2020-07-28, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Har du något som styrker det påståendet?

Inte vetenskaplig, nej, men samtidigt finns det inte bra bevis på kausalitet mellan mask och lägre smittspridning* (går att hitta korrelation, men går inte att göra en vettig faktoruppdelning då i stort alla som rekommenderar mask också rekommenderar en hel del annat).

Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Denna nyligen publicerade studie (26 juli) betonar att riskerna inte ökar.

Spännande läsning oavsett, och jag tycker att det är det här man ska ta från texten:
Citat:
Unfounded concerns about risk compensation threaten public health when they delay the introduction of protective measures such as wearing of face coverings, argue Theresa Marteau and colleagues

Min emfas på argue, inte shows, indicates, proves etc, utan det är en argumentation baserad på riskbeteende kring andra saker (som att ha cykelhjälm, omskärelse för att undvika HIV, and HPV-vaccination), och jag är inte helt ok med att man tar något som drabbar andra populationer och med andra konsekvenser än SARS-CoV-2.

Och det värsta problemet, de jämför något som drabbar en själv (HIV, skador pga att man inte bär hjälm, HPV-vaccin) jämfört med något som drabbar andra (att man inte bär mask), så incitamentstrukturen är annorlunda (här ska vi vara tydliga med att COVID-19 drabbar främst andra, statistiskt sett, och det gäller alla). Jmf med hur jobbigt det var att introducera check-listor för piloter jmf kirurger (se exempelvis https://www.hsph.harvard.edu/news/magazine/fall08checklist/ och den pandoras ask med texter kring införandet).

*Än så länge är det fortfarande oklart om lägre smittspridning ens är att föredra. Hittills har vi inte lyckats utrota ett enda luftburet virus med liknande attribut som SARS-CoV-2 (ex de vanliga förkylnings- och influensavirusen) trots att vi har vaccin mot dem. Så det finns möjlighet att det kloka sättet att möta SARS-CoV-2 är att försöka få naturlig immunitet i de befolkningsgrupper som har låg risk att dö och hålla riskgrupper isolerade tills vågorna gått klart, för annars kommer riskgrupperna att behöva hållas isolerade i åratal i väntan på vaccin (vilket för en hel del i riskgrupperna betyder resten av deras liv).
Citera
2020-07-28, 15:10
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Har du siffror?
Ja, 37% av de som testats positivt jobbar på restaurang och man misstänker att de smittats av gäster. Jag kommer inte ihåg hur många totalt som smittats. Det rör sig inte om mängder av människor, som jag skrev, det börjar så smått röra på sig.

Det finns artikel på svt.se
Citera
2020-07-28, 15:12
Medlem
Overminds avatar
”Riskerna är inte jättehöga”

På en fråga kring svenskarnas resor kopplat till att man ser en ökad smittspridning i andra länder svarar Tegnell att risken för att föra in smitta i landet inte är ”jättehög”.

– Vår bedömning är att det är så pass få som teoretiskt sett skulle komma hem med något med tanke på att smittan i länderna är på en låg nivå och ofta regionalt.

Hörde man inte det här i början av året? Smittan kommer inte komma hit till Sverige? Vilken jävla clown han är Tengill!
Citera
2020-07-28, 15:14
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Dvs. Sverige som lät smittan flöda fritt närmar sig ett land med lägre befolkning som dessutom låste ner.
Var tog de långa smittkedjorna vägen?

Sveriges väg ter sig allt mer rätt. Eller ja, tills om 2 veckor då det brakar loss.
Men förstår du inte? Hur ser skillnaden ut i antal döda?🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤷🏼‍♀️
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kemiske-Allan
Men lilla gammpöjk. Du ställde en fråga, jag svarade. Du blev öm i röven och försöker avleda.

Bortse från alla döda på äldreboenden (vilka dock är av samma andel i grannländerna), då har vi ändå mångdubbelt fler döda per invånare.

Fattar gammpojken nu?

