioxidbaserad fordonsskatt, jag ringde transportstyrelsen och den rabblade så mycket att jag inte hängde med och jag kan ingeting om bilar så det gjorde det inte lättare.

När jag kollar på bilregistret så står det: Förhöjd skatt (År 1–3)
2246 SEK
Årlig skatt (År 4–)
514 SEK

Min Pappa har en några år gammal Volvo XC60 och han har inte ens hälften av min skatt, hans husbil som också är några år gammal ligger i samma prisklass som min skatt.

Jag tycker bara det låter orimligt, men som sagt så kan jag inget om det här, någon som vet mer?
Citera
2020-07-29, 04:14
Medlem
morkfromorks avatar
(FB) Kraftig höjning av fordonsskatt på husbilar
Citera
2020-07-29, 04:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
(FB) Kraftig höjning av fordonsskatt på husbilar
Tack för länken, men den gav mig inte riktigt svar på varför min bil har så hög skatt, jag tog bara upp om min pappas husbil för jag tycker det är konstigt att jag betalar lika mycket som honom och jag har en bil som släpper ut mindre koldioxid än honom.

Någon som har en A3 och betalar över 500kr i månaden i koldioxid skatt?
Citera
2020-07-29, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TCSL
Tack för länken, men den gav mig inte riktigt svar på varför min bil har så hög skatt, jag tog bara upp om min pappas husbil för jag tycker det är konstigt att jag betalar lika mycket som honom och jag har en bil som släpper ut mindre koldioxid än honom.

Läs på om bonus malus, skatten beräknas på koldioxidutsläpp.
Citera
2020-07-29, 07:15
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Du betalar 2246/12 = 187 kr i månaden i skatt, det är ändå billigt. Hade du köpt en större bil hade siffran kunnat vara 5 gånger högre. En vanlig enkel vw tiguan kostar 10 000 i skatt första tre åren.

Sedan 20180701 kostar nyregistrerade bilar med högre utsläpp extra första 36 månaderna, du kan tacka miljöpartiet. När din bil blivit 3 år gammal så kommer den kosta en 5-hundring i skatt om året.

Tanken är att folk skall välja bilar med mindre utsläpp men det verkar inte ens som att man kollar upp skatten innan köp så det verkar inte funka riktigt som Mp tänkt, himla förvånande
Citera
2020-07-29, 07:44
Moderator
Citat:
Jag har en Audi A3 sportback på www.biluppgifter.se så står det: En svart halvkombi av årsmodell 2020 som är i trafik. Växellådan är automatisk och motorn är på 150 hk och drivs med bensin. Vid blandad körning förbrukar den 6,4 liter/100km.

Jag skall betala lite över 500 kr varje månad i koldioxidbaserad fordonsskatt, jag ringde transportstyrelsen och den rabblade så mycket att jag inte hängde med och jag kan ingeting om bilar så det gjorde det inte lättare.

När jag kollar på bilregistret så står det: Förhöjd skatt (År 1–3)
2246 SEK
Årlig skatt (År 4–)
514 SEK

Min Pappa har en några år gammal Volvo XC60 och han har inte ens hälften av min skatt, hans husbil som också är några år gammal ligger i samma prisklass som min skatt.

Jag tycker bara det låter orimligt, men som sagt så kan jag inget om det här, någon som vet mer?
Det är olika skatteregler beroende på när bilar är registrerade, så enkelt är det. Men att döma av siffrorna så betalar du inte alls +500:-/mån?
Det är förstås sura pengar att lägga ut, men det kostar att äga bil.
Citera
2020-07-29, 10:04
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Tanken är att folk skall välja bilar med mindre utsläpp men det verkar inte ens som att man kollar upp skatten innan köp så det verkar inte funka riktigt som Mp tänkt, himla förvånande

Ganska väntat att handlarna heller inte lyfter fram siffrorna, de fattar ju att en del bilar inte kommar sälja alls om kunden inser vilket skatt han kommer få.
Citera
2020-07-29, 10:08
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ganska väntat att handlarna heller inte lyfter fram siffrorna, de fattar ju att en del bilar inte kommar sälja alls om kunden inser vilket skatt han kommer få.

Självklart, men de är lika tysta om servicekostnader. Frågar inte folk sådana saker när de köper bil? Jag vill veta precis hur höga kostnaderna är annars kan man omöjligt jämföra olika kandidater när man shoppar bil?

Skatt och försäkring är ändå lätt att själv kolla upp, servicepriserna däremot får man *dra* ur handlarna.
Citera
2020-07-29, 11:36
Moderator
Citat:
Givetvis vill de få det att framstå som att det är en bra idé att köpa en ny bil, det står vad "månadskostnaden" blir på en skylt i bilen, men den kostnaden är ju endast avbetalning och ränta. Att samma bil kostar det dubbla i värdeminskning har jag faktiskt inte sett eller hört hos någon handlare.
Kan de underlåta att nämna en månadskostnad på 5000:- så nämner de väl inte en på 500:- heller.

Jag tycker väl att det är upp till var och en att ha lite koll på kostnader, men det hade nog varit en bra sak att ha en bruttokostnadskalkyl på varje bil, med service, däck, värdeminskning, ränta, kapitalkostnad osv. När skylten hade sagt att bilen kostar 8000:-/ månad istället för 3000:- så hade nog fler dragit öronen åt sig. Det vill förstås inte handlarna.
Citera
2020-07-29, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Du betalar 2246/12 = 187 kr i månaden i skatt, det är ändå billigt. Hade du köpt en större bil hade siffran kunnat vara 5 gånger högre. En vanlig enkel vw tiguan kostar 10 000 i skatt första tre åren.

Sedan 20180701 kostar nyregistrerade bilar med högre utsläpp extra första 36 månaderna, du kan tacka miljöpartiet. När din bil blivit 3 år gammal så kommer den kosta en 5-hundring i skatt om året.

Tack för svar, men jag hade läst fel, jag betalde in 1564 kr för koldioxidbaserad fordonsskatt för augusti 2020 - november 2020 ( utsläppsvörfd 146 g/km) så står det på specifikation jag fick. Jag läste fel och fick det till att det var var tredje månad men det är ju var fjärde månad så det är 391kr i månaden, visst att det inte är lika mycket, men tycker det låter för mycket ändå.
Och det är ju inte några 187kr i månaden som det står i bilregistret. Har bilregistret fel?
Citera
2020-07-29, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det är olika skatteregler beroende på när bilar är registrerade, så enkelt är det. Men att döma av siffrorna så betalar du inte alls +500:-/mån?
Det är förstås sura pengar att lägga ut, men det kostar att äga bil.
Kan siffrorna från bilregistret vara fel?
Kolla mitt svar ovan, jag kommer betala 391 kr i månaden.
Citera
2020-07-29, 13:04
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Tack för svar, men jag hade läst fel, jag betalde in 1564 kr för koldioxidbaserad fordonsskatt för augusti 2020 - november 2020 ( utsläppsvörfd 146 g/km) så står det på specifikation jag fick. Jag läste fel och fick det till att det var var tredje månad men det är ju var fjärde månad så det är 391kr i månaden, visst att det inte är lika mycket, men tycker det låter för mycket ändå.
Och det är ju inte några 187kr i månaden som det står i bilregistret. Har bilregistret fel?

Hittade en likadan https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/EEN44D 4692 i årsskatt, grattis!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in