2020-07-28, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Men kom igen nu, du kommer inte kunna blotta någon komplott eller felaktig rapportering genom att sitta och frenetiskt jämföra data mellan privata hemsidor och FHM.

Vad man sagt om snittet antal avlidna per dag, speglar väl typ en vecka bakåt i tiden? eller två veckor?
Den här sjukdomen kommer inte att följa någon exakt förutsägbar matematisk kurva.

Kan ni inte släpper era ganska freaky fascination över dödstal? Spelar det någon roll för er personligen om det avlidit 4, 7 eller 9 personer idag med Corona i blodet?

Nej personligen har det ingen betydelse. Jag vill ju att livet skall återgå till det vanliga. Det är väl min misstänksamhet mot myndigheter, jag har själv jobbat inom en statlig myndighet innan jag gick över till det privata, som triggar mitt konspiratoriska tänkande. Det löser sig i framtiden, det EBBA r ut.
Citera
2020-07-28, 22:38
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Hur kan du tro det när de flesta masker som vanligt folk använder ändå släpper igenom stora mängder virus? Viruspartiklar är nämligen mindre än bakterier som är det masker främst är konstruerade att skydda mot
Återigen:
Var hittar du uppgifter på vilka "de flesta masker som vanligt folk använder" ... ?

Och vilka masker är det som INTE är designade för att fånga viruspartiklar?
Är det de maskerna som "vanligt folk använder" ... ?
Citera
2020-07-28, 22:38
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Att du ens ställer frågan. Jag har pluggat virologi ja, väldigt lite men på universitetsnivå. Försiktighetsprincipen är att man förutsätter att något kan vara betydligt värre än det är innan man antar det motsatta. Man tar på sig bilbältet innan man kör iväg med bilen inte för att man antar att man kommer att råka ut för en bilolycka utan för att det är bättre att ha bilbälte på sig om man råkar ut för en bilolycka. En normalbegåvad epidemiolog skulle förutsatt att möjligheten för en europeisk samhällsspridning förelåg i februari. Så jävla svårt var det inte att fatta. Men du verkar anse att vi skulle vänta tills efter att folk blivit smittade för att se om så var fallet.

Precis.
Försiktighetsprincipen borde råda. Har jag sagt i månader. Sverige borde ha stängt ned för länge sedan.
Fast det är klart, FHM satsar på flocken.
Citera
2020-07-28, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Borde det inte kunna bli ett ganska abrupt slut om det faktiskt handlar om immunitet som gradvis byggs upp, eftersom R då minskar hela tiden? Vore R konstant och lågt borde man se ett rent exponentiellt avtagande, men om R både är under 1 och stadigt krympande så borde man väl kunna se en mycket snabbare minskning? Särskilt om det finns många faktorer samtidigt som alla minskar R, som sol, sommar, semester, växande immunitet mm.

Det skall minska. Smittan är nog mycket svagare utomhus och kanske fyller folk på med D-vitamin genom att vistas ute mer. Dock blir jag lite orolig när jag tänker på utvecklingen i Spanien.

Nu sägs det av WHO att det inte blir en andra våg, men det verkar som om Iran just nu har en andra våg.
Citera
2020-07-28, 22:41
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Viruset sprids i huvudsak som droppsmitta. Smååå droppar som till viss del kan fångas upp även av ett enklare munskydd.
Jag förstår inte, det räcker väl med en tiondels millimeter skäggstubb för att lyfta materialet en bit från huden tillräckligt för att skapa utrymme för viruset att strömma ut och in på sidorns. Hur gör män med stort skägg egentligen? Är de tvungna att slätraka sig i länder med munskyddstvång? Och slätrakade med kraftig skäggväxt, hur många timmar får det maximalt gå mellan rakningarna innan stubben lyfter materialet så att viruspartiklarna kan segla in och ut via sidorna av munskyddet som genom en pelarsal av skäggstrån?
Citera
2020-07-28, 22:45
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Att du ens ställer frågan. Jag har pluggat virologi ja, väldigt lite men på universitetsnivå. Försiktighetsprincipen är att man förutsätter att något kan vara betydligt värre än det är innan man antar det motsatta. Man tar på sig bilbältet innan man kör iväg med bilen inte för att man antar att man kommer att råka ut för en bilolycka utan för att det är bättre att ha bilbälte på sig om man råkar ut för en bilolycka. En normalbegåvad epidemiolog skulle förutsatt att möjligheten för en europeisk samhällsspridning förelåg i februari. Så jävla svårt var det inte att fatta. Men du verkar anse att vi skulle vänta tills efter att folk blivit smittade för att se om så var fallet.