Jo jag fattar att du är korkad. Gå upp ur källaren och se ljuset. Använd inte pronomen »vi« när du kritiserar. Det finns inget »vi« det är bara nationalistisk smörja.

Det är som jag skrev en klustersmitta. Sveriges resande är mer omfattande än Finland. Det är det som utgör skillnaden. Finland hade inte behövt stänga. De hade ändå legat på låga siffror i dödstal., Nu har det i stället dött personer där i annat.

Det är små dödstal i ett land där det dör 90000 varje år. När 2020 är slut kommer det inte ha dött fler i Sverige än nomalt.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Det skulle innebära runt 200 avlidna/dag året ut. Att man kan komma med sådana prediktioner givet allt vi vet idag är fascinerande.

Ja, verkligen. Speciellt som vi, mycket snart, verkar komma ner på bara några enstaka dödsfall per dag, och kanske kan vara nere på samma låga nivå som Finland och Norge ganska snart.
Citera
2020-07-28, 15:15
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Briljant!

Men visst pekar mer och mer på att Sverige valt rätt väg. Många huvuden lär rulla runt om i världen.
Hur kan du säga så när antalet döda skiljer sig så markant åt mellan länderna?
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-07-28 kl. 15:55.
Citera
2020-07-28, 15:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Hur kan du säga så mär antalet döda skiljer sig så markant åt mellan länderna?

Därför att allt inte handlar om antalet döda och framför allt inte om att styra ett land ensidigt mot endast ett mål. Det dör folk hela tiden.
Citera
2020-07-28, 15:17
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
*Än så länge är det fortfarande oklart om lägre smittspridning ens är att föredra. Hittills har vi inte lyckats utrota ett enda luftburet virus med liknande attribut som SARS-CoV-2 (ex de vanliga förkylnings- och influensavirusen) trots att vi har vaccin mot dem. Så det finns möjlighet att det kloka sättet att möta SARS-CoV-2 är att försöka få naturlig immunitet i de befolkningsgrupper som har låg risk att dö och hålla riskgrupper isolerade tills vågorna gått klart, för annars kommer riskgrupperna att behöva hållas isolerade i åratal i väntan på vaccin (vilket för en hel del i riskgrupperna betyder resten av deras liv).

Den här typen av argument får mig att ge upp allt hopp på civilisationen, sluta betala skatt, köpa massa vapen och skjuta varenda jävel som rör sig i närheten av min mark.
Citera
2020-07-28, 15:18
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, 37% av de som testats positivt jobbar på restaurang och man misstänker att de smittats av gäster. Jag kommer inte ihåg hur många totalt som smittats. Det rör sig inte om mängder av människor, som jag skrev, det börjar så smått röra på sig.

Det finns artikel på svt.se

Hur många av de som testat sig jobbar på restaurang då?
Citera
2020-07-28, 15:19
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Ok jag lyssnar inte på radio så det hade jag missat. Så Sveriges relativt öppna strategi gör alltså så att vi inte får en andra våg i just Sverige enligt Björn Olsen? Ändå är han kritisk?
Jag lyssnar inte heller på radio men jag kommer ihåg saker som jag läst eller hört tidigare.

Eftersom vi haft väldigt många fall och väldigt många döda blir det ingen våg här utan klusterutbrott här och där.
Citera
2020-07-28, 15:19
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
”Riskerna är inte jättehöga”

På en fråga kring svenskarnas resor kopplat till att man ser en ökad smittspridning i andra länder svarar Tegnell att risken för att föra in smitta i landet inte är ”jättehög”.

– Vår bedömning är att det är så pass få som teoretiskt sett skulle komma hem med något med tanke på att smittan i länderna är på en låg nivå och ofta regionalt.

Hörde man inte det här i början av året? Smittan kommer inte komma hit till Sverige? Vilken jävla clown han är Tengill!
Det värsta är väl att han skyller på hemvändande resenärer för utbrotten under våren. Det är det som är det märkliga med AT. Ibland svänger han både två och tre gånger. Under samma dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in