Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-28, 21:33
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nej det är som du säkert förstår informella vägar det går och inte via PU. Inget skriftligt och ej dokumenterat. Men vem vet. Har det hållits förhör med galningen OF så kan han ha kläckt ur sig det.

Iden är befängd som alla förstår och det finns en analogi med Säpomännens begäran att lätta munkavlen dvs berätta offentligt. Sannolikt är det samma story som man vill marknadsföra och där vet vi ju utfallet.

Så mycket kan jag säga att mottagandet var iskallt från start. Vill man berätta är det bara att anmäla sig. Inga "frikort" finns på bordet.

Det står i en av de första parag. för "partnerskap för fred/NATO", i gamla och nya reinkarnationer, att man inte kan döma någon för brott i partnerlandet för saker som är gjorda på order av organisationen.
Citera
2020-07-28, 21:34
Medlem
ieshos avatar
Lars Christiansson tar i förhöret upp verksamhet i Timbro före 1978 då bokförlaget Timbro bildades. Jag tolkar det som att han jobbade med Sture Eskilsson, som han ansåg vara en av de intelligenta på Timbro.

Jag tolkar att han på frågan om han kände någon på FRO svarade Barbro Sagnell, men att förhörsledarna inte ställde några följdfrågor på det.
Citera
2020-07-28, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
En bok påstår att OP lockades till tunnelgatatXSveavägen av en nestor i underrättelsetjänsten (som känt honom sedan ungdomen) på bions toalett (då man visste at OP hade liten blåsatyp kör dig å LP efter vi ses i korsningen...) .
Har den übertrevlige SB-uppbyggande aspling alibi?
Förhör 870324 ang telsamtal 860228 samt sin kännedom om maskat (alf Enerström) och maskat (gio petre)
Min summering: Palme ringde aspling för att höra hur han mådde då han inte kunnat delta i Alva Myrdals begravning pga sjukdom, kärlkramp.
Aspling gick till sängs 2130 ca
Citera
2020-07-28, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Det står i en av de första parag. för "partnerskap för fred/NATO", i gamla och nya reinkarnationer, att man inte kan döma någon för brott i partnerlandet för saker som är gjorda på order av organisationen.

Jag har sett att du påstått detta tidigare. Dags att du postar en länk till dokumentet som bevis.
Citera
2020-07-28, 21:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det är inte SE som skall skyddas då hade man angivit försvarssekretess som grund för att inte utge information.
Inte heller hans vän Vapensamlaren omfattas av försvarssekretess så honom gör man till en freakshow som är rent förödmjukande för hans familj.

SE's sociala umgänge är alltså inte ett typfall för försvarssekretess och lämpar sig alltså alldeles utmärkt som "Fall guy" för KP samtidigt som hans sociala kopplingar till personer som omfattas av försvarssekretess förblir outredda.

Jämför med Dekorimamannen där polisförhören inte är släppta ännu vad jag vet.

Men om SE har utfört mordet på uppdrag av någon som lyder under försvarssekretess så är det inte märkligt att man förhindrar all insyn i sekretessade organisationer och personer, inte för att skydda SE, men sig själv.

SE måste inte tvunget ha ingått i en sekretessad organisation, han kan ha varit en utnyttjad duktig idiot.
Citera
2020-07-28, 21:59
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Förhöret visar på den koppling Viktor Gunnarsson hade till bulgarer som Janev och Donchew. Kontakter som leder mot kriminalitet och dessa länders hemliga tjänster . Finske smågangstern Laakso var i kontakt med VG , misstänkt som vapebleverantör. Finnen ska ha jobbat med/åt en storväxt ryss som påstods kallas ”Doronin”. Det är denne jag spekulerat i kan vara äktenskapsmäklaren Alexander Balmages. signalementet stämmer på en rysk bjässe.

Ryssar och Bulgarer kunde inte bedriva någon större kriminell verksamhet i väst utan att göra tjänster åt hemlandets hemliga u-säk organisationer. Om de trilskades fanns det ”auch Anderen metoden”. Intressant nog är att Joel Haukka Dyker upp. Han började på T-kontoret redan 1956 men har därefter misstänkts för samröre med både KGB o CIA i olika sammanhang. VG är en person som långt efter sin död inte upphör att överraska.

En annan med en jäkla förmåga att dyka upp är Jan Länninge. Hans Holmers högra hand, blixtkarriär på våldsroteln och nu på märkliga möten på Högbergsgatan med en blandad skara . Den gamle kustjägarn ska också läckt till Contra som har den misstänkta KGB-tillgången JH skrivande under pseudonym. Kan tänka mig redaktionen fick en lättare blidströrtning när detta kom fram. Mycket annat intressant kom också fram men stannar där så länge.

Man skall inte heller glömma bulgariske grävande TV-journalisten som skickade bild på mordvapnet till PU.

