2020-07-28, 13:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
De som har följt tråden vet att jag flera gånger haft tankar om att SD (och HD) kan ha sysslat med något ekonomiskt oetiskt när det gäller THOS GT, att han kan ha ägnat sig åt att stjäla dyra instrument som försvann från hans tidigare arbetsgivare (en tidigare kollega indikerade misstanke i förhör) samt att han kan ha utfört KA-tjänster på fritiden som konkurrerade med Tyr*ns tjänster.

När jag tittar i FUP på SD:s redovisade bank-konton blir jag förvånad att de endast listar bakåt i tiden till januari -18, men det kanske finns mer material i den enorma slasken. Jag hade gärna tittat bakåt i tiden till sommaren -15 - bl a för att SD under november registrerade en enskild firma.

Den 8 januari -18 förde SD och HD över 30 000 kr vardera till ett konto och två dagar senare betalas ett spa-bad från Trygghandel Sverige för 52 599 kr. Det kan antas att de har delat på kostnaden.

På ett konto ses att BA (HD:s mamma) har fört över summor (8/1 och 1/2) som stämmer väl överens med kostnaden för flygbiljett till USA. Den 7/1 hade SD (?) betalat 3624 kr till Norwegian Air. Det innebär att det via hans konton inte betalades för två biljetter. Då återstår en fråga om när betalades den andra biljetten? Jag har inte funnit någon post för den andra biljetten på de tre kontona som redovisas från januari - juni -18 i huvudprotokollet (Aktbil 145 runt sidorna 380 i pdf:en). Någon som sett banklistor för HD:s konton?

------

För eventuella nytillkomna i tråden:
SD har varit häktad som misstänkt för mord 8 månader, genomgått rättegång och friades av TR som ansåg att bevisningen inte räckte till fällande dom. Åklagaren överklagade till Göta Hovrätt. Kompletteringar i bevisningen till ärende B1752-20 skulle vara inlämnat senast 10 juli.
ÅH lämnade ett tilläggsprotokoll på 150 sidor till försvaret den 6/7. I den nya bevisningen finns också en digital sekvens som ska lämnas till hovrätten. ÅH förväntar sig att HR ska ändra den friande domen. Försvaret, som hade tre dagar på sig att gå igenom det kompletterande materialet, begärde tid till 21/7. Då passade ÅH på att begära ytterligare förlängning till den kompletterande bevisningen och Göta Hovrätt beviljade detta. Senast 21/8 ska det vara HR tillhanda.

Sammanfattning, länkar till FUP och annat
www.flashback.org/p72182112#p72182112

Nu har jag inga svar på dina frågor i detta inlägg, men kommer plötsligt på att jag läste en konversation mellan Lena och SD om pengarna från kommunen och hur de spenderades.

Lena var upprörd över att SD beslutat att man skulle bjuda alla på gratis middag med dessa pengar om jag förstod det rätt. Nu var mitt fokus inte på detta, utan jag letade efter en annan sak. Minns tyvärr inte var jag läste det, men troligen i aktbil Facebook/messenger i sista delen.
Citera
2020-07-28, 13:47
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Låt säga att Stefan inte har med mordet att göra.
Ponera att han inte vill vara med Lena mer, inget sex, nada.
Är det inte lite konstigt att han gör de uttalanden han gör?
Han letar inte efter en sina bästa vänner, när hon försvunnit?
Han, Stefan som verkligen hade chansen att visa sina polis/riddar/hjälte skills?
Varför inte slå på stora trumman och engagera alla som tänkas kunde hjälpa till?
Nej, för han förutsätter att Lena är mördad, våldtagen, ihjälsparkad. Trots att hon nyss försvunnit?
Att radera de sista kontakterna med henne, varför då? Om han är oskyldig, vänder man väl ut ochin på allt som tänkas kan?

Tishko dömdes för mordet på Wilma, trots nekande. Där har kroppen inte hittats.
Men alla indicier som pekade på hans skuld, lades samman.
Varför hackades alla indicier mot Stefan isär och ifrågasattes in absurdum?

