Citat:
Ursprungligen postat av
Bambambi
Bara av farten? Hon åkte ju till häktet extra för att han mådde dåligt..varför ska vi skattebetalare lägga pengar på det?
Om jag skulle jobba med städning och personen jag städar hos mår dåligt och jag åker dit för att vara stöd kan jag väl inte begära lön från företaget jag är utsänd från?
Jag vill bara börja med att säga att jag inte har några synpunkter på att åklagaren hade invändningar om advokatens kostnadsräkning och jag kommer heller inte ha några invändningar om kostnadsräkningen skulle prutas. Att detta är oerhört mycket pengar förstår jag absolut! Men i övrigt måste jag säga att du nog missförstått en del...
1. När en person sitter häktad med fullständiga restriktioner är advokaten DEN ENDA MÄNNISKAN I HELA VÄRLDEN som personen ifråga kan prata med från utsidan. Att en advokat därför träffar sin klient och stöttar denne är inte ett dugg konstigt.
2. Eftersom just advokaten är den enda personen på utsidan som kan/får prata med den häktade så är det absolut inte ovanligt att advokaten ibland får göra kringuppgifter. Det kan vara att ta hand om klientens post eller förmedla ärenden gällande klientens bostad eller ekonomi som måste ordnas medans klienten sitter häktad.
3. Ett viktigt uppdrag advokaten har är faktiskt att se till så att klienten klarar av en rättegång mentalt. Dvs att klienten mår så psykiskt bra man kan må i denna situation, att klienten förstår vad händer och sägs, att klienten kan fokusera på frågorna som ställs så att denne kan ge tydliga och bra svar.
Just detta är ju både för klientens egna skull, men också för hela rättsprocessens skull och att rättegången skall fungera så bra som möjligt. Just därför är det oerhört viktigt att advokaten besöker klienten och håller denne ajour.