(ett oblygt "my hat is off" till dina analyser,
'skall jag läsa fler förhör nu? nä jag väntar till mvagrippa läst dem, det blir ju bättre oxå)
Citera
2020-07-28, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men om SE har utfört mordet på uppdrag av någon som lyder under försvarssekretess så är det inte märkligt att man förhindrar all insyn i sekretessade organisationer och personer, inte för att skydda SE, men sig själv.

SE måste inte tvunget ha ingått i en sekretessad organisation, han kan ha varit en utnyttjad duktig idiot.

Brott omfattas inte av försvarssekretess.

Det är inte märkligt att brottslingar försöker hemlighålla sina brott men det är inte försvarssekretess.

Edit: Visst kan det finnas brottslingar av olika kaliber inom Försvarsmakten inklusive dess hemliga avdelningar.
Senast redigerad av Utredaren 2020-07-28 kl. 22:41.
Citera
2020-07-28, 22:34
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
I förhöret säger han att han blev överkommenderad till spaningsenheten vid Sthlm PD (KSC?) till 1. december, därefter flyttad till Rikskrims utlänningsrotel.
Jag noterar att Torsten Englund, Klöfverskjölds chef på sedlighetsroteln, tar över narkotikaroteln initialt efter Helge Eriksson.

Jag ska kolla UG igen, tack för påminnelsen
Just ja, precis. 1 december är även min anteckning för Eriksson utträde ur PU, baserad på hans utsagor i samtalet med Juristkommissionen.

Tack för uppgiften om Englund!
Citera
2020-07-28, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Av det långa förhöret med Ulf Norlin framgår att utredningen av VG "stördes" av att obehöriga med polisnyckel tog sin i lokalerna och kopierade dokument samt bröt upp dörrar och lådor i jakt på något.

Och medarbetaren Åke W kände VG vilket gjorde att misstankar riktades mot honom. De hade för övrigt träffats vid en korvkiosk på söder, börjat snacka vilket slutade med att VG följde med Åke W hem och sov över i dennes lägenhet...

Aviga historier man får sig till livs.

Ja det är en liten gåta varför någon intresserar sig där men inte den enda gåtan av det slaget så kanske man måste hålla nya möjligheter öppna även kring VG. Utredare har ju rapporterat sig vara förföljda i samband med Ebbeaffären och Näss sa att utrustningen som smugglades skulle användas mot honom lite kryptiskt och både Näss och Tore baktalades som KGB tillgångar. Det finns mycket märkliga underströmmar här som vi bara kan förundras kring. Hur går det ihop?
Citera
2020-07-28, 22:47
Medlem
Citat:
Så är det ju, men med lite perspektiv på saken, hur många namngivna inom Stay Behind kan någon rada upp här, förutom högst en handfull högdjur?

Den som ingår i en hemlig organisation ska ju vara hemlig, det ligger i sakens natur, så det är ju inte märkligt att man inte kan hitta någon koppling mellan SE och någon sekretessad organisation, särskilt om man som förundersökningsledare inte får tillgång till allt material man begär eller är i behov av.

Men visst, så länge man inte kan visa en koppling så finns den inte i pusslet, men kan dock finnas där ändå.

En journalist som drivit kampanj mot OP verkar känna personer på operativ nivå och utredarna har kunskap om det. Jag tror inte det ligger så djupt egentligen. SE hör inte till den sorten som hör till SB tyvärr. Här finns Lennart och bajbjo... mfl på nyckelpositioner. Inte grafiker på Skandia. Talar vi tryckeriet på departement är det en helt annan femma. Trust me!
Citera
2020-07-28, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ja det är en liten gåta varför någon intresserar sig där men inte den enda gåtan av det slaget så kanske man måste hålla nya möjligheter öppna även kring VG. Utredare har ju rapporterat sig vara förföljda i samband med Ebbeaffären och Näss sa att utrustningen som smugglades skulle användas mot honom lite kryptiskt och både Näss och Tore baktalades som KGB tillgångar. Det finns mycket märkliga underströmmar här som vi bara kan förundras kring. Hur går det ihop?
Angående VG, är det ha som är fantombild 6. Jag lutar åt det. Och i så fall kanske vi borde utgå från två rumtidpunkter, mordplatsen och gamla stans tunnelbanestation. Var det VG som mördade Palme? Nej. Var han inblandad? Kanske. Språkkunnig, lätt att skapa kontakter... SSI? OP5 mer generellt? ”Timbro” agent? Fan vet. Men alla dessa indicier är inte bra för VG minst sagt.
Citera
2020-07-28, 23:03
Medlem
Citat:

Det lönar sig dåligt att försöka plantera maskrosor nu min vän. Hypotetist fantasifulla resonemang att återinföra SE är utsiktslösa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in