Ja. Tyvärr. Eftersom annars risker man att utsätta folk för något man vet är farligt och ohälsosamt.
Sånt är man försiktigt med...
Citera
2020-07-28, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Q1 = kvartal 1 = januari-mars.

Q2 kan bli intressant, notera dock att om man börjar jubla över ett hyfsat BNP så beror det bara på en rundgång av pengar - en rundgång vars tillflöde till en icke föraktlig del utgörs av bidrag.
Rapporten kom den 21 juli och väger in en hel del saker och är ju även framåtblickande, slutsatsen är iaf att Sverige klarar sig bäst ekonomiskt, vilket inte är så konstigt.

Att tvinga folk vara hemma, om än för en kort period kostar enorma summor pengar... Tillräckligt för hela Q1 ska bli sämre även om det bara tex är sista 2 veckorna i kvartalet som påverkades.
Citera
2020-07-28, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nej det verkar inte så. Eftersom dödligheten minskar, det kan vi väl vara överens om, borde inte gapet öka dag för dag. Det som blir senare rapporterat bör ju komma med i FHM dagen efter men jag ser inte att detta inträffar mer än dom dagar som FHM drämmer till med höga siffror. Min misstänksamhet blir kronisk.

Förstår bara inte vad de skulle uppnå med det. Att försöka mörka 31 döda av nästan 6000
Citera
2020-07-28, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Återigen:
Var hittar du uppgifter på vilka "de flesta masker som vanligt folk använder" ... ?
Man ser ju på tv nät och i verkligheten vilken jvla kassa masker vanligt folk använder med stora
glipor på sidorna, det fattar nog alla utom maskkramarna att sådana skydd är riktigt kassa. Dessutom verkar få fatta att man bör skydda ögonen också!
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag har ALDRIG hört Tegnell skylla ifrån sig (trots att det skulle ha funnits både motiv och tillfälle för det..). Han säger alltid "vi" - trots att han själv och FHM inte har haft ett skit att göra med saken.. än mindre att ta ansvar för det..

Han ber att få återkomma (de få gånger som detta har hänt) för att kolla faktaunderlaget. Inte för att undgå ansvar.

En mycket egendomlig man i positiv bemärkelse. One of his kind..

Så sent som idag yppade han följande idiotiska mening:

"– Det går inte i dag att säga vad som varit rätt eller fel, och misstag är något som man gör mer eller mindre avsiktligt och några sådana finns inte."

I sitt krampaktiga försök att skylla ifrån sig tar han i så till den grad att han hittar på en egen definition av ordet "misstag" och snurrar till det rejält.

Misstag är per definition oavsiktliga. Svenska Akademiens ordbok är tydlig på den punkten.

Tegnell saknar inte bara förtroende längre. Han börjar bli rent ut sagt bli pinsam och en belastning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag förstår inte, det räcker väl med en tiondels millimeter skäggstubb för att lyfta materialet en bit från huden tillräckligt för att skapa utrymme för viruset att strömma ut och in på sidorns. Hur gör män med stort skägg egentligen? Är de tvungna att slätraka sig i länder med munskyddstvång? Och slätrakade med kraftig skäggväxt, hur många timmar får det maximalt gå mellan rakningarna innan stubben lyfter materialet så att viruspartiklarna kan segla in och ut via sidorna av munskyddet som genom en pelarsal av skäggstrån?
Desto snyggare blir de utan "murveldjuret"..en riktig bakteriesamlare hur som helst. Bara raka av skiten, tycker jag.
Citera
2020-07-28, 22:53
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag har ALDRIG hört Tegnell skylla ifrån sig (trots att det skulle ha funnits både motiv och tillfälle för det..). Han säger alltid "vi" - trots att han själv och FHM inte har haft ett skit att göra med saken.. än mindre att ta ansvar för det..

Han ber att få återkomma (de få gånger som detta har hänt) för att kolla faktaunderlaget. Inte för att undgå ansvar.

En mycket egendomlig man i positiv bemärkelse. One of his kind..

Så sent som idag yppade han följande idiotiska mening:

"– Det går inte i dag att säga vad som varit rätt eller fel, och misstag är något som man gör mer eller mindre avsiktligt och några sådana finns inte."

I sitt krampaktiga försök att skylla ifrån sig tar han i så till den grad att han hittar på en egen definition av ordet "misstag" och snurrar till det rejält.

Misstag är per definition oavsiktliga. Svenska Akademiens ordbok är tydlig på den punkten.

Tegnell saknar inte bara förtroende längre. Han börjar rent ut sagt bli pinsam och en belastning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in