Tishko letade inte heller efter Wilma. Han lyfte inte ett finger. Han påstod att fallet inte skulle lösas.
Hur kunde han göra det? För att han är gärningsman. Likaså Stefan.
I Tishkos fall får man nog säga att ett huvud i garderoben var ett minst sagt starkt indicium.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-07-28 kl. 13:50.
Citera
2020-07-28, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Inga lagar (ja förutom budorden då) är ju huggna i sten, så självklart kan det ju inte uteslutas att HR i grunden omtolkar mordbegreppet och sätter ett frö för ny praxis genom att finna att inget brott kan styrkas.
Och lägg därtill, som anutor så klarsynt påtalat; vi kan ju inte heller veta hur Hiding lägger upp strategin i HR.

Du är enveten. I TRs dom framgår att det finns besvärande omständigheter för SD, men att de, enligt TR, inte är tillräckliga för att styrka att SD har begått brottet (= mördaren).. Är det tydligt nog för att du skall förstå mitt svar till Sambucusnigra "brott kan inte styrkas" och vad det syftar på?
Citera
2020-07-28, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
I Tishkos fall får man nog säga att ett huvud i garderoben var ett minst sagt starkt indicium.
Ja betydligt starkare än svaga blodspår på en tvättmaskin som hittas först efter flera andra husrannsakningar där ingenting har hittats
Citera
2020-07-28, 14:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
De som har följt tråden vet att jag flera gånger haft tankar om att SD (och HD) kan ha sysslat med något ekonomiskt oetiskt när det gäller THOS GT, att han kan ha ägnat sig åt att stjäla dyra instrument som försvann från hans tidigare arbetsgivare (en tidigare kollega indikerade misstanke i förhör) samt att han kan ha utfört KA-tjänster på fritiden som konkurrerade med Tyr*ns tjänster.

När jag tittar i FUP på SD:s redovisade bank-konton blir jag förvånad att de endast listar bakåt i tiden till januari -18, men det kanske finns mer material i den enorma slasken. Jag hade gärna tittat bakåt i tiden till sommaren -15 - bl a för att SD under november registrerade en enskild firma.

Den 8 januari -18 förde SD och HD över 30 000 kr vardera till ett konto och två dagar senare betalas ett spa-bad från Trygghandel Sverige för 52 599 kr. Det kan antas att de har delat på kostnaden.

På ett konto ses att BA (HD:s mamma) har fört över summor (8/1 och 1/2) som stämmer väl överens med kostnaden för flygbiljett till USA. Den 7/1 hade SD (?) betalat 3624 kr till Norwegian Air. Det innebär att det via hans konton inte betalades för två biljetter. Då återstår en fråga om när betalades den andra biljetten? Jag har inte funnit någon post för den andra biljetten på de tre kontona som redovisas från januari - juni -18 i huvudprotokollet (Aktbil 145 runt sidorna 380 i pdf:en). Någon som sett banklistor för HD:s konton?

------

För eventuella nytillkomna i tråden:
SD har varit häktad som misstänkt för mord 8 månader, genomgått rättegång och friades av TR som ansåg att bevisningen inte räckte till fällande dom. Åklagaren överklagade till Göta Hovrätt. Kompletteringar i bevisningen till ärende B1752-20 skulle vara inlämnat senast 10 juli.
ÅH lämnade ett tilläggsprotokoll på 150 sidor till försvaret den 6/7. I den nya bevisningen finns också en digital sekvens som ska lämnas till hovrätten. ÅH förväntar sig att HR ska ändra den friande domen. Försvaret, som hade tre dagar på sig att gå igenom det kompletterande materialet, begärde tid till 21/7. Då passade ÅH på att begära ytterligare förlängning till den kompletterande bevisningen och Göta Hovrätt beviljade detta. Senast 21/8 ska det vara HR tillhanda.

