2020-07-29, 12:12
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Jag är inte intresserad av dina halmgubbar.

Jag skrev ett inlägg om att munskydd visst ger en skyddande effekt för bäraren, men naturligtvis inte helsäkert. Sedan får man givetvis en massa mothugg i den här tråden där det spårar ur om bakterier, glipor och heldräkter.

Att vi är i en positiv trend för tillfället är otvetydigt. Det innebär inte att saker inte kan bli ännu bättre, och att vi kan bli mer preventiva inför hösten.

FHM bör rekommendera munskydd på! Rättelse: Att munskydd bör bäras när avstånd inte kan hållas.
Du missar helt min poäng. Varför inte då göra det riktigt säkert och kräva full, heltäckande skyddsutrustning så att viruset inte får en chans? Varför nöjer du dig med en sån halvmesyr som ett mesigt, läckande litet munskydd? Det övergår mitt förstånd.

I slutändan handlar det naturligtvis om balans. Man kräver inte munskydd om effekten är marginell och tvivelaktig. Precis som att Sverige inte stängde skolorna eftersom den beräknade effekten ansågs så marginell att den inte på något sätt stod i proportion till priset. Du saknar helt helhetstänkande.
Citera
2020-07-29, 12:15
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ett typiskt exempel på vansinnet som pågår i världen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VbKdJp/emmelie-33-ar-instangd-pa-karantanhotell-kanns-som-man-ar-kriminell

Om dom var rädd för virus varför inte bara testa dom? På några timmar har dom svar. Kontraproduktivt och slår bara sönder samhället.
På grund av inkubationstiden. Man kan vara smittad och ändå testa negativt de första dagarna, uppemot ca 2v. Den genomsnittliga inkubationstiden brukar anses vara 5 dagar men det varierar från person till person Därför drar man till med 2 veckor för att vara någorlunda säker.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ett typiskt exempel på vansinnet som pågår i världen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VbKdJp/emmelie-33-ar-instangd-pa-karantanhotell-kanns-som-man-ar-kriminell

Om dom var rädd för virus varför inte bara testa dom? På några timmar har dom svar. Kontraproduktivt och slår bara sönder samhället.

Världens ledare är fullständigt i upplösningstillstånd och agerar paniskt. Herregud testa i stället för detta vansinne. Det är inget dödsvirus som dödar alla som får det. De flesta får milda symtom. Bygg ut sjukvårdskapaciteten och ta hand om sjuka i stället.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-07-29 kl. 12:18.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror att forskningsläget är så att det är svårt att få fram en studie som visar på motsatsen. Det är däremot väldigt enkelt att formulera en hypotes kring att t.ex. superspridare och superspridarevent har att göra med aerosolsmitta och att munskydd drastiskt skulle minska riskerna för sådana.

Med det sagt så tror jag att ett munskyddspåbud kommer i höst även i Sverige för vissa situationer i vardagen.
Det är jättenkelt att formulera en situation på mikronivå, där munskydd hjälper. Men det är ju totaleffekten på samhället som man är intresserad av.

Det kan vara så att åtgärden bara växlar ett smittotillfälle mot ett annat. Munskydd minskar kanske risken för superspridare, samtidigt som det ökar risk för smitta i en annan situation.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Är det inte uppenbart? Dom skulle inte jobbat alls, punkt slut.

Med ditt resonemang kan vi göra munskydd obligatorisk för all framtid för det finns alltid virus i samhället som eventuellt kan skada/döda någon.
Du läste väl att de smittade sina familjemedlemmar? Där använde de inte munskydd.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Förstår dig. Så ointressant diskussion.
Är man rädd för att bli förkyld så är det väl bara att sätta på sig ett munskydd och hålla käft sen.

Kunde inte sagt det bättre själv. Undrar hur många tusen inlägg i denna tråd som enbart ät tjafs om munskydd. När sätter moderatorerna ner foten?
Citera
2020-07-29, 12:17
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Nej, FHM vidhåller fortfarande att svenskar är dummare än majoriteten av andra länder och ej kan hantera ett munskydd.

Jag kommer inte att gå i din fälla och själv börja tjafsa om munskydd.
Citera
2020-07-29, 12:17
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men hur tänker du nu? De skulle ha smittat flera UTAN munskydd. Att avstå från att arbeta är förmodligen inte aktuellt i USA, där det sociala skyddsnätet är mycket sämre. De kan förmodligen inte få smittskyddspeng om de stannar hemma.

