2020-07-28, 19:56
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej jag har själv gjort det, så jag vet vad du snackar om. Men jag tror att många inte förstått allvaret i när bostadspriserna börjar ge vika och vad som händer med folks beteenden då. Då är det jobb som kommer att ryka. Att priserna bara går ner 6% är såklart inget problem. Problemet är när priserna börjar rasa 3-6% i månaden. Och där är vi tyvärr nu.

Man får inte köpa om man lever på marginalen som tur är, då bankerna ställer ganska tuffa krav.

Det är inte kostnaderna som bekymret. Problemen kommer av att folk inte kan köpa överhuvudtaget. Då spelar det ingen roll att kostnaderna är låga för att äga sitt boende.

Ja det gör jag med. Lägger väldigt lite på boendet jämfört med tidigare år, men som sagt allt är inte knutet till kostnaderna, utan om folk har ett jobb att gå till eller ej kommer att vara helt centralt för prissättningen framöver.

Och där är jag tyvärr en pessimist. Vi har inte sett det värsta ännu. Det här är bara början på krisen som lär ta några år innan den är över.

Vad säger du och alla andra domedagsprofeter i tråden när era spådomar slog så fel?
Citera
2020-07-28, 20:05
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så varför har inte de stora nybyggda områdena i Stockholm drivit ned priserna?
Som jag skrev, i Linköping behövdes det 8 hela kvarter nybyggt på 2 år för att få överskott. Om vi 10-dubblar det så behövs det 80 kvarter i Stockholm på 2 år. Var har det byggts så mycket nytt? Hammarby Sjöstad började väl byggas åtminstone 2005 och är fortfarande inte klart. Och det området har ändå bara 25.000 invånare. Du måste nog 2-3-faldiga det för att få Linköpings siffror.
Citera
2020-07-28, 20:12
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Som jag skrev, i Linköping behövdes det 8 hela kvarter nybyggt på 2 år för att få överskott. Om vi 10-dubblar det så behövs det 80 kvarter i Stockholm på 2 år. Var har det byggts så mycket nytt? Hammarby Sjöstad började väl byggas åtminstone 2005 och är fortfarande inte klart. Och det området har ändå bara 25.000 invånare. Du måste nog 2-3-faldiga det för att få Linköpings siffror.

Blir det billigare då? För vem, för skattebetalarna?
Citera
2020-07-28, 20:15
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Blir det billigare då? För vem, för skattebetalarna?
Bostadsbubblan i Stockholm kostar pengar för alla som vill flytta till Stockholm, eller har nytta av en flytt. Alla som redan bor i BR i Stockholm tjänar på bubblan.

Om ett företag inte kan få personal i Stockholm därför att ingen har råd att flytta dit så kostar det alla Stockholmare i form av mindre vinst, mindre omsättning, mindre skatter.

Min son valde att inte börja plugga på KTH pga bostadsproblemen. Jag skulle tro att han hade omsatt 1 miljon kronor på 5 år som nu hamnar i Linköping istället.

Som alla vet är en fri marknad alltid bäst för de flesta i det långa loppet. Så det är nog bra om bostäder i Stockholm också får en fri marknad.
Citera
2020-07-28, 20:23
Avslutad
Nej nej nu kommer SEK: https://fxtop.com/en/historical-exchange-rates.php?A=1&C1=USD&C2=SEK&TR=1&MA=1&DD1=23&MM1=0 3&YYYY1=2020&B=1&P=&I=1&DD2=28&MM2=07&YYYY2=2020&b tnOK=Go%21
Detta får man tog tacka Anders Tegnell för.
I samma takt som SEK stärks bör huspriserna också gå upp, mätt i SEK.
Samtidigt som denna plötsliga styrka finns nu ursvaga valutor lite runt om i världen.
Citera
2020-07-28, 20:24
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Bostadsbubblan i Stockholm kostar pengar för alla som vill flytta till Stockholm, eller har nytta av en flytt. Alla som redan bor i BR i Stockholm tjänar på bubblan.

Om ett företag inte kan få personal i Stockholm därför att ingen har råd att flytta dit så kostar det alla Stockholmare i form av mindre vinst, mindre omsättning, mindre skatter.

Min son valde att inte börja plugga på KTH pga bostadsproblemen. Jag skulle tro att han hade omsatt 1 miljon kronor på 5 år som nu hamnar i Linköping istället.