Sammanfattning, länkar till FUP och annat
www.flashback.org/p72182112#p72182112
Har det ekonomiska vinsterna med geocachandet redovisats? Tror det kan ligga mycket bakom ekonomiskt, som kanske Lena skulle fått ta del av iom sitt arbete med eventen mm.
Det känns så hemskt att hennes död, kan bero på en tävling, att komma först och lösa flest lådor.
Under rättegången säger Stefan att det inte är en tävling, i samma mening säger han att man tävlar mot varandra?
Uppenbarligen fuskas det en hel del, som kan leda till döden?
Citera
2020-07-28, 14:56
Avslutad
Citat:
Eh, okej.
Stefans sperma på Lenas kjol, hennes blod i sina skor, blod på tvättmaskinenen, alla lögner.
Citera
2020-07-28, 15:14
Medlem
Citat:
Kanske lite tidigt att välja i detta läge: att Hiding skulle komplettera sin överklagan har ju varit känt ett tag och formuleringen ”En komplettering av förundersökningen har gjorts i fallet Hjärstamordet. Den nya bevisningen består av ett tilläggsprotokoll på 150 sidor, men även en annan ingrediens som förväntas få Göta hovrätt att ändra på den friande domen” skall man nog inte dra för stora växlar på; nog mer ett utslag av NA:s något tveksamma journalistik.
Hur kan de nu hävda att Göta Hovrätt ”förväntas” ändra den friande domen?
Speciellt som Hiding inte vill uttala sig om vad den nya bevisningen handlar om.

Men tack för länk. Skall ju givetvis bli intressant att få veta vad de vaskat fram. När det väl drar ihop sig.

Att Göta hovrätt ändrar på den friande domen har jag större förhoppningar på.

Självklart uttalar sig inte Hiding nu vad den nya bevisningen handlar om, eller hur?
Citera
2020-07-28, 15:26
Medlem
Citat:
Fast att sitta häktad med fullst restr i 8 mån utan att få psykbryt kan ju tyda på en viss stresstålighet?

Hur vet du att SD inte hade något psykibryt under häktningstiden?
Citera
2020-07-28, 15:38
Medlem
Citat:
Ja hur han egentligen nu mår vet vi inget om.
Men menade bara att han under tiden som häktad hade förmågan att palla med stressen och inte bryta ihop/erkänna.
För nog är mgm även gm.

Du tror att mgm även är gm. Är inte det en teori som kan vara ett förtal enligt dig?
Citera
2020-07-28, 15:48
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
(Spekulation)

Hur var det nu med den där cachgömman LW tänkte placera där bakom planket , tror det var en större typ utav burk ? Vem var det hon hade planerat den med ?
Var det inte han ifrån Kilsbergstrakten ? Han som hon ville låna laddaren av ?
Han som kunde bli så där ofantligt arg och svart i ögonen ?

GrannTanten som hörde LW och en man gå ner mot planket pratandes- berättade ju att rösten på mannen var mörk .

Kilsbergaren och batteriladdarmannen är två olika personer. (Batteriladdarmannen bodde vid tidpunkten för mordet i närheten av den mast som hennes mobiltelefon sist kopplades upp mot).
Citera
2020-07-28, 15:55
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ja, det uppfyller kriterierna för att kallas ett indicium/bevis:

1. Det är otvetydigt sant.
2. Det talar för att den misstänkte har begått brottet.
Citera
2020-07-28, 16:14
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
(Spekulation)

Hur var det nu med den där cachgömman LW tänkte placera där bakom planket , tror det var en större typ utav burk ? Vem var det hon hade planerat den med ?
Var det inte han ifrån Kilsbergstrakten ? Han som hon ville låna laddaren av ?
Han som kunde bli så där ofantligt arg och svart i ögonen ?

GrannTanten som hörde LW och en man gå ner mot planket pratandes- berättade ju att rösten på mannen var mörk .
Intressant med den mörka rösten, kan man läsa om det här nånstans?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in