Nej, det går inte att göra döda levande igen, men man kan kanske undvika lika många döda till när/om det tar fart igen i höst? Lära oss något av misstagen? Det bästa makthavarna skulle kunna göra nu, är att FÖRBEREDA för ett värsta scenario, med stor ökning av smittspridningen, då man - den här gången - måste använda alla medel som finns till buds. Alltså stängda gränser för allt utom nödvändiga resor, obligatorisk vistelse på karantänanläggning för alla som ändå kommer in i landet, lockdown i sex veckor, därefter aggressiv testning-smittspårning-karantänsättning.

De skulle kunna gå ut och förbereda svenska folket på detta redan nu, och samtidigt lägga in en brasklapp om att det är upp till var och en nu och i höst att följa de rekommendationer som finns. Så kanske det inte blir nödvändigt med de hårda åtgärderna.

Självklart ska man lära av misstagen. Våra äldreboenden har lärt sig massor och skulle det blossa upp igen så kommer de inte att drabbas lika hårt. Våra sjukhus är bättre förberedda.

Vi har byggt upp en testkapacitet nu, som inte ens utnyttjas pga att det inte finns behov i dagsläget. Skulle det visa sig att en återgång till vardagen (tillbaka till jobb och skola, fler i kollektivtrafik) visar sig i form av fler fall så är jag övertygad om att FHM är beredda med olika åtgärder. Munskydd i kollektivtrafiken kan vara en sådan, om det görs rätt.

Det kommer att vara mkt lättare att testa sig om man får symptom, vilket innebär att det kan kombineras med hemmajobb (kanske även för partner) medan man väntar på svar. Inte för alla, men för en del.

Apropå hobbyepidemiologi och masker
https://twitter.com/JacobGudiol/status/1288389717113929728
Hint för den som inte vill klicka. Belgiens och Spaniens nya skjutsar i antal fall sammanfaller väl med deras beslut om obligatoriska munskydd.
Citera
2020-07-29, 12:18
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Är det inte ganska uppenbart när man kollar på siffor över iva-vårdade samt dödsfallen att personer under t ex 30 år löper liten till obefintlig risk att ens märka av covid?
Men nu testade man ju alla deras kunder och ingen var positiv. Du skrev - eller så var kunderna under 30 - det är det jag undrar över, kopplingen du gör.
Citera
2020-07-29, 12:20
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Du missar helt min poäng. Varför inte då göra det riktigt säkert och kräva full, heltäckande skyddsutrustning så att viruset inte får en chans? Varför nöjer du dig med en sån halvmesyr som ett mesigt, läckande litet munskydd? Det övergår mitt förstånd.

I slutändan handlar det naturligtvis om balans. Man kräver inte munskydd om effekten är marginell och tvivelaktig. Precis som att Sverige inte stängde skolorna eftersom den beräknade effekten ansågs så marginell att den inte på något sätt stod i proportion till priset. Du saknar helt helhetstänkande.
Jag har redan svarat på din halmgubbe. För att det inte är rimligt att dra på sig heldräkt på bussen, när munskydd ger en bättre risk/reward. Konstigt förresten, att du nu har blivit alarmist som föreskriver heldräkt.
Citera
2020-07-29, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nej eftersom han faktiskt sa att fler och fler studier samt observationer tyder på att minskydd har god effekt.
Jag har inte sett en enda bra ny studie.

Det är några dåliga studier (som Jena) och några metastudier, där man klumpat ihop ett par dussin irrelevanta studier, och hävdar att de får relevans om man slår ihop dem.

För ett år sedan så hade ingen dragit den slutsatsen, från samma studier. Det som ändrats sedan dessa är att man nu granskar dem under press.
Citera
2020-07-29, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Men nu testade man ju alla deras kunder och ingen var positiv. Du skrev - eller så var kunderna under 30 - det är det jag undrar över, kopplingen du gör.
Jag är av åsikten att äldre, folk i riskgrupper osv troligtvis lättare drar på sig covid och blir sjuka av det, medans en frisk 30 åring kanske snarare stöter bort det innan det ens leder till en snuva. Så resonerar jag, därför tycker jag det är en väsentlig del i historian hurvida kunderna alla var friska 30 åringar eller en pensionärsklubb som åkte dit samma dag och klippte sig..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in