Som alla vet är en fri marknad alltid bäst för de flesta i det långa loppet. Så det är nog bra om bostäder i Stockholm också får en fri marknad.

Så du är en kommunist som inte vill att de som faktiskt köper något ska betala?

Du påstår att du har massor av miljoner, var det 20 eller 50 miljoner men ändå vill du at skattebetalarna ska fixa en lägenhet åt din son istället för att du gör det. Det är absurt, om du inte ljuger kan du med lätthet betala kontantinsatsen åt honom, blir bara några hundra kSEK. Detta ska inte lågavlönade vara tvungen att bidra till.
Citera
2020-07-28, 20:25
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattesilver
Nej nej nu kommer SEK: https://fxtop.com/en/historical-exchange-rates.php?A=1&C1=USD&C2=SEK&TR=1&MA=1&DD1=23&MM1=0 3&YYYY1=2020&B=1&P=&I=1&DD2=28&MM2=07&YYYY2=2020&b tnOK=Go%21
Samtidigt som denna plötsliga styrka finns nu ursvaga valutor lite runt om i världen.

Hur tänker du då?
Citera
2020-07-28, 20:37
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Så du är en kommunist som inte vill att de som faktiskt köper något ska betala?
Nej, jag är affärsman och vill att alla ska tjäna så mycket som möjligt. Medans du är vänster för du motarbetar en fri bostadsmarknad i Stockholm som skulle gett lägre priser.

På vilket sätt var det bra för Stockholm och stockholmare att min son lägger ut 1 mkr i Linköping istället? Med lite lägre bostadspriser hade han valt Stockholm. Men Linköping slog ut Stockholm i kampen om hans pengar. Det var slarvigt och o-lönsamt av Stockholm. Slagen av Linköping, måste vara genant för dig som Stockholmare.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-07-28 kl. 20:39.
Citera
2020-07-28, 20:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Vad säger du och alla andra domedagsprofeter i tråden när era spådomar slog så fel?

Än är inte skiten över väl? Även om vi kommer att komma relativt milt undan så är vi ett exportberoende land.

Och nu blossar nya skurar av corona upp i länderna som stängde ner helt.

Det här lär hålla på i några år innan det är över..
Citera
2020-07-28, 20:41
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattesilver
Det finns ingen koppling mellan valutakurs och bostadskostnad inom landet. Det är inte precis så att det kryllar av utlänningar som köper bostad i Sverige, typ Manhattan.
Citera
2020-07-28, 20:43
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Coronas påverkan i Sverige är ganska långsiktig och rimligen kan vi börja se effekter av stor arbetslöshet m.m. senare i höst, kanske får vi rekordsiffror i oktober. När folk varit arbetslösa ett tag börjar de också dra in på utgifter, och lite i taget kommer vi i Sverige att bli fattigare tills coronas effekter på arbetslösheten åter är noll. Detta kan lätt ta 2-3 år och den värsta tiden är helt klart framför oss.
Citera
2020-07-28, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nej. Det finns en prisgradient som speglar skillnad i preferens för adress.

Skulle man på något magiskt sätt få ned produktionskostnaden på bostäder och nyproducera bostäder på idag obebyggd mark, skulle prisgradienten bestå och därmed priserna på befintliga bostäder sjunka.

För att ta detta väldigt pedagogiskt.
1. Antag att man kunde bygga bostäder i Upplands Väsby som var 1 MSEK billigare för en BR (än idag). När dessa byggs kommer prisnivån i Upplands Väsby falla med 1 MSEK eftersom alla köper de nya BR istället.

2. Detta gör att prisskillnaden mot Rotebro plötsligt faller med 1 MSEK. Det är inte de som överväger att flytta beredda att ta. Prisgradienten vad gäller preferenser är densamma. Det gör att priserna faller 1 MSEK i Rotebro också. Dvs budgivarna i Rotebro lägger sig 1 MSEK lägre därför att de har ett alternativ i Upplands Väsby.

3. Och det gör att priserna i Sollentuna faller med 1 MSEK.

4. Osv sprider sig prisfallet.

Problemet med detta är att i verkligheten stiger produktionskostnaden. Den faller inte.
Det du missar är att det är en oerhörd skillnad på hur områden uppfattas och därmed efterfrågas även om de bara ligger en pendeltågsstation ifrån varandra. Spridningseffekten är därmed begränsad även om man skulle pressa produktionskostnaderna i ett område.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in